Tuesday, May 27, 2008

Pertandingan Bola Jaring PASTI Perak Tengah

"Babaaaa..... Baba kat mana?" suara anak perempuan saya kedengaran di telefon pada suatu petang di pertengahan bulan Mei. Ketika itu fail-fail syarikat bergelimpangan di atas meja.
"Baba di office, sayang. Anak Baba sihat tak...?"
"Sihat" jawabnya pendek.
"Hmmmm... Kak Long tengah buat apa tu?" saya bertanya.
"Kak Long tengah berlatih bola jaring dengan Kak Syikin (anak sepupu Azah)" katanya dalam hilai ketawa.
"Bola jaring? Sejak bila anak Baba pandai main bola jaring?" tanya saya kehairanan. Terdengar suara jeritan halus disusuli dengan hilai ketawa kanak-kanak di hujung sana.


"Hello, Abang. Ni Zah ni" terdengar pula suara Azah
"Siri main bola jaring? kenapa tiba-tiba bermain bola jaring pulak?" tanya saya sambil mendongak apabila seorang despatch daripada Syarikat Naluri Mulia tiba-tiba muncul dan meletakkan satu sampul surat di hadapan saya.
"Dia masuk pertandingan bola jaring PASTI Peringkat Daerah Perak Tengah" kata Azah. Sambil itu tangan saya mencalit tandatangan saya tanda saya mengesahkan penerimaan bungkusan itu daripada kerani penghantar surat itu.
"Bila?"
"19 haribulan ni. Abang balikkan hari tu?" tanya Azah.
"Hari tu kan cuti hari Wesak. Mestilah balik"


Pulang sahaja ke kampung disambut oleh Siri Aufa. Becok mulutnya berceritakan hal di sekolah dan juga persiapannya untuk ke pertandingan itu nanti.
"Bulan 6 nanti ada satu lagi pertandingan, Baba. Ustazah suruh Kak Long masuk.." ceritanya.
"Iyaa??? pertandingan apa?"
"Pertandingan bercerita kisah dari Al-Quran" katanya lagi.


Pagi-pagi lagi Siri Aufa sudah merengek meminta Azah menemaninya berlatih bola jaring. Petang harinya pula dia merengek lagi. Selagi tidak ditunaikan hasratnya, selagi itu diakan berkempen sambil mengganggu tidur orang di dalam rumah itu yang sudah berat mata sementara menanti masuknya waktu Asar itu.


Tiba hari pertandingan, Siri Aufa lewat bangun. Setelah bangun, dia merengek-rengek mengadu badannya tidak sihat. Saya meletakkan belakang tangan saya ke dahinya. Sedikit panas!! Namun dia tabah melangkah ke bilik mandi dan bersiap untuk ke Stadium Bakri Rais tempat berlangsungnya pertandingan itu.


Suasana di stadium itu penuh sesak dengan kanak-kanak yang menuntut di PASTI-PASTI sekitar daerah itu. Lebih gamat apabila stadium itu dipenuhi dengan ibubapa kanak-kanak yang bertanding.
"Kak Long lapar tak?" Azah bertanyakan Siri Aufa. Bimbang juga Azah apabila dia sekadar menjamah seketul nugget ayam sebelum menaiki kereta. Siri Aufa hanya menggeleng-gelengkan kepalanya sambil memandang sekeliling. Kemudian dia melangkah ke arah teman baiknya Syalia dan Adelina.


Dari bucu gelanggang itu, saya memandang wajah anak saya yang disinari cahaya mentari pagi. Sudah besar anak aku, bisik hati saya!!. Sebentar kemudian hati saya merasa sayu kerana saya tidak berpeluang melihatnya membesar di hadapan mata saya. Peluang melihatnya hanyalah sekadar dua hari dalam tempoh seminggu. Setelah itu saya akan kembali ke Lembah Kelang meninggalkannya dalam jagaan ibunya. Betapa pantasnya masa berlalu. Anak saya itu kini sudah anak dara sunti. Sudah boleh bermain bola jaring!!.
"Perlawanan seterusnya ialah di antara PASTI Saidina Othman Layang-Layang Kiri dengan PASTI Taman Maju" suara Pengatur Acara mengingatkan guru-guru supaya mempersiapkan pelajar-pelajar untuk masuk ke padang.


Ustazah Siti ke hulu ke hilir mengheret budak-budak yang bertaburan. Di hujung padang sana, di gelanggang Futsal, budak-budak lelakinya pula menderu seramai 20 orang mengejar sebiji bola. Umpama lalat mengejar kepala udang. Saya dan seorang lelaki yang turut sama menghantar anaknya ke pertandingan itu ketawa besar apabila bola yang disepak masuk sekadar dipandang sepi oleh Penjaga Golnya.
GGGOOOOLLLLL.... langsung memberikan kemenangan kepada pihak lawan.


"Baba, Baba... cantik tak?" Siri Aufa menarik hujung baju saya mengalih perhatian saya dari gelanggang Futsal itu. Anak saya memakai vest berwarna hijau yang tertulis dengan huruf yang besar GD.
"Cantik!!!"
"GD tu apa?" saya bertanya pada Azah.
"GD tu pertahanan"
"Ooooo"
(Anak aku GD, kome...!!!)


Setelah wisel ditiup, ternyata kedua-dua pasukan murid PASTI ini tidak pernah diajar dengan kaedah dan peraturan permainan. Segalanya menurut kata ibu-ibu yang bertempik di tepi gelanggang.
"Haa haa.. Ain baling ke tengah.... bagi pada Fatiha"


Siri Aufa selama ini menjangkakan bahawa dia akan bertindak sebagai penjaring. Oleh kerana permainan pagi itu yang banyak mengasak ke gawang lawan menjadikan dia jarang-jarang sekali memegang bola. Dia memandang saya yang tercegat di tepi gelanggang. Saya menunjukkan ibu jari tanda memberi semangat.


Perlawanan pusingan itu dimenangi oleh PASTI tempat dia belajar dengan 6-0. Tetapi dia hanya berpeluang memegang bola sebanyak dua kali.
"Ummi.. Kak Long lapar" katanya sambil meninjau ke dalam beg yang disandang oleh Azah.
"Kak Long ambil nugget dalam bekas plastik tu. Kongsi dengan semua kawan ye!!"


Perlawanan pusingan berikutnya antara PASTI anak saya dengan PASTI Suak Sodang.
"Baba... Kak Long tak sihat. Kak Long nak balik rumah" katanya dengan muka yang terkuncam.
"Eh... Kak Long bukan ke nak masuk ke padang. Mana boleh balik.." kata saya.

Tetapi Siri Aufa mula mogok. Menarik wajah bulan gerhana. Sewaktu perlawanan berlangsung, dia sedikit pun tidak ambil endah kawan-kawannya yang cergas mengejar bola. Sebaliknya dia tercegat di tengah padang sambil memandang saya.
"Kak Long...!! kejarlah bola tu" kata Azah dari luar padang.
Tetapi Siri Aufa langsung mengambil sifat saya bulat-bulat. Kalau sudah tiada hati, janganlah cuba dipaksa-paksa.
"Abang tengoklah Siri tu... apa kena dia tu?" Azah mengadu akan sikap Siri Aufa.
"Biarkanlah... dia bukankah baru 5 tahun. Apa yang dia tahu"
Masuk 3 minit perlawanan, sedang murid lain berlarian mengejar bola, Siri Aufa memeluk kejap pinggang Azah di tepi gelanggang.

Hashim, rakan sekampung Azah yang juga bapa Adelina mendekati saya sambil tersengih-sengih.
"Kenapa anak engkau main bola jaring tak serupa Maknya?" kata Hashim merujuk kepada Azah yang merupakan jurulatih Bola Jaring bawah 12 tahun.
"Entah!!" jawab saya.


Permainan mengikut cara kalah mati. PASTI Saidina Othman tewas kepada PASTI Changkat Sodang. Ini bermakna Siri Aufa terkeluar sudah daripada pertandingan.
"Jom kita balik. Hari pun dah panas ni. Adil Rayyan kalau ditinggalkan lebih lama lagi teruk merajuknya nanti" kata saya mengajak Azah balik.
"Kak Long demam lagi tak?" tanya saya.
Siri Aufa hanya menganggukkan kepalanya.


Di pertengahan jalan, Azah teringatkan putik kapas di rumah yang kehabisan. Saya membelok ke Pekan Bota Kanan dan meletakkan kereta di hadapan sebuah kedai runcit.
"Kak Long nak apa?"
"Kak Long nak ais kerim, nak air tin, nak coklat, nak Sugus..."
"Eh.. bukan ke Kak Long demam hari ni?" tanya saya kehairanan.
"Mana ada? Kak Long tak demamlah hari ini" katanya.
"Habis tu tadi kat dalam padang kata demam..?"
"Tu saja je Kak Long malas nak main..!!" katanya sambil meletakkan satu tin air kacang soya jenama Yeo's di atas kaunter pembayaran.


Di dalam kereta, Azah berkicau memarahi Siri Aufa dengan sikapnya yang tidak endah perlawanannya tadi.
"Esok kalau pertandingan bercerita buat perangai macam ni, Ummi seret turun dari pentas. Buat malu je nanti!!" kata Azah.


Di tempat duduk belakang, Siri Aufa enak-enak menyedut minuman. Sedikit pun dia tidak ambil endah dengan keadaan sekelilingnya.

9 comments:

Bunga Rampai said...

Salam Indera,

Saya senyum lebar membaca entri ini - terhibur dengan gelagat comel Siri Aufa. Teringin pula nak tahu kisahnya dalam pertandingan bercerita nanti :)

Masy said...

salam indera,
hehehehhe budak2 klu angin dah smpi, kita lak yg berangin sama ehehehe.

jgn dia buat hal lg masa ptandingan bercerita nanti dah laa ek? ;D

Su Rahim said...

Salam Indera, Azah & anak2. Siri Aufa sekolah PASTI kat layang kiri rupanya. Opah shahrul dok kat kg Selat layang kiri tu. Dekat ke dgn PASTI tu? Sampaikan salam saya pada Azah & anak2 ya.

Sastri said...

pintar Siri Aufa mengelak dari bermain... :D

asr said...

Ahak... ayah nya dulu masa tadika sama tak?

:)

KAMATO said...

Bangga dgn semangat aufa itu, walau deman masih ingin bermain

kingbinjai said...

dude, semalam aku tipon ko tak dapat. ada jugabeberapa kali sebelum ni aku tipon ko tak dapat. awat? tukar nombor ka?

Adinina said...

a'kum bro indera,

dah lama sgt x jengah ke sini. Seronok baca cerita Siri main bola jaring. Kahkahkah! Pandai dia buat akal pura2 demam! Rupenye dah xde mood!

Seronok ada anak kan? baru sy faham rasanya sejak ada Nafisa :) (tu gmbar nye)..ayah dia pun hanya dpt melihat anaknya 2x sebulan.. kasihan kan?

arsaili said...

salam..happening nya..wah..semoga menang dalam pertandingan bercerita