Thursday, November 30, 2006

Perjalanan Mencari Bidadari Hati (Bah. 2)

Apakah sebabnya si dia bersedih? Si dia bersedih tentang sebuah lara. Tentang lara hati...

Dalam keadaan itu saya amat memahami perasaan hati Apak. Apak seorang yang disegani di kampung. Semua orang kampung kenal Cikgu Muhammad Suria. Berita tentang putus pertunangan itu pasti merebak dengan pantas di seluruh kampung seperti api yang membakar dedaunan kering.

"Apak, kalau orang cakap sikit, Apak jangan marah ya!!". Saya menunggu katanya namun Apak seakan sedang memikirkan sesuatu. Janganlah hendaknya dia memikirkan tentang anak-anak dara rakan-rakannya untuk dijodohkan dengan saya. Melihatkan Apak diam itu, saya mengiranya sebagai lampu hijau untuk saya bersuara.
"Orang rasa ada baiknya kalau orang mencari sendiri calon isteri" kata saya.
"Kamu nak mencari sendiri calon isteri?. Kalau kamu mencari sendiri, alamatnya tak kahwin-kahwinlah kamu. Banyak sangat pecatnya. Cerewet" kata Apak separuh mengejek.

Apa salah saya sehingga gadis itu minggat? Mungkinkah saya ini tidak lawa maka gadis itu menolak mentah-mentah?. Sedih rasanya. Teringin untuk bercerita kepada seseorang. Abah. Abah tentu boleh memberikan pendapatnya.

Saya ke rumah Abah. Menceritakan semua perkara di hadapannya dan juga Mak (ibu angkat). Abah cuma diam. Mungkin dia kehilangan kata-kata. Semua pun terdiam.Beberapa bulan berselang, saya menerima panggilan telefon daripada Mak Angkat minta saya pulang ke kampung. Ada hal yang ingin dibincangkan.
"Mak ada kawan yang bekerja satu tempat dengan Mak. Kawan Mak ni ada seorang anak perempuan. Cantik orangnya. Namanya Norain. Bekerja di Jalan Duta. Kawan Mak ni kalau boleh hendaklah menantunya itu orang Perak juga. Kalau Indera hendak, boleh Mak bagi nombor telefon Norain di Kuala Lumpur..."

Saya hampir hilang kata-kata. Terlalu pantas. Nombor telefon Norain itu saya selitkan di dalam diari sahaja. Langsung tidak dihubungi. Dari minggu ke seminggu, Mak Angkat menelefon saya bertanyakan samada saya sudah menghubungi Norain atau tidak. Saya cuma beralasan yang saya terlalu sibuk dengan proses penyerahan tapak projek yang akan dibuat pada bulan berikutnya.

Akhirnya pada suatu pagi itu, hati saya tergerak untuk menelefon Norain dan tanpa ragu-ragu mengusulkan sebuah pertemuan demi memenuhi harapan Mak Angkat. Itu sahaja. Suka atau tidak, itu perkara kedua.

Kami bertemu di sebuah restoran makanan segera di Kelana Jaya kerana Norain sememang tinggal di Kelana Jaya. Sewaktu terpandangkan wajahnya, hati saya berkata-kata "Cantiknya..". Ya, memang Norain itu cantik. Kami berbual-bual sambil menikmati hidangan sambil berbicarakan soal hajat ibu Norain dan Mak Angkat untuk melihat kami bersatu. Sesekali kami ketawa besar seolah-olah hajat itu sesuatu yang amat menggelikan hati. Saya langsung tidak menyimpan sebarang hajat besar memandangkan Norain itu cantik. Pastinya sudah punya teman istimewa!!.

Namun peliknya Norain bersungguh-sungguh menegaskan bahawa dia tidak punya teman istimewa. Jadi saya merasakan bahawa saya tidak punya halangan untuk keluar selalu dengannya. Kami kemudiannya selalu bertemu untuk makan-makan dan bersiar-siar.

Ibu Norain mengusulkan untuk sebuah ikatan. Saya memberitahu Mak. Mak tiada halangan tetapi Mak ingin bertemu dengan Norain sendiri. Saya menjemput Norain di rumahnya dan membawanya bertemu dengan Mak. Norain nampak keberatan. Namun setelah dipujuk oleh ibunya, Norain akur.

Pertemuan Norain dengan Mak berjalan dengan lancar pada hemat saya. Malam itu sewaktu makan malam, Mak menyuarakan pendapatnya tentang Norain.
"Matanya tajam mencerlang seolah-olah tidak inginkan ikatan ini terjadi" kata Mak.
"Tak adalah kot. Perasaan Mak sahaja barangkali" pujuk saya.

Keluarga saya masuk meminang Norain. Upacara peminangan itu dibuat di kampung. Di masa yang sama, saya bertemu Norain di Kelana Jaya. Saya bertanya kepada Norain apakah dia sudi menjadi teman hidup saya. Norain menjawab yang dia sudah bersedia.

Petang itu Apak menelefon saya sambil marah-marah.
"Kenapa engkau menetapkan belanja perkahwinan itu tanpa berbincang dengan Apak?" Apak menyergah saya. Saya menetapkan belanja perkahwinan? Bila?

Apak berkata bahawa wakil keluarga Norain sudah awal-awal memberitahu keluarga kami bahawa perbelanjaan dan hantaran telah dipersepakati oleh saya dan Norain dengan nilai hantaran sebanyak RM12,000.00. Satu nilai yang teramat tinggi. Masya-Allah. Kenapa hal ini terjadi?

Saya katakan kepada Apak bahawa pihak kami tidak sanggup menyediakan nilaian sebanyak itu. Urusan peminangan itu terhenti setakat di situ sahaja. Puas saya menghubungi Norain namun dia tidak sudi menjawab panggilan saya. Dua minggu sesudah itu, sebuah rombongan datang ke rumah Norain masuk meminang. Norain menerimanya. Jejaka itu sepejabat dengannya. Berasal dari sebuah negeri di selatan semenanjung. Nilai hantaran hanya RM5,000.00 sahaja.

Ahhh Norain.. kenapa dia tega memperlakukan saya seperti itu? Jika tidak sudikan saya, kenapa begitu beria meminta saya datang meminang? Kenapa sewaktu saya bertanya apakah dia sudi menjadi suri hidup saya, dia berkata dia sudah bersedia?

Sungguh saya kecewa dengan sikap Norain.. Saya kemudiannya bertekad bahawa saya tidak mahu mengakhiri zaman bujang saya. Jika pun saya berkahwin, tunggulah 10 tahun lagi sekurang-kurangnya.. Ahh, kenapalah gadis-gadis itu tergamak melakukan kepada saya?. Apakah perempuan itu semuanya sama??.

(Bersambung)

14 comments:

ZaKiN said...

aduh sedihnya entri ini tuan... mengapa ader org yg sebegitu.. apakah yang cantik semuanya macam nih..??

ermm... apakah rupa jadi ukaran dalam rumah tangga erk..?? hohoho.. tiba2 emosional saya.. wakakkaka..!! walaupun cerita lama tapi berkesan hingga ke hari nie kan..

hayad said...

huhu, pomp yg budget cantek mmg begitu kot!

so jgn pandang pd cantek...eh, tetapi lelaki selalu menilai kecantikan dahulu,hoho

Adinina said...

malunye saya sbg ppuan..ada juga ppuan begitu kecuali saya...hahaha..

meh sy teka endingnya..
indera berjumpe bidadari yg dicari2 kurang dr 10 tahun..tanpa disangka2..

Anonymous said...

Betapa tampan suara Sang Indera Kencana bisa menggamit haruman Si Bunga Rampai, bagai mengundang rasa untuk bertandang sekali lagi... hehehe, merapu eh...sementara ada masa luang yang sekelumit ini

Bidadari itu bersayap tiga, barangkali...

Saya tunggu kesudahan cerita ini.

Salam.

INDERA KENCANA said...

Zack,
Tak semua orang cantik itu berperangai buruk. Zack cantik apa?. Sopan santun lagi... :))

Jangan sedih-sedih tau.


hayad,
Tak semua juga lelaki pandang kepada kecantikan. Nak tahu.. Haa.. tunggu...


Nina,
Perjalanan itu jauh lagi...

Nak ucapkan Happy Anniversary untuk Nina dan husband. Suka sangat saya tengok gambar Nina dengan Rafique. Sama-sama cantik. A very-very cute couple..

INDERA KENCANA said...

Salam Bunga Rampai,
Bidadari yang muncul dari Semarak Merah barangkali..

Tunggu ye!!

Iman Mawaddah said...

Perempuan boleh jadi penawar dan dalam masa yang boleh bertukar menjadi racun yang berbisa...(Termenung sekejap dengan sikap Noraini.)

p/s: mcm telenovela la pulak kisah Indera ni..tengah syok baca at last..ada sambungan lagi.. :)

INDERA KENCANA said...

Iman,
Telenovela memang seronok ditonton tetapi jika sudah terlalu panjang berjela itu terasa jemu juga. Seperti Sembilu Kasih itu..

Adinina said...

Indera,
Terima kasih. Sebenarnye gmbr tu dh touched up by photographer. Kalau x kami ni buruk saje.

hakim dirani said...

Indera, banyak benar cabaran ya? saya percaya anda kuat dan sedia menerima segala cubaan. :)

khairyn said...

Salam.

Saya hop dari blog maniq ni. Nak tanya cerita ni kisah benar ke? Kalau ye, satu perspektif yang menarik, kalau dongeng, satu naratif yang menarik juga.

Rupa jadi ukuran rupanya, bukan agama dan akidah lagi. Nampak gaya lambat lagilah saya dapat jodoh, sebab saya pun tak cantik hahaha.

INDERA KENCANA said...

Nina,
Kalau sudah cantik itu, memang akan terserlah sekalipun di touched-up oleh photographer. Saya suka black&white tu.. nampak antique gitu.

Hakim,
Oleh kerana itu pencarian itu saya anggapnya sebagai satu perjalanan

Khairyn,
Salam Perkenalan.
Kisah ini sememangnya kisah benar yang berlaku pada diri saya. Mungkin watak itu sudah ditukar namanya untuk mengelakkan individu yang terbabit tidak selesa. Perlu disembunyikan terutama dari Imanmawaddah kerana Iman orang kampung saya. Hahahaha. Melawak sahaja. Jangan marah ye Iman. Iman baik kan?

kingbinjai said...

waaa aku tertinggal!

zwitterion said...

ketinggalan, tp x akan akan miss punya..