Wednesday, December 20, 2006

Kartu Rindu dari Layangan Indera

Indera Kencana Bin Muhammad Suria
Layangan Indera
The Internet.
20 Disember 2006


Sahabat,
Tidak kubiarkan kau sendirian di ufuk langit itu,
Akan kuhantar perutusan padamu
Walau di mana jua dudukmu,
Akan kudengar lara hatimu
Walau pada angin lalu,
Kerana itu sahaja yang kumampu....

Sahabatku,
Kunukilkan kata-kata itu khas untukmu. Khas untuk persahabatan kita. Persahabatan yang telah diikat oleh takdir untuk kita sentiasa bertemu di alam maya. Kumulai mengenali dirimu, membaca segala isi hatimu, lantas mendekatkan hatiku pada jiwamu. Aku mulai memahami erti dirimu dan tidak keterlaluan andai kukatakan bahawa persahabatanmu telah mengetuk pintu hatiku.

Sahabatku,
Walaupun kita sering sahaja bertemu di alam tanpa sempadan ini, hakikatnya aku sendiri tidak mengetahui di manakah dikau di saat ini. Kita berjarak jasad oleh sempadan geografi dan lokasi. Hatiku sering tertanya-tanya, apakah yang sedang engkau lakukan pada ketika ini? Pernah terdetik di hatimu mengingati diriku? Dan jika kita ditakdirkan bertemu satu hari nanti, apakah agaknya yang bermain di benakmu? Sering sahaja persoalan itu dijawab dengan ketawa kecil sendirian lantas persoalan itu berlalu begitu sahaja dibawa bayu yang berhembus. Aku berdoa agar bayu itu akan menyentuh wajahmu sambil menyatakan padamu betapa bertuahnya aku menjadi sahabatmu.

Sahabatku,
Lewat tulisanmu membuatkan aku tertanya-tanya. Apakah engkau bersedihan di hujung sana?. Aku tidak tahu. Tetapi melalui tulisanmu kufahami bahawa ada sesuatu yang bergelojak di sanubari hatimu. Berupa suatu yang kelabu. Ya, engkau sedang bersedih. Aku tahu. Ohhh... cukup sahaja aku yang merasa kesedihan. Aku tidak mahu engkau menanggung beban lara di hati. Sebagai seorang sahabat, sudah kukatakan padamu dahulu, andai kebahagiaan itu tidak singgah di jendela hatiku, namun kuterpercik rasa sukacita andai kutahu kebahagiaan itu bertamu di kalbu hatimu. Aku rela memberikan sehari, seminggu atau sepurnama kebahagiaanku untuk membeli secalit senyuman di bibirmu kerana ikhlasnya kukatakan kebahagiaanmu lebih utama kerana engkau adalah sahabatku yang baik, yang ikhlas, yang peka akan keadaan diriku. Sering kulihat engkau berhati-hati mengutus bait kata-kata kerana engkau bimbang menyinggung hatiku. Tetapi percayalah sahabatku, tiada istilah tersinggung dalam persahabatan kita. Yang lahir dari hati kita itu sebenarnya adalah tanda kita mengambil berat akan hal ehwal satu sama lain.

Sahabatku,
Berat badanmu sudah berkurangan lantaran menanggung penyiksaan di jiwa. Sesudah aku mendapat tahu akan hal itu, tahukah engkau apa yang terjadi pada hatiku? Hatiku umpama retak seribu.... Ingin sekali aku terbang ke sisimu mendengar lara hatimu. Jika kutidak mampu menyelesaikan masalahmu, sekurang-kurangnya apabila aku berada di sisimu itu dapat mengurangkan bimbang hatiku terhadap keadaan diri dan kesihatanmu. Aku ingin sekali, agar engkau mengambil berat akan pemakananmu. Jangan makan sembarangan. Kelak menyusahkan tubuh badanmu. Andai engkau terlantar kesakitan, selain dari keluargamu itu, aku juga menderita sama. Akan tegakah hatiku melihat engkau terbaring kesakitan?. Tidak. Aku tidak ingin membayangkannya pun. Aku mengharapkan agar engkau sentiasa kuat agar dapat kita sokong menyokong antara satu sama lain.

Sahabatku,
Semalam kusinggah di sebuah teduhan. Ketika itu malam yang cerah. Kulihat dada langit yang tinggi. Di timur ada sebutir bintang yang sedang berkelipan bersinar terang. Kuingin agar hidup kita sentiasa bak bintang timur itu. Lalu di saat itu hatiku sangat-sangat mengingatimu. Ku mengharapkan bintang-bintang membawa harapan yang cerah buat kita esok hari. Kupandang lagi bintang-bintang itu. Entah kenapa hatiku berbisik, "Dan bila aku bertanya, pada bintang-bintang. Dan bila kumulai merasa bahasa kesunyian, aku di sini bersangga pada kekuatan hatimu".

Sahabatku,
Ingin sekali aku memanggilmu saudaraku. Tetapi mampukah aku bersaudara denganmu?. Alangkah malunya aku jika dianggap hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. Mungkinkah engkau beranggapan demikian?

Sahabatku,
Kuberdoa supaya hatimu sentiasa ingat padaku. Sentiasa menitip berita-berita dari sana supaya aku tidak kesepian. Tulisanmu sering sahaja menemani senduku. Padaku ianya sangat berharga. Akan kuingati pesanmu agar membuat pilihan secara matang dan waras dan setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Pernahkah kukatakan padamu, kejayaanmu menjadi inspirasi dalam hidupku? Aku ingin berjaya sepertimu, tetapi buat masa ini aku tidak mampu. Aku berdoa sekali lagi agar aku diizinkan oleh Allah melihat kejayaanmu. Lebih bermakna lagi kejayaan kita berdua...

Sahabatku,
Sampai di sini sahaja coretanku padamu. Moga kartu rindu ini menyatukan kasih sayang kita atas nama ilahi. Semoga engkau dan aku cepat-cepat beroleh kebahagiaan yang kita hajati. Maafkan jika sepanjang perhubungan kita ini, engkau pernah terguris hati oleh kelancanganku. Semua itu tidak kusengajakan. Salam daku di hembusan angin lalu. Namamu kukelek ke mana jua. Berdamping di dalam hatiku.

P/S Engkau memberikan perlambangan yang cukup indah buat persahabatan kita. Aku amat menghargainya. Terima kasih kerana sudi menjadi sahabatku..

Yang ikhlas,

Inderakencana

13 comments:

Anonymous said...

Sahabat,

Maka tiadalah sesiapa pun kita di sisiNya. Hanya layak untuk saling memberi kasih sesama manusia..selagi ada hayat. Moga beroleh setitis syafaat di dunia sana. Dengan Izin-Nya.

Salam tenang.

Sang Perba said...

sahabat itu umpama sebutir berlian di hamparan pantai serpihan kaca...

Anonymous said...

:) sambil memandang akma..sambil mencari wangian bunga rampai

Anonymous said...

siapa?

zwitterion said...

emmm...

Unknown said...

saya pun nak jadi sahabat, boleh??

ZaKiN said...

ohhh.. ingat tuan menulis untuk saya.. wakakkaka.. bertuah sahabat itu erk...hohoho

achik said...

wah bestnya bait2 kata itu.. kalau surat cintan ni mesti jiwang hehehe... maaf ye en indera ;p

hakim dirani said...

Sahabat,
Tentu bahagia kalau mendapat sahabat. Hari ini, sebahagian orang memanggil sahabat ketika kita senang.....

Adinina said...

erm..sedikit confused. Tetapi sesiapa sahaja yg menjadi sahabat indera pasti bertuah. :) Bersahabat, bersaudara..bukankah semua org islam itu bersaudara?

hayad said...

sdpnye ayat. Bile lah saya pandai menulis mcm indera kencana nih. Sp sahabat tu yer? Bertuah betul dia

INDERA KENCANA said...

AKMA,
Jer @ Sang Perba @ Ahmad Marzu,
Iman,
King,
Zwit,
Aminbakish,
Zack @ Maniq,
Achik,
hakim,
Nina,
hayad,

KALIANLAH SAHABAT SAYA ITU... SURAT INI UNTUK KALIAN JUA SEBENARNYA...

bluecherry @ fai said...

sy tak da?
Lama tak singgah.. byk betul cite dia..