Wednesday, July 18, 2007

Sekeping Hati Milik Seorang Lelaki


Suasana Subuh di kampung itu sangat dingin. Di luar rumah, si jantan jalak giat berkokok menyambut tibanya hari baru. Burung-burung berkicauan mencari makan. Dia bangun dari tidur dan perlahan-lahan duduk sambil cuba menggerak-gerakkan anggota badannya yang tidak bermaya.

Di dapur kedengaran desingan siulan cerek yang ditiup wap panas. Di atas tungku dapur pula kedengaran letupan-letupan kecil minyak panas tanda ibunya sedang menggoreng sesuatu.
"Riiii... bangun!! Subuh dah nak habis dah ni.." ibunya melaung dari dapur.

Dia bangun mencapai tuala mandi sebelum berlalu masuk ke bilik air jaraknya cuma 10 meter sahaja dengan biliknya. Langkahnya terhencot-hencot. Tiada menunjukkan tanda-tanda bahawa penyakitnya seakan pulih. Hmmm.. sudah tiga tahun hidupnya sebegitu. Selama tiga tahun itu juga hidupnya bagaikan kekabu yang melayang ditiup angin. Kosong dan sepi tanpa kasih. Isteri? anak? Hahahahahahaha.. siapa yang mahu hidup dengan orang cacat sepertinya. Hanya menambah beban sahaja.

Selesai sahaja mandi, dia bersolat. Memohon kepada Rabbul-Jalil moga derita yang dialaminya itu akan diangkat oleh Tuhan. Moga penderitaan batin yang dialaminya tidak terus-terusan melingkari hidupnya. Moga segalanya akan hilang. Hilang bak berhembusnya sang bayu. Begitulah doanya setiapkali selesai solat. Tidak lupa juga moga hidup insan kesayangannya akan sentiasa diberkati oleh Allah selalu. Biarpun perit dirinya menelan segala perlakuan mereka.

Selesai bersolat, dia duduk termenung di tangga. Mengelamun mengenangkan kisah silam yang kelabu. Termenung mengingatkan saat-saat bahagia dia bersama dengan Hani dan Amira. Alangkah indahnya hidup ketika itu. Dirinya dilingkari dengan kasih sayang, dipenuhi dengan tawa ceria. Sekarang tiada apa lagi yang tinggal. Yang ada hanyalah kesedihan yang tidak berhujung dan berpangkal.
"Riiii... mari minum. Nanti sejuk kopi ni, tak sedap!!" ibunya melaung lagi.
Amri merenung langit yang tinggi. Sayup-sayup di atas sana, terlihat beberapa ekor burung berterbangan di langit yang membiru. Alangkah baiknya kalau dia seekor burung. Bebas berterbangan di angkasaraya. Jauh dari segala masalah.

Mentari pagi naik dengan seri cahayanya yang gemilang. Jalur-jalur sinarnya menembusi daun-daun pokok yang tumbuh merimbun di sekeliling rumah. Sawah di belakang rumah kelihatan berbalam-balam dibungkus kabus pagi yang tebal seolah-olah selimut yang menutupi anak-anak padi dari pancaran panas matahari.
"Riiiii... cepatlah. Sarapan dah nak sejuk dah ni!!!" ibu melaung lagi.
Haaaiiiii... mujur sahaja ibu masih ada.

Sarapan pagi itu biasa-biasa sahaja. Nasi putih dengan ikan sepat masin yang digoreng. Airnya hanya air kopi. Tiada yang istimewa. Cumanya pagi itu, ibunya ada menggoreng sedikit pisang. Itu sudah cukup baik buat mereka sekeluarga. Asal sahaja perut terisi, apa lagi yang ingin dipinta. Mungkin dia ingin memohon pada Allah agar Amira hidup bersamanya sehingga ke akhir hayat.
"Mak.. Amira suka makan Goreng Pisang ni, kan Mak?"

Ibunya terhenti menyuap nasi. Perlahan-lahan ibunya menoleh ke arahnya.
"Sudahlah tu Amri. Orang dah tak sukakan awak, buat apa diingat?" kata ibunya.
"Tapi dia tetap darah daging Amri juga Mak. Mana mungkin Amri dapat buang dia dari hidup Ri" kata Amri dalam sengau pertuturannya. Sukar bagi orang lain memahami percakapannya. Tetapi tidak pada Mak Leha. Mak Leha hanya mampu mengeluh.

Selesai sahaja bersarapan, Amri terhencot-hencot masuk ke biliknya. Selepas setengah jam dia keluar semula memakai pakaian bersih seolah-olah ingin berjalan-jalan.
"Nak ke mana tu, Amri?" tanya ibunya.
"Ri nak ke Kampung Talang tu sekejap, Mak!!"
"Nak buat apa..??"
"Nak tengok Amira"
"Orang dah tak suka kamu, Amri. Tak usahlah kamu nak mengulangnya. Tak ada apa yang kamu dapat nanti. Yang dapat cuma penat dengan malu sahaja. Dahlah tu. Tak payah pergi!!" larang Mak Leha.

Tetapi Amri degil juga. Hencot-hencot juga dia turun ke tanah sebelum menyarung sepatu lusuh dan terus menghala ke tepi jalan. Mana-mana kereta yang lalu lalang pasti akan ditahannya dengan harapan akan ada pemandu yang bermurah hati menumpangkannya. Namun dia hampa. Setelah setengah jam menunggu, tiada yang sudi menumpangkan. Dia akhirnya tercegat di tepi jalan itu sambil memandang sepi dan kosong pada jalan yang sibuk itu.

Mujur setelah sekian lama menunggu, muncul pula budak Keon anak Tok Mat Ali yang gila-gila menunggang motorsikal dalam awal pagi tu.
"Nak ke Kampung Talang ke, Abang Amri?" tanya budak itu.
"Ya.." jawabnya.
"Kalau macam tu, jomlah ikut saya. Saya hantarkan abang sampai ke rumah Kak Hani"
Mujur. Memang mujur budak itu tiba. Dapatlah Amri bertemu dengan Amira hari ini. Walaupun budak Keon ini menunggang motosikal sedikit merbahaya, namun itu sahaja pilihan yang dia ada. Sekali sekali dia meraba poket seluar. Dia tersenyum. Goreng Pisang untuk Amira masih ada di situ.

Halaman rumah mertuanya itu sunyi sepi. Dia meneguk liur. Bimbang kedatangannya itu mengganggu orang di awal-awal pagi.
"Assalamualaikum!!"

Setelah dilaung berkali-kali, masih tiada jawapan. Hendak dikatakan tidak berpenghuni, tingkap rumah ternganga luas. Pintu pun terbuka kedua-dua daunnya. Amri mengeraskan suaranya memberi salam. Beberapa ketika, salamnya bersambut.
"Kamu rupanya Amri. Bila sampai?" tanya bekas ibu mertuanya dari tingkap atas. Amri terpaksa mendongak untuk berbual dengan mertuanya itu kerana rumah di kampung itu berbinaan tradisional dengan rata-rata tiang tinggi lebih 6 kaki.

"Anak kamu dengan Hani tak ada. Hani ke pekan. Amira pula ada pertandingan melukis hari ini" maklum mertuanya itu. Tiada tanda-tanda bahawa perempuan tua itu akan menjemputnya naik ke rumah. Akhirnya Amri duduk di kaki tangga rumah itu sahaja.

Cuaca semakin hari semakin panas. Bayang Hani dan Amira langsung tidak kelihatan. Sudah dua jam dia menunggu di situ. Dalam keletihan menunggu itu membuatkannya terlena walau sekadar duduk di atas batu tangga itu. Dia bermimpi membawa Amira ke padang permainan. Amira berjerit-jerit kesukaan bermain buaian dan papan gelongsor. Amri ingin memeluk Amira. Dia melangkah laju ke arah anaknya itu. Seketika kakinya tersepakkan batu besar di padang permainan itu dan.. apabila dia mengangkat pandangan. Amira dengan buaiannya hilang. Dia kembali ke alam nyata.
"Baliklah Amri. Orang dah tak sukakan kamu, buat apa ditunggu?" mertuanya bersuara dari jendela. Amri memandang perempuan tua itu. Pandangan perempuan itu seolah-olah menghalaunya.

Amri meraba-raba koceknya. Nampaknya anaknya tidak dapat menikmati Goreng Pisang itu. Amri mengibaskan debu yang melekat di seluarnya sebelum mengatur langkah pulang. Baru beberapa tapak dia melangkah, pandangannya terarah ke tepi jalan itu. Kelihatan Hani turun dari sebuah kereta yang dipandu oleh seorang lelaki berkulit gelap sambil memimpin Amira. Gaya Hani dan lelaki sangat mesra. Namun sebaik sahaja terpandangkan Amri, riak wajah Hani bertukar masam mencuka.

Semakin Hani menghampiri Amri, semakin kejap pautan Hani ke lengan lelaki itu sambil kepalanya sekali sekala dilentokkan manja ke dada lelaki itu. Amri kenal akan lelaki itu. Namanya Zainuddin. Mekanik syarikat bas ekspress di Ipoh.
"Hani dari mana?" tanya Amri cuba berbahasa. Hani membisu.
"Hani, Abang nak cakap dengan Amira sekejap.." kata Amri lagi.
"Cakaplah. Siapa melarang!!" kata Hani sebelum menarik tangan Zainuddin naik ke rumah.

Amri tersenyum memandang anak perempuannya. Comel!!, kata hatinya. Di luar kesedarannya, anaknya itu sudah berusia 8 tahun.
"Mira, Mira dari mana sayang?" tanyanya.
Anaknya itu bungkam. Turut berwajah kuncam sepertimana ibunya.
"Mira tak suka ayah. Lain kali ayah jangan datang sini lagi. Mira malulah ada ayah macam ni. Semua kawan Mira kata, ayah cacat. Ayah miskin. Hiiiiii... bau busuk!!"
"Mira, kenapa cakap macam tu. Tak baik tau.." kata Amri dalam airmata yang bergenang.
Ohh.. anak!!

Amri menghulurkan Goreng Pisang yang dibawanya pada Amira. Tetapi Amira cuma memandang sepi pada buah tangan yang dibawanya.
"Jom kita jalan kat depan tu.." usul Amri pada Amira.
"Tak maulah. Lepas ni Pakcik Zainuddin kata nak bawak Mira pergi The Lost World kat Ipoh. Ayah bukan boleh bawak Mira jalan-jalan pun!!"
"Mira tak nak jumpa ayah. Ayah jangan datang sini lagi, tau!!" katanya sebelum meluru naik ke rumah.

Amri tidak dapat menahan kesedihannya. Mereka bencikan aku kerana aku cacat, kata hatinya. Segala semangatnya hancur berkecai. Segala impiannya untuk bahagia walau dengan kasih sayang anak, lulur berderai. Pandangan di hadapannya kosong. Kosong dalam riuh pikuk suasana alam.

PPPiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnn!!!!!!!!!
Bunyi hon kereta menikam keras gegendang telinganya. Dia tidak sempat berbuat apa-apa. Dia pasrah!!.

Bersambung

Indera : Kisah ini adalah sebuah kisah benar. Cuma nama watak telah ditukar bagi mengelakkan daripada menyinggung hati mana-mana pihak.


4 comments:

pB said...

Indera ...

buatlah novel

mesti di jual dengan laris ...


baca lom habis lagi nie..
saja doh komen dulu ....

psst..bila nak belanja kak pB makan ??

indera kencana said...

Kak pB,
Hajat hati tu memang nak ke Shah Alam jumpa sambil belanja Kak pB makan-makan. Insya-Allah cuti Azah kali ni ke Rawang, kami akan jumpa Kak pB. Lepas tu boleh kita jalan-jalan cari makan kat Shah Alam atau Puchong... OK tak?

blackpurple @ jowopinter said...

Sambil membaca ini [selalunya tunggu habis semua episod baru baca], terbayang-bayang pisang goreng. Tak tau kenapa? :)



[betul kata PB. Dah alang-alang lalu puchong, jangan lupa sms ekk...:D]

achik said...

isk isk.. sedihnya..