Thursday, April 03, 2008

Mawlidur Rasul (Bhgn 3)

Tersentak Abdul Mutalib. Terperanjat dia dengan jerkahan itu. Seketika dia memandang ke mata pisau yang dipegangnya. Tidaklah mata pisau itu melainkan sudah terlalu hampir dengan batang tengkuk Abdullah.
“Berhenti Abdul Mutalib!!” sergah lelaki itu lagi. Dia adalah Harb ibn Umayyah. Bapa kepada Abu Sufyan ibn Harb dari Bani Abd Shams. Dia merupakan salah seorang daripada pemuka Quraisy yang sangat berpengaruh di Kota Mekkah itu. Bersama-samanya adalah Mut’im ibn ‘Adi dari Bani Nawfal dan juga Al-Aas ibn Wail.

Abdul Mutalib hanya memandang kosong Al-Aas ibn Wail yang meluru ke arahnya seraya membuang ikatan dari tubuh Abdullah. Sementara Abdullah pula bangun perlahan-lahan dan terus duduk memerhatikan ketiga-tiga pemuka Quraisy yang hadir itu.
“Tuan Abdul Mutalib!! Apa yang tuan cuba lakukan ni?” tanya Al-Aas ibn Wail.
“Hamba ingin membayar nazar hamba. Hamba telah bernazar di hadapan Al-Manat. Sekiranya hamba memperolehi 10 orang anak, salah seorang daripada anak hamba akan hamba sembelihkan di hadapan Lata dan Al-Uzza”
“Apakah tuan sudah gila?” tanya Harb ibn Umayyah dengan keras.
“Tidak. Hamba tidak gila kerana hamba hanya menuruti nazar hamba sahaja. Bukankah nazar itu sudah menjadi amalan dalam masyarakat kita?” jawab Abdul Mutalib.
“Benar. Tetapi tidakkah tuan hamba tahu bahawa perbuatan tuan hamba ini akan membawa bencana pada masyarakat kita di kemudian hari” kata Mut’im ibn ‘Adi.
“Hamba tidak faham maksud tuan hamba” kata Abdul Mutalib pula.

“Tuan. Cuba tuan fikirkan sejenak. Bagaimana sekiranya amalan tuan ini diikuti oleh masyarakat Quraisy ini. Maksud hamba, setiap kali bernazar bayarannya haruslah mengorbankan seorang anak?” kata Mut’im ibn ‘Adi lagi.
Abdul Mutalib terlongo.
“Hamba bimbang akan ramai anak-anak kita yang akan disembelih jika ibu bapa mereka menuruti tingkah laku tuan. Apakah itu yang tuan hamba inginkan dalam masyarakat kita?” kata Harb ibn Umayyah.
Abdul Mutalib terkalap. Gagal berfikir. Gagal berkata walau sepatah pun. Kata-kata pemuka Quraisy itu tersangat betul. Andai kata tindakannya diikuti oleh masyarakat Arab di Kota Mekkah itu, pastilah ramai anak-anak kecil dan remaja di kalangan mereka yang akan terkorban.
“Jadi, apakah yang harus hamba lakukan?” tanya Abdul Mutalib sambil memandang anaknya, Abdullah.
“Nazar ini mesti diteruskan juga. Jadi bagaimana?” tanya Abdul Mutalib meminta pandangan pemuka-pemuka Quraisy itu.
“Ya, nazar tetap nazar. Tetapi pasti ada cara lain untuk melunaskannya” kata Al-Aas ibn Wail sambil menepuk-nepuk bahu Abdullah. Mujur tidak disembelih budak ini, kata hatinya. Abdullah sekadar memandang kosong ke arah ayahnya tanpa berkata apa-apa.

“Hamba cadangkan agar kita berjumpa dengan pawang wanita yang duduk di pinggir kota ini. Boleh jadi dia ada cara supaya Abdul Mutalib dapat melunaskan nazarnya tanpa ada nyawa manusia yang melayang” kata Harb ibn Umayyah sambil tersenyum. Hilang sudah ketegangan di wajahnya.

Lalu mereka sepakat menemui pawang wanita yang tinggal di hujung jalan di pinggir Kota Mekkah itu. Rumah wanita itu kecil sahaja. Tetapi penuh dengan perca kain buruk dan kulit binatang. Tengkorak kambing terletak di atas meja sementara lantainya berdebu seperti mana tidak terurusnya wanita itu.

Setelah diceritakan kepada pawang wanita itu, perempuan itu kemudiannya merenung di dalam kitab tilikannya.
“Nazar Abdul Mutalib itu harus juga dilunaskan. Tetapi ianya mesti digantikan dengan menyembelih binatang ternakan iaitu unta kerana nyawa manusia ini harganya besar. Tuan Abdul Mutalib haruslah melakukan cabutan nama seperti mana sewaktu tuan memilih nama anak tuan tempoh hari. Masukkan perkataan unta di batang-batang damak yang akan dicabut. Masukkan juga nama Abdullah bersamanya. Sekiranya keluar perkataan UNTA, tuan mestilah membayarnya dengan bayaran 10 ekor unta. Lakukanlah berulang-ulang kali sehinggalah terkeluarnya nama ABDULLAH”.

Keesokkannya, di bawah rembang panas mentari pagi, penduduk Kota Mekkah berduyun-duyun keluar dari rumah menyaksikan upacara cabutan yang akan membayar nyawa Abdullah, pemuda kesayangan penduduk Kota Mekkah itu. Di hadapan Baitullah, pemuka-pemuka Quraisy berserta Abdul Mutalib dan juga Abdullah, ketua-ketua puak bersedia melakukan cabutan.

Tabung berisi damak-damak itu digoncang. Kemudian setiap seorang ketua puak dalam masyarakat Quraisy itu dipersilakan menarik sebatang damak keluar dari tabungnya.
“Unta!!” umum Hisham ibn Sahl dari Bani Makhzum.
Penduduk Kota Mekkah itu bersorak.

Tiba pula giliran Amr ibn Abd Malk dari Bani Jumah.
“Unta!!” umum Amr ibn Abd Malk. Penduduk Kota Mekkah bersorak lagi. Ini bermakna 20 ekor unta yang sudah pasti akan disembelih bagi menggantikan nilai nyawa Abdullah.

Sehinggalah cabutan ke 10, damak yang dicabut masih mempunyai perkataan unta. Seratus ekor unta terpaksa disembelih. Abdul Mutalib dan lain-lain pemuka Quraisy mengesat peluh yang memercik di dahi mereka. Kali ke-11, tabung itu digoncang, mereka mempersilakan Amir ibn Amr dari Bani Taim membuat cabutan. Setelah dicabut, Amir ibn Amr tersenyum lebar.
“Abdullah!!!!” umumnya.
HOOOORRRRRAAAYYYY….!!!!! Kali ini sorakan penduduk Mekkah jauh lebih lantang. Penduduk Kota Mekkah menari di hadapan Kaabah sambil memalu gendang menandakan saat penebusan nyawa Abdullah sudah berakhir.

Seratus ekor unta kemudiannya disembelih. Sesetengah riwayat menyatakan, daging korban itu diagih-agihkan kepada seluruh penduduk Kota Mekkah. Manakala sebahagian riwayat menyatakan bahawa unta-unta yang besar jumlahnya itu disembelih di luar Kota Mekkah dan dibiarkan di tengah-tengah padang pasir menjadi makanan binatang pemangsa sahaja kerana daging nazar haram dimakan menurut kepercayaan masyarakat Quraisy pada ketika itu.
Umur Abdullah ketika itu sudah menginjak 24 tahun. Menurut pendapat Abdul Mutalib, sudah elok benar jika Abdullah itu berkahwin dan mendirikan rumahtangga. Abdul Mutalib tercari-cari dara yang sesuai untuk disunting menjadi suri hidup anak terunanya. Atas nasihat pemuka-pemuka Quraisy, mereka semua sepakat mencadangkan kepada Abdul Mutalib, orang yang paling layak menjadi isteri kepada Abdullah ialah anak perempuan kepada ketua puak Bani Zuhrah, Wahab ibn Abdul Manaf ibn ibn Qusai yang bernama Aminah.

Selain daripada mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Abdul Mutalib yang bersambung dengan Wahab pada Abdul Manaf ibn Qusai, Aminah bint Wahb adalah gadis termasyhur di kalangan pemuka-pemuka Quraisy atas kecantikkannya, pekertinya, kegadisannya dan yang teristimewa, kesuciannya. Aminah, kembang indah di taman larangan. Yang tidak tercemar di dalam arus kebejatan akhlak masyarakat Quraisy Jahiliah pada ketika itu.


(Bersambung…)

9 comments:

Anonymous said...

See please here

Masy said...

tak sangka zaman tu pon pandai sebut hoorray heheh :)

indera kencana said...

ditaur,
Tak mo, tak mo..
Tah haper ader kat situ..

Masy,
Oooo... mengenakan kita, hmmm.. nanti dia!!
Hoooorrrraaayyy tu kira cam nak kasi sedap besorak la...
Yang sebenarnya kalau yang sebetul2 nya nak tau dorang sebut camne?
"Bravooo... ffeeeewwwiiiittt, caya la brader!!"
Haa.. cenggitu.

asr said...

Laaa... baru nak ngap pop corn, dah bersambung lagi....

Bunga Rampai said...

Salam Indera,

Teruskan kerana saya mengikuti jalan cerita ini (ilmu di depan mata).

Moga sihat dan ceria, senang dan tenang :)

Anonymous said...

See Please Here

Sastri said...

bila terlihat gambar unta tu, teringat plak llama yang juga dihias sedemikian rupa di Peru... :D

Anonymous said...

Hello I just entered before I have to leave to the airport, it's been very nice to meet you, if you want here is the site I told you about where I type some stuff and make good money (I work from home): here it is

INDERA KENCANA said...

Azam,
Biasa la... drama bersiri korea!! Mesti ada sambungannya..

Bunga Rampai,
Semoga keberkatan ilahi sentiasa mengiringi Bunga Rampai jua...

Zololkis,
Takmo!!! Berapa nak cakap..??

Sas,
Rasa-rasanya, orang-orang America Latin pun sangat menghargai Ilama macam mana yang Arab lakukan pada unta, kan??

Brown,
Thank... but I'm not interested..