Tuesday, May 22, 2007

Dari Teks : Pak Pandir dan Mak Andeh



"Baba, Baba ceritalah pasal Pak Andeh" minta Siri Aufa setelah saya selesai bersolat dan bersiap-siap untuk masuk tidur.
"Cerita Pak Andeh..?" tanya saya pura-pura tidak faham. Sambil itu saya memicit-micit betis saya sebelum berbaring di sisinya.
"Ha'ah.. Pak Andeh yang mandikan anaknya sampai mati tu..!!" kata Siri Aufa lagi.
"Ooo.. yang itu bukan Pak Andeh. Itu Pak Pandir. Isterinya yang bernama Mak Andeh"
"Baba, ceritalah Baba.." rayu Siri Aufa.
"Ok.. Baba cerita" kata saya sambil mengusap-usap rambut yang menutupi wajahnya.


*************

Pada zaman dahulu, terdapat sepasang suami isteri yang tinggal di sebuah kampung. Si suami bernama Pak Pandir dan si isteri pula bernama Mak Andeh. Mak Andeh seorang wanita kampung yang tersangat biasa keadaan tubuh badannya. Tidak cantik tetapi tidak pula buruk. Segalanya serba sederhana. Tetapi sayang. Mungkin jodoh Allah telah menetapkan Mak Andeh berkahwin dengan Pak Pandir. Pak Pandir ini adalah seorang lelaki yang tersangat bodoh lagi pandir. Kerana halnya itulah maka dia digelar Pak Pandir. Banyak hal menjadi kelam-kabut atas sebab kebodohannya itu.

Sungguhpun Pak Pandir itu tersangat bodoh namun Pak Pandir itu seorang yang lurus dan baik hati. Tidak pernah pula dia menyakiti hati dan berbuat aniaya ke atas orang lain. Kehidupan Pak Pandir dan Mak Andeh sangat bahagia. Cuma sahaja mereka itu tersangat miskin dan tidak dikurniakan anak pula.

Oleh kerana kemiskinan mereka itu, suatu hari Pak Pandir dan Mak Andeh bersepakat untuk menerun membuka tanah baru. Mudah-mudahan di tempat baru kelak, rezeki lebih menyebelahi mereka.

Suatu hari berangkatlah mereka suami isteri menuju ke Hulu Tanah Kuning membuka tanah berhampiran dengan Sungai Kerdas yang mengalir laju. Berhampiran dengan jeram itu mereka bersepakat membuka tanah mereka di situ. Mereka pun memulakan kerja. Yang mana patut ditebang, ditebang. Yang mana patut dipangkas, dipangkas. Sehingga akhirnya teranglah hutan sekeliling sedia untuk dibuat huma dan ditanam sayur labu.
"Andeh, aku teringin nak makan pisang" kata Pak Pandir.
"Yalah. Kalau begitu kita tanam pisang juga, ye!!" kata Mak Andeh.
"Kalau kita tanam pisang, esok boleh keluar buah pisang ke?" tanya Pak Pandir lagi.
"Eh, tentulah tak boleh. Kita tanam anak pisang. Selepas 4 purnama, barulah anak pisang itu mengeluarkan buah. Masa tu barulah Pak Pandir boleh makan pisang tu.."
"Ooohh... begitu"

Mereka pun menanam anak pisang bersebelahan dengan rumah yang mereka bina. Selepas sepurnama, kelihatan pokok pisang itu melangut naik tumbuh subur. Selepas 3 purnama pula, kelihatan jantung pisang mulai tumbuh keluar. Pak Pandir sangat gembira melihat tandan pisang mulai mekar. Dia tidak sabar-sabar ingin menikmati pisang hasil tuaiannya. Setelah tandan pisang itu besar dan pisangnya sudah cukup muda, Mak Andeh menebang pokok pisang itu sebelum meletakkan tandan pisang itu di atas para untuk diperam. Bimbang Mak Andeh sekiranya dibiarkan masak di pokok, pasti pisang itu habis dimakan burung dan juga musang.
"Andeh, dah boleh makan ke pisang tu?" tanya Pak Pandir.
"Belum. Pisang tu mesti diperam di atas para. Kalau Pak Pandir hendak makan pisang tu, Pak Pandir kenalah tunggu seminggu lagi.." jelas Mak Andeh. Pak Pandir merasa hampa.

Setelah beberapa hari, Pak Pandir mendapati pisang itu sudah mulai kuning. Pak Pandir semakin tidak sabar. Mak Andeh tiada di rumah. Dia ke huma. Tiada siapa di rumah untuk menegur Pak Pandir. Pak Pandir kemudian naik ke atas para langsung dimakannya pisang setandan itu satu persatu. Akhirnya habis pisang itu dimakannya sehingga setandan. Ketika itu perut Pak Pandir sudah seperti guni. Pak Pandir terlalu kekenyangan sehingga dia sukar untuk menggerakkan badannya. Gayanya pun seperti seekor ular sawa yang kekenyangan.

Mak Andeh pulang dari huma. Dilihatnya rumah sekeliling teramat sunyi. Tiada kelibat Pak Pandir yang kelihatan.
"Pak Pandir... oooo Pak Pandir" laung Mak Andeh.
"Uuuuuhhhh..." suara Pak Pandir menyahut sayup-sayup

Mak Andeh masuk ke rumah bersiap untuk memasak hidangan tengahari. Pak Pandir masih belum juga kelihatan. Di kebun agaknya!! fikir Mak Andeh. Sewaktu Mak Andeh melintas di tepi para tempat menyimpan pisang yang diperam, Mak Andeh terperanjat besar.
"Oh, tikus!! Mak kau tikus. Tikus besar. Tikus besar" kata Mak Andeh melatah.

"Janganlah terkejut Andeh. Ini akulah, Pak Pandir" kata Pak Pandir sambil tersenyum. Dia berbaring sambil mengiring mengadap Mak Andeh.
"Amboi, sedap betullah pisang ni Andeh. Dah habis setandan aku makan" kata Pak Pandir lagi. Mak Andeh hanya mampu melihat pisang yang sudah tinggal tandan dan kulit pisang yang berlonggok di atas para. Haram sebiji pisang pun ditinggalkan oleh Pak Pandir untuk Mak Andeh. Sampai hati, Pak Pandir!!.

Tidak beberapa purnama sesudah itu, datang ancaman binatang pemusnah merosakkan padi di huma Mak Andeh. Habis padi-padi Mak Andeh dimakan oleh babi-babi. Mak Andeh pada ketika itu sedang sarat mengandung. Padi di dalam kepuk tinggal sedikit sahaja lagi.

Akhirnya habis semua bekalan padi Mak Andeh. Mereka sudah tiada makanan lagi. Mahu tidak mahu mereka harus mencari makanan yang lain.
"Pak Pandir. Kita sudah tiada beras lagi. Mahukah Pak Pandir pergi mengail ikan? Sekurang-kurangnya, perut kita terisi juga malam ini" kata Mak Andeh.
"Mahu tu memanglah mahu. Tapi aku ni tak pandai mengail, Andeh" kata Pak Pandir.
"Tak apa. Nanti Mak Andeh ajar caranya. Mula-mula Pak Pandir kena buat pancing dulu.."
"Pancing? Pancing tu apa..?" tanya Pak Pandir.
"Pancing tu alat untuk menangkap ikan"
"Oooohhh..."

"Pancing tu dibuat dari kayu yang panjang. Pak Pandir cari kayu panjang dua depa. Pak Pandir ikat dengan tali. Di hujung tali tu, Pak Pandir letakkan mata pancing.."
"Mata Pancing tu serupa mata kitakah, Andeh?"
"Bukan.. Mata pancing tu besi tajam yang dibengkokkan. Kemudian diikat pada tali pancing.."

Pak Pandir mendengar cerita Mak Andeh dengan teliti.
"Selepas siap, barulah boleh dipancing ikan-ikannya. Oh ya, sebelum memancing itu Pak Pandir mestilah letak umpan dahulu.." kata Mak Andeh.
"Apa yang harus aku letak umpannya, Andeh?" tanya Pak Pandir.
"Umpan Belalang Rusa" kata Mak Andeh.

Rusa????

Pak Pandir tersilap dengar kata Mak Andeh. Pak Pandir masuk jauh ke dalam hutan. Tiba di bawah suatu rumpun buluh, Pak Pandir ternampak seekor rusa yang sedang tidur. Perlahan-lahan Pak Pandir menghampiri rusa itu sambil sedia dengan mata pancing sebesar jari telunjuk...

Bersambung

9 comments:

Masy said...

cuma nak komen gmbr dlm entry sebelumnya.

tiba2 rasa tgn sy ngilu. adeh~

zizie ali said...

dah lama betul tak dengar cerita pak pandir. dah hampir lupa plotnya. ya..makan pisang, mengail. lepas ni, apa ya. dah lupa.

Anonymous said...

Salam,

Wah sudah ada entri baru rupanya.

Cerita pak pandir mmg kesukaan kanak2. Tentu anak2 Indera begitu asyik mendengarnya.

Achik_Sufi said...

waa...dah hupdate...bestnye...

pandir tue bahasa lamake...? adakah maksud perkataan tue bodoh...?

Bunga Rampai said...

Salam Indera,

Sehingga kini saya masih suka membaca cerita-cerita Pak Pandir dan Mak Andeh :)

Jari yang luka tu beransur sembuh?

kingbinjai said...

ooo ooo yang pasal pak pandir mati anak tu kau tahu, yangrusa ni tak pernah dengar. pasla pak pandir dengan tahi kau tahu?

zwitterion said...

masa kecik2 dl, kakak sy selalu gak cerita pasal pak pandir, terutamanya cerita pak pandir makn tahi ayam..hehe

pB said...

Susah nak cari buku pak pandir dan mak andeh ni sekarang....

dedeq sarawak gurlz said...

Like....