Friday, March 21, 2008

Mawlidur Rasul

Dia masih berdiri di situ. Memandang binaan purba yang gah tinggi berdiri itu. Matahari semakin naik tinggi di langit. Kepanasan semakin membakar persekitaran kawasan yang hanya diliputi pasar yang berwarna perang. Hmmmm… entahlah. Jika menurut lelaki di dalam mimpinya itu, di sinilah letaknya telaga itu. Telaga yang dicari-carinya sepanjang hayatnya. Telaga yang telah lama hilang dek dosa yang dilakukan oleh Bani Jurhum dahulu.

Lelaki di dalam mimpinya itu berulang-ulang kali menyuruhnya agar menggali di situ, 20 meter sahaja ke timur arah Baitullahil-haram. Tetapi bolehkah dia mempercayai takwil mimpi itu? Sudah banyak tempat digalinya serata kota Mekkah itu, namun semuanya hampa. Tiada petunjuk yang menyatakan bahawa di situ pernah terdapatnya Telaga Zamzam seperti cerita yang diperturunkan dari datuk neneknya. Haaaiiii… jika benarlah tempat itu merupakan tapak telaga itu, alangkahnya beruntung bumi Mekkah ini. Pengunjung Rumah Allah ini tidak perlu lagi bersusah payah memikirkan dari sumber manakah harus mereka perolehi bekalan air sepanjang mereka mengerjakan ibadat di Mekkah ini. Pedagang-pedagang yang lalu lalang di antara jalan perdagangan Syam-Yamen ini juga akan mendapat faedah bersama.

Peluh jernih merintik di dahi. Lagi lama masa dibazirkan, lebih panas jadinya kawasan sekitar itu. Ahhh… tidak salah jika aku mencuba. Apa salahnya jika digali di sini. Jika ada, baguslah. Jika tiada pun, akan diusahakannya mencari di kawasan lain. Dengan menyebutnya nama Allah, Shaibah ibn Hashim ibn Abdul Manaf ibn Qusai mengangkat cangkulnya tinggi-tinggi sebelum menghentakkan matanya dalam-dalam ke perut pasir yang peroi itu. Menitis peluhnya satu persatu membasahi pinggiran Kaabah itu. Lubang yang digali semakin lama semakin dalam. Semakin lama semakin luas. Akhirnya tindakannya itu menjadi perhatian pemuka-pemuka Quraisy di sekitar kawasan itu.
“Apakah yang sedang kamu lakukan itu wahai Shaibah?” tanya seorang pemuka Quraisy yang datang melihat kerja. Shaibah kenal lelaki gemuk gedempol itu. Bersangkutan dengannya pada galur moyang sebelah bapanya.
“Aku sedang menggalilah”
“Benar, aku tahu engkau menggali. Tetapi apakah yang sedang engkau cari?” tanya lelaki itu.
“Aku sedang mencari Telaga Zamzam” jawab Shaibah tanpa memandang lelaki itu. Tekun dia dengan kerjanya.
“Mana engkau tahu ada Telaga Zamzam di situ?” lelaki itu seakan berminat untuk ambil tahu lebih lanjut.
“Aku bermimpi. Ada seorang lelaki datang kepadaku menyuruh aku menggali di sini!!”
“Mimpi?? Hahahahahahaha…. Shaibah, Shaibah. Tak sangka aku, orang seperti engkau pun mudah terpedaya dek mainan tidur. Hahahahahaha… ya, teruskanlah usaha murni engkau itu. Nanti penuhlah Kota Mekkah ini dibanjiri dengan air Zamzam… Hahahahahaha” lelaki itu ketawa besar bercampur mengejek sebelum dia berlalu pergi.

Orang ramai semakin banyak mengerumuni tempat itu. Leka mereka melihat Shaibah bekerja sehingga mereka lupa melunaskan hajat pada Berhala Lata dan Uzza yang menjadi kebanggaan mereka. Ada yang berbisik. Ada yang tersenyum kambing. Tidak kurang pula yang ketawa. Menganggap pekerjaan Shaibah itu sesuatu yang tidak masuk di akal. Hanya menyakitkan badan, kaki dan tangan sahaja.

Matahari semakin naik menggalah. Kawasan persekitaran membahang menyakitkan kepala. Shaibah masih tekun dengan kerjanya. Sedikit pun dia tidak tersentuh dengan ejekan orang di sekelilingnya. Cuma hatinya kini semakin berbelah bagi. Boleh jadi mimpi dan lelaki itu hanya mainan tidurnya. Ya, Allah. Bantulah aku, Ya Allah. Kurniakanlah kekuatan padaku, doa Shaibah di setiap hayunan cangkulnya.

Lubang yang digalinya semakin lama semakin dalam. Kini tubuhnya sudah hilang dari paras bumi. Lubang itu semakin dalam. Orang yang mengerumuninya semakin lama semakin susut bilangannya. Namun tiada tanda-tanda tempat itu letaknya Telaga Zamzam seperti yang diperkatakannya. Hati Shaibah kini sudah benar-benar kehampaan.
“Ya, Allah. Inilah hayunan terakhir aku. Sekiranya benar tempat ini letaknya Telaga Zamzam itu, kupohon agar mengalirlah airnya. Jika tidak, aku akan berputus asa” doa Shaibah sebelum menghayunkan cangkulnya untuk kali terakhir.

Tiba-tiba hayunan cangkulnya melantun semula akibat mengenai sesuatu yang keras. Hmmmm… batu!! Fikir Shaibah. Shaibah mengibas-ngibaskan tanah dan pasir yang melekat di badannya sebelum bersedia untuk keluar dari lubang itu. Memang Telaga Zamzam itu tiada di sini, fikir Shaibah. Tetapi Shaibah hairan. Beberapa orang lelaki Quraisy yang masih bertahan melihat kerjanya semakin mara menghampirinya yang berada di lubang itu.
“Lihat itu Shaibah!!! Lihat itu semua!!! Tanahnya semakin basah. Ahhhh… Air!! Air!! Ada air di situ!!” jerit lelaki itu meneriak ke seluruh Kota Mekkah.

Shaibah terpinga-pinga. Dia memandang di kakinya. Benarlah tanah itu sudah lembab dengan air.

Air!!! Air!!!

(Bersambung)

5 comments:

Bunga Rampai said...

Salam Maulidur Rasul buat Indera.

Terima kasih cerita ini. Saya tunggu sambungannya :-)

Sastri said...

salam maulud nabi(kami bias sebut begini kat kampung saya)Indera... dan selamat berhujung minggu...

kingbinjai said...

lagi

Masy said...

lagi (ikut kingbinjai)

INDERA KENCANA said...

Salam Mawlidur Rasul juga buat kalian semua...

Bunga Rampai,
Maaf... entri ini agak terlewat dari sambutannya..

Sas,
Kami juga menyebutnya dengan maulud nabi... Selamat berhujung minggu juga untuk Sas dan BP

King,
Nak lagi..?? Tunggu....

Masy,
Nak jugak..?? Nah.. amik ni