Friday, December 28, 2007

Negeri Cantik Budaya Menarik

A'kum Indera. Jumpa engkau di LRT Station Bandar Tasik Selatan Ahad jam 5.00 petang

Itulah pesanan ringkas yang masuk ke telefon bimbit saya pada hari kedua sambutan Aidil Adha yang lalu. Saya ada urusan di Terengganu. Berpergian bersama mantan Boss saya, Encik Khairul. Barusan sebentar bermesra dengan anak-anak, sudah terpaksa meninggalkan mereka.

Saya tiba di Kuala Lumpur jam 3.00 petang. Memikirkan saya tidak punya tempat meletakkan kenderaan selama beberapa hari saya ke Terengganu, saya singgah di perkarangan rumah adik ipar saya, Ibrahim dan terus meninggalkan kereta saya di tempat letak kereta di situ. Sungguhpun adik ipar saya masih belum pulang dari bercuti, sekurang-kurang jika esok dia pulang, boleh juga dia tengok-tengokkan kereta saya! Duit di saku cuma berbaki RM50.00. Hmmm... untuk berkelana jauh itu ada baiknya saya mengeluarkan sejumlah wang buat belanja.

"Kad anda gagal diakses. Sila berhubung dengan pegawai pelanggan kami untuk pertanyaan"

Teks yang tertera di paparan skrin itu membuatkan saya terkalap. Bagaimana harus dihubungi pegawai bank itu jika hari itu cuti? Ahhh... sulit. Wang sudah hampir kehabisan. Perjalanan ke Terengganu bakalan menagih banyak wang. Tidak berpuas hati, kad itu saya masukkan berulang-ulang kali. Masih tetap gagal. Saya kebingungan. Masa pula semakin menghampiri ke angka 5.00 petang.

"Pedulikan. Pedulikan. Tawakal sahaja kepada Allah" kata hati saya. Terus sahaja saya melompat masuk ke perut teksi sebelum berlarian ke kaunter membeli tiket arah ke Bandar Tasik Selatan.

Sampai di Bandar Tasik Selatan, Encik Khairul sudah sedia menunggu. Walaupun sudah 5 tahun kami tidak ketemu, namun dia masih segak seperti dahulu. Cuma tubuhnya sedikit kurus.
"Aku ingat engkau tak datang tadi..!!" katanya sambil tersengih.

Sepanjang jalan hujan lebat. Dalam pada itu, Encik Khairul masih gila-gila memandu. Memecut melebihi 120km sejam dalam jalan licin berbengkang bengkuk. Sambil itu mulutnya becok bercerita tentang kenangan silam kami bekerja di syarikat pemaju dahulu. Sekali sekala kami tertawa apabila kami mengumpat peribadi Pengerusi Syarikat dahulu iaitu Dato' Ayub.

Entah apa majalnya, sepanjang jalan itu Khairul asyik bercerita kisah hantu. Bermula dari Gombak membawa hingga ke Genting Sempah malah sampai ke Toll Karak.
"Betul Indera!! Masa aku balik KL ikut Jalan Jerangau Jabor tu, ada orang berlari sebelah kereta aku. Aku cakap, lantak engkaulah. Engkau nak lari ke, nak terbang ke, asal jangan engkau masuk dalam kereta ni dah. Kalau engkau masuk, aku melompat keluar.... Hehehehehehehe.." tawanya geli hati. Sambil itu jarinya sempat mencubit perut saya apabila saya kelihatan seakan menekun mendengar ceritanya.
Hutan belantara di sepanjang jalan kelihatan mesteri di mata saya. Jika tiada hutan belantara, yang ada hanya deretan pokok kelapa sawit. Matahari sudah lama menghilang namun senja belum kesampaian. Sewaktu melewati jambatan yang merentasi Sungai Pahang yang bersejarah itu, paras air sungai hanya beberapa kaki sahaja lagi belum melimpahi tanah daratan. Namun begitu, sebatu radius dari tebing Sungai Pahang keseluruhannya kekuningan dilitupi lumpur tebal tanda tanah sekeliling itu barusan dilanda bah. Bau lumpur yang masam mengasak hidung saya sewaktu kami berhenti di Perhentian Rehat dan Rawat Temerloh.
"Apa yang engkau buat tu..??" tanya Encik Khairul kehairanan melihat saya mendepangkan kedua-dua belah tangan sambil menarik nafas panjang.
"Menarik saripati bau lumpur ni. Hmmmm... wangi!!" kata saya.
"Wangi engkau kata? Masam adalah.." katanya.
"Saya suka bau ni. Bau masam lumpur ni dengan pemandangan belantara menjadikan Pahang ini nampak lebih klasik"
Encik Khairul sekadar menggeleng-gelengkan kepalanya.
"Kadang-kadang aku tak faham dengan kamu ni, Indera. Mana yang aku tak suka, itu yang engkau suka" katanya lagi.
"Itu yang membuatkan kita berbeza" kata saya memandang alam sekeliling.
"Tetapi dalam pada itu pulak, kita boleh bekerjasama dan bertolak ansur" tambah Encik Khairul.
"Itu yang membuatkan kita unik" kata saya tersenyum memandang ke arahnya.

Terengganu!!! Akhirnya saya menjejakkan kaki saya semula di negeri yang bertuah ini. Disambut dengan bayu malam yang berhembus dingin. Langit cerah dengan bintang terang berkelipan mengisi dadanya.
"Engkau tahu, perempuan di Terengganu ni tiada seorang pun yang menarik perhatian aku" kata Encik Khairul. Jam sudah menunjukkan jam 10.30 malam. Di manalah berdiamnya kakak yang seorang tu agaknya? Janjinya ingin menghubungi saya.

"Tak macam perempuan di Kuala Lumpur. Semua seksi-seksi. Di sini kalau setakat T-Shirt dan jean ketat tu, dah kira seksi sangatlah tu" celoteh Encik Khairul lagi.
Saya seakan tidak percaya lelaki lewat 40-an beranak 7 ini masih berselera memandang wanita seksi.
Encik Khairul masih berceloteh pasal hantu setiba di Kuala Terengganu. Masuk sahaja ke ruang tamu rumahnya masih berterusan topik hantu itu walau mulut saya sudah terkunci rapat akibat keletihan.
"Engkau tahu, sebelah rumah ni kubur" katanya. Saya membuka pintu selak yang besar itu dan memang benarlah di sebelah rumah itu tanah perkuburan yang besar.
"Nanti malam engkau tidur, ada orang terbang masuk baring sebelah engkau. Selamat malam!!" usiknya sebelum menutup pintu bilik tidurnya. Akibat terlalu diasak dengan kisah tahyul itu, mata saya enggan tidur hingga ke santak subuh.

Terengganu penuh dengan pesonanya. Bandarnya yang bergerak perlahan. Makanannya yang lazat. Penduduknya yang peramah. Pantainya yang menganjur panjang dari Selatan hingga Utara. Rasanya tiada bandingan keindahan negeri itu dengan tempat-tempat lain. Pejabat tempat saya melakukan urusan hari itu letaknya di Pantai Batu Buruk. Dari halaman bangunan itu sudah kedengaran deburan ombak dengan deretan pokok rhu mengisi pemandangan. Alangkah indahnya jika saya dapat berlama-lama di situ.

Saya tertarik dengan keropok lekor yang banyak dijual di sekitar bandar. Betapa orang Terengganu sangat berbangga dengan apa yang mereka ada sebagai sebahagian daripada cara hidup mereka.
"Beli keropok bang?" gadis manis penjual keropok menegur saya.
"Errr.. tak. Saja tengok-tengok" kata saya. Azah tidak pernah memesan untuk dibelikan keropok lekor. Kakaknya sendiri berkahwin dengan orang Terengganu. Baru-baru ini pulang ke Perak membawa keropok lekor yang banyak. Sekiranya saya membeli lagi, bimbang akan menjadi pembaziran pula. Entah kenapa saya tiba-tiba terkenangkan seorang sahabat yang sangat baik yang bermastautin jauh di kota London. Ingin membelikannya sekeluarga keropok lekor. Malangnya jarak yang terlalu jauh tidak memungkinkan saya berbuat demikian. Jika Tanah Ratu Elizabeth itu hanya di sebalik persempadanan negeri, nescaya akan saya titipkan keropok lekor itu ke rumahnya.

"Aku ingat engkau akan pulang ke Kuala Lumpur esok pagi" kata Encik Khairul tatkala melihat saya sedang memasukkan baju ke dalam beg pakaian.
"Cadangnya memang macam tu. Tak tau pulak tiket bas dah habis. Mujur saya dapat satu tiket malam ni" kata saya memandang wajah Encik Khairul yang sedikit kehampaan.
"OK, lepas habis kerja nanti aku bawak engkau jalan-jalan bandar Kuala Terengganu"

Pantai Batu Buruk. Pantai tempat berpesta. Angin menderu dan ombak bergulung menghempas pantai. Sedang matahari memancar garang membakar petang.
"Rasa macam tak percaya pulak sekarang musim tengkujuh. Setitik hujan pun tak turun sepanjang saya kat sini"
Encik Khairul hanya mengangguk.

Kami leka melihat kanak-kanak dibawa oleh ibubapa mereka beristerihat di sepanjang pantai itu.
"Engkau tahu Indera.."
"Tak tahu..!!"
Encik Khairul tertawa kecil.
"Engkau tahu, aku selalu rasa takut setiap kali meninggalkan anak-anak aku. Sebabnya aku tak nampak diaorang membesar depan mata aku. Aku tak tahu susah senang diaorang. Anak aku makin hari makin besar. Aku makin hari makin tua. Sebab desakan kerja aku terpaksa tinggalkan mereka. Aku bimbang kalau satu hari nanti mereka akan salahkan aku sebab tak jadi ayah yang baik. Tidak ada di samping mereka di masa mereka perlukan aku.." kata Encik Khairul sambil memandang layang-layang yang banyak berterbangan di ruang udara bersebelahan dengan Hotel Primula itu.
"Saya pun macam tu juga Encik Khairul. Tapi nak buat macam mana. Dah takdir macam tu. Kita senasib" kata saya sambil menepuk bahunya.

Malam itu bas bertolak tepat jam 9.00 malam. Saya sekadar melambai-lambai Encik Khairul yang kelihatan sayu memandang saya dari celah orang ramai yang sibuk di Stesen Bas malam itu.
"Aku tengok engkau balik ni, rasa aku pun nak balik sama. Malas aku nak dok kerja lama-lama kat sini. Jauh dari isteri aku. Jauh dari anak aku" saya teringat kata-katanya sewaktu saya melangkah keluar dari rumahnya malam itu.

Bas kian menghampiri Paka. Ada orang pernah memberitahu saya, kalau ingin melihat Terengganu yang sebenarnya, lihatlah Paka. Gadis yang duduk di sebelah tempat duduk saya itu sudah lama lena diulit mimpi. Tapi saya masih leka memandang panorama lautan disinari rembulan malam bulan Zulhijjah. Terengganu memang cantik. Terengganu memang menarik. Hanya Allah sahaja yang mengetahui di mana arah saya di kemudian hari. Jika Terengganu tempat saya, maka redhalah saya. Ahhh.. Terengganu. Negeri Cantik, Budaya Menarik..



19 comments:

pB said...

Terlalu lewat Indera menjejakkan kaki di bumi Trengganu.

Tiada jodoh kita untuk bertemu , bersua muka ....

Namun ...
Setiap kali kak pB diluar dari bilik hotel , melilau mata kak pB , mencari kelibat Indera ...

Tapi ....

kita masih tiada jodoh untuk bertemu ....

HAPPYIRFA said...

salam indera..
'kite tengok penyu telor,penyu tengok kite telor'hu hu..itulah terengganu kite

hakim dirani said...

Saya pernah sekalike terengganu, tapi tak sempat ke tempat2 yang menarik di sana. insyaAllah, saya akan ke sana nanti.

membaca entri kali ini buat saya teringin ke sana.

asr said...

Aiseyman... melepasss aku keropok lekor!!!

hahahaaa...

Bunga Rampai said...

Salam Indera,

Perbezaan pandangan dan kegemaran itulah yang kadang-kadang merapatkan hubungan dua insan.

Jauh berjalan, banyak pengalaman - membuka mata hati untuk menghargai apa juga perbezaan atau keunikan anugerahNya.

Moga Indera dalam sejahtera selalu :-)

blackpurple @ jowopinter said...

Salam Indera,

Lama juga tak 'merayau' ke Trengganu. Rindu suasana di Pasar Kepayang itu [betul ke namanya itu?]

khairyn said...

salam indera
Sblm ke sini dekat dgn jaluran meridian, saya sempat ke terengganu. Berhari-hari di sana. Ikut keluarga angkat. Seronok tak terkata.

kawan2 baik semua punya perangai yg berbeza. Itu yg buat kami bertambah rapat.

Achik_Sufi said...

selamat tahun baru...moga bergembira adanya n semoga diberkati allah.

Sastri said...

ayah sas dah lama teringin nak ke sana tapi belum berkesempatan... tahun ini, jika ada peluang dan tiada aral, insyaAllah, nak bawa dia ke sana...

achik said...

salam thn baru en indera..

teringin sgt nak gi Terengganu.. suka bangat ngan pantainya.. chantek!! :)

AKMA said...

salam indera,

AKMA terlambat menjenguk.

AKMA sudah bertapak di Terengganu semenjak 2 minggu lepas. Andai awal sedikit menjenguk kemari...sudah tentu ke air buah gelas besar diheret AKMA.

andai ke mari lagi...bisik bisikkan.

AKMA

Masy said...

selamat tahun baru indera :)

KAMATO said...

Indera, amat perlu bagi kita menggunakan lebih dari satu kad ATM.
Menarik sekali foto yg Indera ambik. Masih banyak lagi tempat2 menarik di Terengganu yang boleh dilawati.

kingbinjai said...

terima kasih atas ingatan

zal said...

memang cantik ganu tu... especially pulau2 dia..

arsaili said...

salam maal hijrah

Bunga Rampai said...

Salam Maal Hijrah 1429 buat Indera.

Semoga sentiasa damai, senang, dan tenang di mana jua berada :-)

Unknown said...

salam maal hijrah bro.. lama menghilang?

Sang Perba said...

indera
dedulu pernah nak ngorat anak dara terenganu ni..tapi tak sampai jodoh ekeke