Wednesday, October 04, 2006

Scabis

"Bang, Seluruh badan Siri Aufa terutama di bahagian muka tumbuh bintik-bintik merah. Keningnya sudah hilang separuh. Petang ini Zah nak bawa dia ke klinik di Seri Iskandar"

Begitulah mesej dari Sistem Pesanan Ringkas yang saya terima sebelum waktu Solat Jumaat yang lalu. Setelah itu, sepulang sahaja ke pejabat, saya terus menghubungi isteri saya bertanyakan khabar anak saya. Menurut isteri saya, anak saya seperti mendapat alahan namun puncanya tidak dapat dipastikan.

Sepanjang perjalanan pulang dari Kuala Lumpur hingga ke kampung, fikiran saya tidak berhenti-henti memikirkan apakah punca dan musabab anak saya mengidap sedemikian penyakit.

Senja berlabuh dan azan berkumandang menandakan masuknya waktu berbuka puasa. Saya singgah di pasar malam di Tapah Road untuk membeli juadah. Doa berbuka dibaca dan saya menjamah juadah dengan perlahan. Tiba-tiba saya teringatkan suatu perkara. Ya, mungkin itulah puncanya anak saya mendapat alahan.

Anak Patung Al-Jinni buatan China. Anak saya terlalu obses dengan Barbie. Apa sahaja perkara, ingin dikaitkan dengan Barbie. Ingin cantik seperti Barbie Doll dan mendengar cerita tentang Istana Barbie. Bulan lalu sewaktu saya dan isteri membawa anak-anak ke Jaya Jusco di Ipoh, ketika isteri saya sedang asyik memilih baju, anak saya sudah menyelinap ke Bahagian Permainan (Toys Section) dan mengambil sebuah kotak berisi Barbie yang lengkap berpakaian seperti doktor. Melihatkan harganya yang mencecah RM65.00, saya memujuk anak saya agar menangguhkan dahulu pembelian sementara saya punya wang di kemudian hari.

Dua minggu lepas pula sewaktu saya dan isteri sedang membeli Lampin Pakai Buang Bayi di Pasaraya Fajar, Sitiawan, anak saya tetap juga sudah menyelinap ke Bahagian Permainan. Dia mengambil sebuah kotak yang seakan sama dengan kotak Barbie Doll di Jaya Jusco dan terus meletakkannya di kaunter pembayaran. Saya menarik nafas panjang sewaktu melihat tanda harganya. Tetapi, ehhh?? yang ini harganya cuma RM9.90 sahaja. Saya membelek kotak dan di belakangnya tertera Al-Jinni buatan China. Ya, persis Barbie Doll yang sebenar. Lengkap dengan aksesorinya pula.

Malam itu anak saya tidur dengan Al-Jinni itu. Di luar mata kasar saya, puluhan ribu hama gatal betina keluar dari rambut Al-Jinni lalu mengorek kulit muka dan telinga sehingga ke seluruh badan anak saya untuk bertelur... Setelah seminggu, simptomnyanya mulai sirna lalu anak saya menangis kesakitan sebangun sahaja dari tidur pada pagi Jumaat lalu.

Hancur hati saya melihat wajah anak saya setiba sahaja saya di rumah mertua saya malam itu. Mukanya sudah bakup penuh ditumbuhi bintik-bintik merah laksana ruam dan telinganya berair malah berkuping-kuping menunjukkan tanda jangkitan peringkat kedua.

Sepanjang dua hari bercuti (Sabtu dan Ahad) saya membelai tubuh anak saya. Memandikannya, mencuci dengan air Dettol, menyapu krim antibiotik dan memberinya minum ubat 3 kali sehari. Sehingga ke petang Ahad itu, keadaannya masih tidak banyak berubah. Abang Ipar saya menyarankan agar dirujuk anak saya itu ke Pusat Kesihatan Kerajaan.

Isnin saya mengambil Cuti Kecemasan. Urusan anak saya lebih penting dari pekerjaan dan kerjaya saya. Setelah disapu dengan krim yang diperolehi dari Pusat Kesihatan Kerajaan, barulah penyakit anak saya menunjukkan tanda-tanda reda. Bagus juga, bayar RM2.00 dapat ubat yang baik. Di klinik swasta, bayaran ubat sahaja sudah RM40.00.

Al-Jinni itu sudah saya simpan ke tempat yang paling tersorok. Mudah-mudahan selepas ini tiada lagi perkara seperti ini terjadi kepada anak-anak saya. Kesal dan sedih rasa hati saya bercampur aduk tatkala memandang wajah anak saya yang kemerahan. Kesal kerana saya tidak berhati-hati dalam memilih barangan. Murah tidak bermakna elok. Sedih kerana saya sepatutnya sentiasa berada di sisinya sewaktu anak saya kesakitan.

Moga-moga minggu depan keadaan anak saya akan kembali seperti asal.

7 comments:

kingbinjai said...

alahai, kesian, semoga cepat sembuh.

INDERA KENCANA said...

Anak aku nangis-nangis.. "Waaa.. Kak Long dah tak cantik". Pelik aku, dalam sakit-sakit masih ingat rupa paras tu.. Baru 3 tahun..

kingbinjai said...

biasalah pompuan. naluri dia beb. jgn pelik. layan je

BooK said...

aku rasa aku tak pernah kena kot. tapi takpe. sekarang aku kacak seperti biasa.

INDERA KENCANA said...

King, itulah pasal..

Book, hari tu ko cakap ko comel. Sekarang kacak pulak. Yang mana satu ni..??

Bunga Rampai said...

Salam Indera,
Masa baca topik, dalam kepala terus terbayangkan sumpahan ikan tapah, hehehe...isy, apalah saya ni!

Moga cepat sembuh.
Kak Long tu nak secantik barbie doll :)

INDERA KENCANA said...

Salam, Bunga Rampai.
Kalau terkena bisa Ikan Tapah tu lebih dahsyat. Seperti orang melecur seluruh badan dengan gatal yang teramat sangat..