Thursday, March 15, 2007

Taman Astakona

Sudah lama saya berhasrat ingin meletakkan sedikit catatan untuk sahabat atau lebih tepat lagi "kembar-kembar" saya iaitu Din dan Azmi. Catatan ini adalah merupakan perlambangan bagi ingatan saya serta kasih sayang saya yang tidak berbelah bagi untuk mereka. Memang benar saya sangat kasihkan mereka berdua ini, namun kasih sayang ini tiada kaitannya dengan apa yang digelar oleh Esis sebagai Cinta Songsang, walaupun kami ini sesama jantina.

Kasih sayang antara kami telah diikat sejak kami masih kecil. Masih terlalu mentah. Din adalah dua pupu saya. Jadi sudah tentunya Mak dan Apak sangat mengenali kedua ibubapanya. Sejak kami masih berjalan jatuh lagi kami sudah mengenali antara satu sama lain apabila kedua ibubapa kami saling kunjung mengunjung. Oleh yang demikian, perasaan persaudaraan antara saya dan Din sememangnya sudah wujud dalam diri kami sejak di peringkat awal lagi. Persaudaraan ini kemudiannya dibumbui lagi apabila Din merupakan rakan sedarjah dan juga teman sepermainan.

Saya langsung tidak mengenali Azmi sebelum saya berusia 8 tahun. Kami tiada ikatan persaudaraan atau jika ada pun, jaraknya sudah terlalu jauh. Rumah ibubapa kami juga agak berjauhan antara satu sama lain dan ketika di Darjah Satu, kami ditempatkan di kelas yang berlainan. Dia di Kelas A, manakala saya di Kelas B. Walau bagaimanapun ketika menginjak ke tahun kedua persekolahan, saya ditukarkan ke kelas yang sama dengan Azmi. Azmi agak rapat dengan Din. Berkemungkinan disebabkan rumah mereka berhampiran. Persaudaraan saya dengan Din membuka jalan untuk saya mengenali hati budi Azmi.

Di antara kami, Din yang paling tua kerana dia dilahirkan dalam bulan Januari. Saya lahir dalam bulan Mac manakala Azmi lahir dalam bulan April. Namun di antara kami bertiga, Azmi bertubuh paling besar dengan roman wajah yang comel. Tidak hairanlah ketika usia remajanya, dia mempunyai ramai peminat di kampus. Pun begitu, ketika berusia 8 tahun itu, saya masih tidak terlalu mengenali Azmi sehingga suatu hari, saya nyaris ditumbuk oleh Nizaruddin, murid darjah empat yang suka membuli kanak-kanak lain.
"Ooo, kamu sepak kaki aku ye!! Kamu buta ke?" kata Nizar.
"Eh, aku tak sengaja.." jawab saya terketar-ketar. Ketika itu Nizar sudah naik angin. Saya pasti akan ditumbuknya.
"Tak sengaja kamu kata.." kata Nizar sambil menarik kolar baju saya.
Nizar mengangkat tangannya untuk memukul saya. Saya memejamkan mata untuk menahan kesakitan. Budak-budak semakin ramai berkumpul di belakang bangunan sekolah itu melihat kami.

"Nanti..!!" tiba-tiba saya terdengar satu suara. Saya membuka mata. Azmi!!
"Kalau hendak cari lawan pun, carilah yang besar sikit" kata Azmi kepada Nizar.
Mendengarkan itu, Nizar melepaskan kolar baju saya seraya menjegilkan matanya ke arah Azmi. Saya lega seketika. Namun saya cemas semula apabila melihat Nizar melangkah laju ke arah Azmi. Mungkin kata-kata Azmi itu seumpama mencabarnya.

Nizar menerkam Azmi. Azmi hanya melangkah setapak ke sisi sebelum menangkap baju Nizar dan menghumbannya ke tepi. Nizar terkejut kerana dia telah dikalahkan di dalam pusingan pertama. Dia mencuba lagi, tetapi kali ini Azmi menangkap kepalanya sebelum menghayun penampar berat di atas kepala Nizar. Terpinar-pinar sekejap Nizar. Dia kemudian jatuh tersungkur dan menangis tersedu-sedu. Maklum sahaja kanak-kanak. Apabila terasa sakit, mulalah menangis.

Keriuhan budak-budak menarik perhatian Cikgu Harun. Melihat Cikgu Harun melangkah laju ke belakang bangunan sekolah itu, seorang murid melaung,
"Oooii, Cikgu Harun datang, oii..!!
Maka bertempiaranlah budak-budak semua melarikan diri, termasuk kami. Jika menerima penangan Cikgu Harun pasti lebih berbisa dari tumbukan seorang budak berusia 10 tahun.

Kejadian itu membawa rahmat bagi saya. Saya keluar dari senarai mangsa buli di sekolah kerana Azmi sentiasa di sisi melindungi saya dan Din pula sebagai penghibur saya. Kami bersaing dalam pelajaran dan sentiasa bertukar-tukar tempat antara nombor satu ke nombor lima di dalam peperiksaan. Saya semakin rapat dengan Din dan Azmi. Kami bersama lebih daripada 9 jam sehari. Bermula dari sesi persekolahan pagi pada jam 7.00 hingga tamat sesi sekolah agama pada jam 6.00 petang. Jika dihitung-kira, pergaulan kami lebih banyak jika dibandingkan dengan pergaulan kami bersama kedua ibubapa kami.

Kenakalan dan kesungguhan, benarlah sukar dicari perbezaan. Namun jika seorang terbabit, yang dua lagi pasti merelakan diri untuk terbabit sama. Lantaran itu kami akan sama-sama dihukum.
"Kome nak tengok aku buat I lep yu, I ken chey..?" tanya Din sewaktu kami duduk termenung memandang kosong papan hitam yang ditulis dengan khat jawi. Sewaktu itu Tuan Seman, sedang meneliti bacaan Al-Quran Milah Teh Boh. Dari mana mulanya gelaran Teh Boh itu, saya pun tidak pasti.
"I lep yu, I ken chey?" Apa tu..?" tanya saya bingung-bingung. Azmi mula mengerutkan keningnya tanda dia juga tidak tahu.
"Haa.. ni. Aku buat I lep yu, I ken chey.." kata Din.
Dia mula melakarkan permukaan meja itu dengan menggunakan pisau lipat. Tidak lama kemudian terbentuklah gambarajah hati dengan satu anak panah menembusi di tengahnya. Kami terlongo. Oo, itu I lep yu, I ken chey rupanya!!.

Sedar-sedar, Tuan Seman sudah berdiri di tepi meja kami. Kami kepucatan.
"Sapa yang buat benda ni.." tanya Tuan Seman. Kami terdiam ketakutan.
"Cakap cepat!!" tengking Tuan Seman. Kami sudah mengeletar lutut.
"Saya buat, Ustaz" Din mengaku salah.
"Bukan Ustaz, saya yang buat.." kata Azmi.
"Bukan Ustaz, saya yang buat.." kata saya pula mengaku.
Oleh kerana ketiga-tiganya mengaku, maka ketiga-tiga menerima 5 sebatan setiap seorang di punggung. Tidak berapa lama kemudian, barulah saya tahu bahawa I lep yu, I ken chey itu adalah tajuk sebuah lagu, I love you more than I can say.

Kami berkongsi segala suka duka. Mengharungi zaman kanak-kanak sebelum memasuki usia remaja. Tidak pernah sekalipun persahabatan kami tercemar dengan sebarang perselisihan faham. Namun oleh kerana kami bertiga, kami sentiasa mempercayai satu kepercayaan karut, yang kami reka sendiri. Ketiga-tiga kami tidak mungkin mengecapi sesuatu perkara itu bersama-sama sekaligus. Pasti ada dua yang mengecapinya dan yang satu lagi akan menangis hiba. Hal ini kami percayai sejak kami tamat sekolah rendah. Saya dan Din mendapat 4A di dalam peperiksaan Penilaian Darjah Lima. Manakala Azmi hanya mendapat 2A sahaja. Setelah kami menduduki SRP, Din dan Azmi mendapat 8 Aggreget. Sementara saya hanya 17 Aggregat. Setamat SPM pula, saya dan Azmi mendapat tempat ke IPTA, sementara Din hanya mampu meneruskan pelajaran ke tingkatan 6.

Setelah kami bekerja pula, kami terpisah lagi. Seorang di utara, seorang di tengah dan seorang lagi di selatan. Din di Langkawi. Saya di Kuala Lumpur dan Azmi di Johor Bahru. Setelah masing-masing berkahwin, kami semakin jauh terpisah jarak. Masa kami bertemu ada tidaknya hanyalah ketika Hari Raya Aidil Fitri. Namun kami masih tetap kami yang dahulu. Kasih sayang kami masih lagi utuh. Kerinduan mengikat kami walaupun kami semakin terpisah jauh dalam arus kehidupan masing-masing. Ketika memandang taliair tempat kami menjala ikan, hati saya semakin sayu.

Ketika itu, mentari mulai merah menenggelamkan dirinya di ufuk barat...


Indera : Dari sebuah lagu, Taman Astakona untuk kedua saudaraku yang tercinta..

Umpama mimpi
Kukecap kenangan
Taman permainan masa kecil dulu
Sisip senyummu
Kemanisan tanpa gula
Meninggalkan seribu keresahan

Kala gerimis
Menitis di hati
Kenangan lenyap musnah segalanya
Mungkinkah ada lagi
Saat-saat indah itu
Agar dapat kita bersama lagi

9 comments:

kingbinjai said...

aku punya 5 sahabat baik. 2 diantaranya, sama sekolah dari darjah empat sampai ke tingkatan 5. alhamdulillah, sampai sekarang masih menghubungi antara satu sama lain

Masy said...

kebetulan tgh dgr lagu ni.. hehe
3 kawan baik semasa skolah rendah, masih lg berhubung :) alhamdulillah..

izinni said...

i lep u i ken chey! hehehhehe soo cute.

sahabat sejati sukar dicari ganti. :)

Unknown said...

ya.. aku rindu teman2ku yg dulu.. masy aku nak mp3 lagu neh. kasi aku plish hehe

blackpurple @ jowopinter said...

Cerita kau mengingatkan aku pada kawan baik aku. Kami mula sedarjah sejak tingkatan 2, kemudian sama-sama pindah sekolah yang sama hingga SPM dan sekelas malah duduk sebelah menyebelah. Kami mendaftar masuk Matrik di U sama-sama, sebilik dan sekelas. Kami menyambung pelajaran ke B. Sc. juga kursus yang sama dan sekelas..!

Sekarang kami sama-sama menjalankan bisnes bidang yang sama..!

Bezanya dia beristeri.. :D

Izariza said...

Salam kenal Indera Kencana,

Seronok saya menikmati catatan ini. Begitu mengingatkan saya pada zaman persekolahan dahulu. Pun ada dua orang sahabat paling rapat. Seorang sudah terpisah. Namun yang satu lagi masih berhubung hingga kini.

Kenangan itu khazanah hidup paling berharga.
Mohon permisi.

Ayu Mohamad said...

aduhh catatan kamu bisa buat saya menangis!
teringat aman sekolah2 dulu aduhhh.. rindunya pada kwn2.. yg pasti wpun kwn sekolah ramai yg dah terpisah tapi kengkawan sama u ade lagi wpun dah 9thn grad hehehe :)

zwitterion said...

rindunya pada kwn2..

Rie said...

wah sayu aku baca entry ni..

bukan cinta songsang kannn.. hehehe