Thursday, August 06, 2009

Ciuman Rama-rama

Zaryn Ulfah datang terkedek-kedek menghampiri saya yang sedang enak-enak berbaring di bilik pagi itu. Telefon di ruang tamu nyaring berbunyi. Jika sudah berada di rumah mertua begini, pasti panggilan itu bukannya untuk saya.
“Kakak, kakak sayang Baba, tak?” tanya saya pada Zaryn Ulfah. Zaryn Ulfah baru belajar bercakap. Jika ada soalan sebegitu, dia akan mengambil setiap yang di hujungnya.
“Tak” jawabnya.
“Tak sayang???” saya pura-pura terperanjat dan menangis.
“Huhuhuhuhuhu.... kakak tak sayang Baba...huhuhuhu” sambil pura-pura mengesat airmata.
Kemudian hinggap selayangan ciuman rama-rama di pipi saya. Saya bertepuk tangan keseronokan. Zaryn Ulfah ketawa terkekeh-kekeh.

Pintu kemudian terbuka. Kami berdua pantas menoleh.

“Baba, Opah Dah telefon nak cakap dengan Baba” kata Siri Aufa

Saya bingkas bangun menuju ke telefon.
“Assalamualaikum. Ni Mak ni. Kamu tengah buat apa?” tanya Mak.
“Tak buat apa-apa. Tengah main dengan Zaryn. Ada apa Mak?”
“Takde.. Mak ingat nak ajak kamu ke Hospital Ipoh tengok Beh kamu sakit. Kamu tak ke mana ke tengahari ni?”
“Tak ke mana-mana. Mak siaplah. Kejap lagi saya sampai”

Tengahari itu Hospital Ipoh sibuk seperti biasa. Orang ramai berpusu-pusu masuk ke dalam lif yang sarat berasak seperti tin ikan sardin. Sampai sahaja di wad tingkat 5 itu, kelihatan Mak Teh Zaidah baru sudah menghabiskan bacaan Yassin sambil mengesat airmata. Sementara Beh terlantar tidak sedarkan diri di atas katil.
“Assalamualaikum... abang, ooo abang. Ni Dah datang” kata Mak sambil mengusap-usap rambut Beh. Beh membuka matanya sebentar sebelum tutup kembali. Saya menoleh kearah Mak Teh Zaidah yang sedang sibuk membancuh bijirin segera untuk Beh sambil mengesat airmata yang rejuh.
“Duduklah Indera... Kamu ni cuti berapa hari?” tanya Mak Teh.
“Cuti Sabtu Ahad je Mak Teh”

“Abang.... mengucap abang. Asyhadu anlailahailllah...” Mak membisikkan kalimat tauhid ke telinga Beh. Kelihatan lidah Beh bergerak-gerak menuruti pertuturan Mak. Mata Beh masih tertutup.

Saya melontarkan pandangan keluar hospital. Ke Lebuh Cator yang dahulu dipanggil Cator Avenue masih sibuk di hadapan Sekolah Anderson. Memandang ke deretan gunung batu kapur yang mirip pemandangan yang terdapat di Tanah Besar China. Memandang ke arah kereta yang berpusu-pusu saling keluar masuk kawasan hospital.

“Suria sungguh-sungguh mahukan Dah ikut dia ke Beijing. Entahlah Kak Zaidah. Dengan keadaan abang terlantar macam ni, Tak sanggup Dah nak pergi” saya terdengar Mak berbicara dengan Mak Teh.
“Tak apa.. pergilah. InsyaAllah, abang ni takkan apa-apa” kata Mak Teh menenangkan hati Mak. Walaupun hakikatnya saya tahu, keadaan Beh itu sudah agak tenat.
“Kalau apa-apa jadi pada abang sepanjang Dah di sana, pasti Dah akan menyesal tak sudah”kata Mak lagi.
“Tak apa. Pergilah Dah... Kalau jadi apa-apa jadi pada Suria kat sana pulak nanti, lagi Dah menyesal”
Mak menganggukkan kepala.

Saya memegang tangan Beh yang sejuk. Melihat juraian wayar alat bantuan pernafasan yang mempunyai injap saling turun naik. Semua kenangan sewaktu kecil saya bersama Beh menari-nari di bayangan mata.
“Beh, saya balik dulu ya!! Ampunkan semua kesalahan saya” saya berbisik di tepi telinga Beh.

Beh membuka matanya lama merenung saya. Dari panahan matanya yang sayu, saya akan dapat menangkap suara hatinya yang mengucapkan selamat tinggal kepada saya. Meminta saya menjaga diri saya baik-baik. Sewaktu saya mengusap dahinya, airmata saya bertakung. Ingin sahaja saya mengucup dahinya. Tetapi saya malu pada Mak Teh Zaidah. Saya lekas-lekas melangkah keluar. Menunggu Mak di luar wad.

“Patutnya kamu cium dahi Beh kamu tadi” tegur Mak.
“Saya nak sangat. Tapi saya malu di depan Mak Teh”


+++

Lebuhraya Duke lengang walaupun di waktu sebegini orang ramai berpusu-pusu keluar dari pejabat. Melihat pemandangan di luar kereta cukup mengasyikkan. Sewaktu melewati susur keluar Jalan Enggang/AU3, telefon bimbit saya berbunyi menandakan ada pesanan yang masuk.

“Dah selamat mendarat di China. Dalam perjalanan ke Beijing dari Tianjin” pesanan dari Apak rupanya. Pasti adik beradik saya yang lain juga menerima pesanan ringkas yang sama.

Saya tersenyum sendiri. Rezeki orang, fikir hati saya.

+++

Hari ini acara bebas. Setiap peserta yang mengikuti lawatan ke Beijing itu bebas melakukan aktiviti masing-masing. Mak masih khusyuk membaca Tafsir Bukhari yang Mak bawa bersama ke lawatan itu. Apak sudah kemas bersiap-siap untuk keluar.
“Awak nak ke mana?” tanya Mak melihat Apak bersikat siap berminyak wangi.
“Aku nak keluar cari baju untuk Indera. Kasihan kat anak aku yang sorang tu. Baju pun payah nak berganti” jawab Apak.
“Untuk Indera saja?” tanya Mak.
“Yelah. Untuk siapa lagi?”

Sewaktu melangkah keluar, Apak nyaris berlaga kepala dengan Adina yang masuk ke bilik hotel Mak.
“Apak nak ke mana, Mak?” tanya Adina.
“Entah. Katanya nak belikan baju untuk Abang Chik kamu”
“Haiiii...?? sejak bila pulak Apak baik sangat dengan Abang Chik ni?. Selalunya dua-dua tu tak boleh bertemu muka?” Adina kehairanan.

Apak pulang ke bilik hotel sudah jauh malam. Mak pun sudah berkira-kira untuk masuk tidur. Apak masuk terjengket-jengket dengan keadaan yang mencurigakan sambil mengepit bungkusan di bawah ketiaknya. Apabila Mak menegur Apak, lekas-lekas Apak masukkan bungkusan itu ke dalam beg pakaiannya.
“Bungkusan apa tu?” tanya Mak.
“Errrr... baju untuk si Indera” jawab Apak gugup.
“Boleh Dah tengok? Nak jugak tengok cantik ke tak baju yang awak beli untuk dia”
“Errrr.. tak payah, tak payah. Sampai Malaysia esok pun awak boleh tengok”

+++

Lawatan ke Medan Tiananmen yang luas itu benar-benar memenatkan. Sebaik sahaja sesi lawatan ke dataran itu selesai, semua peserta berjalan pulang menuju ke arah bas yang setia menunggu. Apak jalan laju-laju. Mak semput. Mak jalan lambat-lambat sambil diiringi oleh Adina.

Sampai sahaja di bas yang menunggu, Mak melihat Apak sedang memegang sebuah tas tangan wanita berwarna coklat.
“Berapa?” tanya Apak
“Berapa?’ tanya cina itu pula tentang berapa harga yang Apak mampu.

Bas sudah mahu bergerak. Sedang Apak masih belum habis tawar menawar. Mak tahu tas tangan itu bukan untuknya sementara Apak seakan tidak menyedari Mak memerhatikan tingkahnya dari atas bas.
“Apa lagi yang awak tawar menawar tu? Awak tak sedar ke bas dah nak bergerak ni?” Mak melaung Apak dari tangga bas.

Melihat Mak sudah di tangga bas, Apak sungguh terperanjat. Segera dia melepaskan tas tangan itu. Bas bergerak laju menuju ke hotel.

Malam itu kaki Mak sengal-sengal. Mak menyapu kaki dengan minyak panas. Apak terpaku di hadapan peti television yang menayangkan cereka dari saluran yang mirip saluran Astro.
“Beg tangan tadi untuk siapa?” tanya Mak.
“Beg tangan apa?” tanya Apak pula.
“Beg tangan yang awak nak beli tadi”
“Masa bila aku nak beli tangan?”
“Haiii? Depan-depan Dah tadi awak tawar menawar beg tangan. Takkanlah Dah ni dah buta pulak”
“Haaaahh.. itulah awak. Aku ni tak betul saja. Ingat bawak awak ke sini boleh aman. Tapi awak tetap nak cari salah aku. Agaknya awak ni suka kalau aku mati!!”
“Takkanlah Dah nak awak mati. Sebab tak nak awak matilah Dah ikut awak ke sini tinggalkan abang yang tengah nazak kat sana” jawab Mak.

“Huh... menyakitkan hati aku saja” kata Apak menghenyakkan badannya ke katil dan menutup kepalanya dengan bantal.

+++


“Hello Incik, saya sudah mahu sampai oo... you sana tunggu belapa olang” tanya cina pemandu lori yang membawa karpet bagi kerja-kerja ubahsuai pejabat di Subang.
“Saya sorang saja maa” kata saya
“Aiyoo boleh angkat ka kawan?”
“Boleh”
“ Manyak kotak ooo... ala 149 kotak. Lu gila mau angkat sorang ka?”
“Bolehhhh..”

Baju saya sudah rejuh dengan peluh. Nafas saya turun naik. Telefon saya berbunyi. Jam sudah menunjukkan hampir pukul 1 tengahari.
“Abang, abang tak balik ke?” suara Azah bertanya kehairanan.
“Balik buat apa?” hari ini baru hari Selasa.
“Beh meninggal. Abang tak tau ke?
Saya terkalap. Langsung tidak bersuara.

“Abang tak payah baliklah. Deme nak kebumikan Beh lepas Zohor. Kalau abang balik pun tak sempat nak tengok” kata Azah.

Saya terduduk. Kenapa semua orang meminggirkan saya? Saya punya hak untuk tahu. Saya anak saudara Beh. Kalau anak-anak Beh lupa memaklumkan kepada saya, kenapa abang-abang dan kakak-kakak saya tidak memberitahu saya langsung?.

Mak masih di Beijing....

+++

Saya menelefon Mak di kampung dari tapak projek. Matahari sudah hampir masuk ke kaki langit Warna remang senja memang mengasyikkan. Kalau di kampung, pasti Mak berleter panjang apabila saya masih berada di luar rumah di bawah lembayung senja. Masa syaitan sedang berjagai, kata Mak.
“Kenapa deme tak bagi tahu Indera Beh dah meninggal? Apa salah Indera pada deme Mak?” Saya mengadu pada Mak.
“Deme lupa barangkali. Janganlah kamu nak ambil hati”
“Eh, Apak kamu ada beli baju untuk kamu” kata Mak cuba menghiburkan hati saya.
“Beli baju? Untuk saya? Untuk saya sorang saja?” tanya saya kehairanan.
“Ha ah. Untuk kamu saja kata dia. Mak pun tak pernah tengok lagi baju tu. Kamu jangan cerita pada adik beradik kamu yang lain pulak. Untuk deme tu Apak kamu tak belikan apa-apa” pakat Mak.
“Haiiii? Apa baik benar pulak kali ni?” saya juga kehairanan.


+++

Tun Janda itu masuk kali ini sudah empat kali ke hulu ke hilir di depan kedai kopi Cikgu Suria dengan motor buruk tinggalan arwah ayahnya. Kali ini dia merasa letih. Lalu dia berhenti berbual dengan Kak Midah, anak Pak cik Alid Sawa yang buka gerai jual pisang goreng bersetentang jalan dengan kedai kopi Cikgu Suria.

“Eeeeiii seronoknya Tun, Kak... Cikgu Suria balik dari Beijing belikan Tun dua pasang baju sutera. Cantik. Cikgu Suria tu memang dah sayang sangat kat Tun, Kak!! Dia kata, dia nak bagi rumah tu pada Tun. Nak bagi kebun kelapa sawit. Nak bagi dusun durian, nak bagi petak bendang, nak bagi kedai kopi...”

Sambil bercakap, matanya tidak lepas dari memandang kedai Cikgu Suria. Orang ramai yang datang membeli pisang goreng Kak Midah tadah telinga sementara telinga Kak Midah rasa mahu tanggal mendengar cerita janda yang seorang ini. Barangkali setelah penat bercerita dan Kak Midah buat acuh tidak acuh, janda itu pun segera angkat kaki.

Sebaik sahaja janda itu pulang, Kak Midah mendail nombor Kak Asma.
“Hello... Ma. Ya Allah Ma.... Janda itu dah hebohkan satu kampung macam-macam pasal Apak kamu. Dia cerita pada orang, Apak kamu belikan dia baju sutera 2 pasang. Dia dah membilang harta Apak kamu. Dia dah bilang rumah kamu di kampung, dusun durian, kebun kelapa sawit...”
“Eh, itu semua Mak aku punya tu!!!”

+++

Lepas Apak makan malam itu, Mak segera membersihkan segala pinggan mangkuk yang kotor. Apak masih duduk di meja makan enak-enak menikmati kopi pekat. Apak termenung jauh. Sekali sekali dia seolah-olah tersenyum. Semua Mak perhatikan. Mak duduk senyap-senyap di sisi Apak.
“Sangka Dah, lepas Dah tegur awak dulu, selepas kita pergi ke China, dah hilang cerita pasal awak dengan janda tu. Rupa-rupanya bertambah hebat awak, ye!!” kata Mak.
“Apa yang awak merepek ni???. Aku ni penat, awak tahu tak?” tengking Apak.
“Merepek apanya kalau semua orang di kampung dah heboh bercerita pasal awak belikan janda tu baju sutera dua pasang, awak tanggung belanja sekolah anak dia, awak sumbat dapur dia dengan barang makan sampai beras kat rumah ni pun dah 3 bulan awak tak beli..”
“Awak jangan nak cakap tak tentu pasal. Pantang aku awak bercakap benda fitnah macam ni. Aku hilang sabar nanti, susah awak!!!” bentak Apak.

Kak Yang di ruang tamu memasang telinga sudah hilang sabar. Dia masuk ke dapur lalu disergahnya Apak.
“Apa yang fitnahnya? haaahhh, Apak cakap dengan saya. Telinga saya ni dah tak lalu-lalu lagi dengar orang datang hospital tanya pasal Apak. Cakap sekarang. Saya nak dengar!! Kalau Apak pantang Mak dengar fitnah, saya pulak pantang orang cakap bohong. Cakap sekarang Apak tak ada hubungan dengan janda tu!!” Kak Yang pula naik hantu.
“Aku tak ada hubungan dengan janda tu” kata Apak sudah naik takut dengan tingkah Kak Yang yang seperti gajah naik minyak.
“Oooo.. tak mengaku ya!!! Baik... aku tau macam mana nak dapat jawapannya” kata Kak Yang terus ke penjuru dapur mencari golok. Melihatkan golok di tangan Kak Yang, Apak seperti melompat.
“Ani, kamu nak buat apa Ani???” Apak kepucatan.
“Aku nak golok betina tu!! Aku nak takik kepalanya biar berterabur otaknya di sini!!” kata kak Yang mundar mandir. Mak dan Apak masing-masing ketakutan.
“Kamu jangan buat kerja gila Ani. Kalau betul pun, takkan sampai nak bunuh orang!!” kata Apak.

Kak Yang terus keluar dari rumah menghidupkan enjin kereta. Mak dan Apak panik.


+++

“Tun!!! Tun!! Keluar!!” teriak Kak Yang dari laman rumah janda tu. Suara lantang Kak Yang mengejutkan jiran-jiran di malam hari. Mendengarkan suara Kak Yang itu, ibu janda itu segera keluar.
“Tun tengah makan” kata ibunya
“Suruh dia keluar!!” kata Kak Yang.

Janda itu kemudiannya keluar ke halaman.

“Eh, kau dengar sini ya!! Aku nak kau datang depan kedai Apak aku esok pukul 6.30 pagi. Aku tunggu kau kat sana pagi esok. Aku nak ajar kau dengan Apak aku. Kau datang tau!! Kalau kau tak datang, siap kau aku kerjakan!!” kata Kak Yang.


+++

Pukul 6.30 pagi esoknya Kak Yang sudah siap tercegat di hadapan kedai Apak. Apak kelu seribu bahasa. Sementara Kak Yang terkuncam. Orang ramai yang masuk ke kedai Apak pagi itu, masing-masing tidak menunggu lama. Bagaikan dapat merasakan ada yang tidak kena akan terjadi di subuh yang gelap itu.

Kak Yang menunggu hingga ke jam 7.30 pagi. Janda itu tidak muncul-muncul. Kak Yang sudah hilang sabar. Dia menghidupkan enjin kereta dan terus menderu menuju ke sekolah rendah di kampung itu. Janda itu bekerja di kantin sekolah itu.

Sebaik sahaja janda itu melihat Kak Yang sampai, dia segera bersembunyi di belakang badan Kak Timah yang besar.
“Eh, betina!!! Kau tak dengar cakap aku semalam ke hah?? Kau ingat aku ni tunggul tunggu kau depan kedai tadi? Mari sini!! Mari sini!! Aku dah hilang sabar betul dengan kau. Mari sini, aku nak kerjakan kau!!” Kak Yang melangkah cepat-cepat ke arah janda itu. Cepat-cepat dipeluk oleh Kak Jauriah, tuan punya kantin yang juga bekas anak murid Apak.
“Ani!!! Jangan buat macam ni Ani!! Malu Apak kamu nanti!!” Kak Jauriah seakan menangis.
“Ahhh.. Kak Jauriah jangan halang saya!! Apak saya pun tak malu dengan kelaku dia. Kak Jauriah nak bela sangat deme berdua ni kenapa? Haaahhh?? Lepaskan saya!!”
“Kak Jauriah dah nasihatkan Tun tu.. tapi dia yang tak mahu dengar!!! Tolonglah Ani!! Heboh satu kampung nanti!!”
“Apa nak jadi jadilah!!! Biar saya ajar betina tu!!!”


++++

Habis...

Habis satu kampung heboh bercerita pasal Kak Yang menyerang janda itu di sekolah. Rupanya, cerita tentang Apak ada hubungan dengan janda itu sudah heboh dibicarakan secara rahsia oleh orang-orang kampung hampir sebulan sebelum Kak Yang menyerang janda itu lagi. Cuma orang kampung tidak hangat memperkatakan tentangnya kerana masing-masing kasihankan Mak. Mereka tidak mahu Mak terluka. Bila terjadi sahaja kekecohan pagi itu, yang selama ini cuma dibisik-bisikkan secara rahsia, sudah bukan rahsia lagi. Semua orang sudah maklum. Semua orang sudah tahu. Hanya kami sahaja yang menyangka ribut itu setakat di dalam cangkir dapur rumah kami. Tanpa kami menyedari, ianya sudah menjadi ribut api yang membakar lalang sebulan sebelum itu lagi
.
“Sebenarnya, Din dengan Inah dah tau cerita ni dah lama. Biasalah, Din pagi-pagi lepas solat subuh ambil angin naik motorsikal. Satu pagi tu, nampak janda tu masuk kedai tutup pintu. Din dah nasihatkan Abang Suria. Tapi Din balik kena marah dengan Abang Suria. Abang Suria cakap Din ni jaga tepi kain orang. Kami pun diamkan saja. Tak mahu nak cerita dengan Kak Dah sebab kami kasihankan Kak Dah. Kak Dah baik sangat....” cerita Makcik Minah yang menjadi jiran terdekat kami pada Mak.

Mak hanya mampu mengesat airmata.


+++

“Idah tak berani. Idah takut nanti orang kata Idah masuk campur hal rumah tangga orang” kata Kak Midah bila Kak Asma memberitahu hajatnya ingin membawa janda itu ke rumah Yeop.
“Nak takut kenapa? Kau bukan buat benda salah”
“OK, Idah cuba.. Ma nak datang bila?”

+++

“Assalamualaikum” Kak Asma memberi salam. Berdiri tercegat bersama Kak Midah di tepi tangga menanti tuan empunya memperlihatkan diri. Abang Diyab, abang ipar saya menanti di dalam kereta.
“Wa alaikum salam. Ya.. cari siapa?” tanya ibu janda itu.
“Saya Asma, anak Cikgu Suria. Saya datang ada hajat nak jumpa Tun”

Tun melangkah keluar.
“Kenapa cari saya?” tanya perempuan itu.
“Aku nak kahwinkan kau” mendengarkan itu, Tun tersenyum meleret hingga ke telinga. Suka benar dapat berkahwin dengan Apak.
“Elok benarlah tu. Dah banyak cerita tak elok pasal deme berdua ni. Lagi cepat disatukan lagi elok” kata ibu janda itu.
(Rasa nak muntah aku!! Cerita Kak Asma. Hahahahaha)

“Kita nak pergi mana?” tanya janda itu.
“Ke Seri Iskandar” jawab Kak Midah.

Setelah sebatu jarak menaiki kereta, Abang Diyab bersuara.
“Sekarang ni nak cerita-cerita pasal kahwin... tarak!!!”
Terus hilang seri di wajah janda itu. Seperti bunga raya layu di bawah terik matahari.

Yeop dan Yong Rohana sudah siap menunggu di ruang tamu sebaik mereka sampai. Seperti mananya yang dianjurkan dalam Islam, walau bagaimana buruk sikap tetamu itu, mereka harus diraikan. Kak Yong menyediakan minuman dan makanan serta melayaninya dengan baik.
“Betul ke kamu ni sayang pada Apak keme?” tanya Yeop
“Sayang”
“Sanggup kamu nak bernikah dengan Apak keme yang dah tua tu?” tanya Kak Yong.
“Sanggup”
“Betul ke Apak kami ada bagi kamu baju sutera dua pasang, tanggung sekolah anak kamu dan bagi belanja dapur?” tanya Yeop lagi.
“Betul”
“Apa yang Apak keme cakapkan pasal harta dia pada kamu?” tanya Kak Asma.
“Cikgu Suria dah janji, bila kahwin nanti, dia nak bagi rumah dia, nak bagi kebun kelapa sawit, nak bagi dusun durian, nak bagi kedai kopi, nak bagi petak bendang...”
“Kamu tahu ke semua itu harta Mak kami. Apak kami tak ada harta. Yang dia ada cuma kedai kopi dan sepetak bendang peninggalan atuk kami. Itu sahaja” kata Yeop.
Mendengarkan itu, janda itu terlongo.
“Itulah kamu, belum apa-apa dah kena tipu...”
Yong tersenyum sambil menghulurkan air minuman kepada janda itu.
“Jemput minum, Tun” kata Yong.
“Kamu masih berkehendakkan kepada Apak kami lagi?” tanya Yeop. Janda itu geleng kepala.
“Apa yang kamu nak buat sekarang?” tanya Yeop lagi.
“Saya nak minta maaf pada Cik Dah. Saya nak datang rumah. Tapi saya takut nak jumpa dengan Khairani” jawab janda itu.

Selepas habis sesi soal jawab, Kak Asma menghantar janda itu pulang.

“Kamu percaya Ma?, bila janda tu kata dia dah tak berkehendakkan pada Apak kamu? Kamu ingat, dalam satu minit boleh mengubah hubungan yang dah berbulan-bulan ke?” Mak seakan mengejek kakak saya.

+++

Mak datang menziarahi Opah Maryam yang uzur. Hubungan mertua-menantu walaupun tidak mesra, namun ada menampakkan pemulihan sejak Opah Maryam uzur. Namun pagi itu lain benar penerimaan Opah Maryam terhadap Mak.
“Mak.... ooo Mak. Ni Dah datang” kata Mak sambil duduk di sisi Opah. Tetapi Opah Maryam bungkam. Sedikit pun tidak bersuara. Mak memandang Mak Nah yang selama ini menjaga Opah Maryam.
“Kenapa Mak ni Nah? Dia diam saja” tanya Mak pada Mak Nah.
“Dia tidur barangkali” kata Mak Nah.
Alasan itu langsung tidak boleh diterima apabila Mak melihat mata Opah Maryam terkelip-kelip. Mak pegang tangan Opah Maryam yang Cuma berbalut dengan kulit sahaja itu. Opah Maryam tetap bungkam.
“Mak sihat?” tanya Mak pada Opah Maryam.
“Sihat” jawab Opah Maryam seperti marah-marah.
“Mak dah makan?” tanya Mak tidak menghiraukan kemarahan Opah Maryam.
“Dah”

Mak pulang dari rumah Opah Maryam dengan linangan airmata. Kebetulan sebaik Mak sampai di rumah, saya juga sampai dengan anak-anak saya dari rrumah mertua saya.
“Entah apa yang Apak kamu ceritakan pada Opah kamu sampai dia marah sangat pada Mak” kata Mak dengan suara yang sayu.
“Bukan... dia suka nak dapat menantu muda yang gatal” jawab saya.


+++

Mak Yah membuat kenduri tanda kesyukuran anak bongsunya Kamal mendapat kerja sebagai posmen dengan Pos Malaysia. Semua ahlii keluarga kami dijemput.
“Mak tak pergi?” tanya Kak Asma.
“Mak tak mahu nak bercampur-campur dengan masyarakat sekarang ni. Kalau Mak tak pergi, hati Mak pun tak sakit. Cuma Mak minta satu, lepas orang ramai balik nanti, kome ceritakanlah ragam Apak kome pada adik beradik dia. Biar Opah kome tahu. Pada dia, Mak ni tak betul sahaja”

Malam itu semua tingkah Apak dibuka oleh Yeop, Kak Asma dan Kak Yang. Adik beradik Apak terlongo. Saya ketawa sinis apabila Kak Asma bercerita Mak Ba’ah sampai tidak dapat tidur malam bila mendapat tahu segala tingkah laku Apak.
“Kak Asma percaya cakap dia? Mereka adik beradik tu memang pandai berlakon. Mak Yah dan Mak Nah, kalau ada cerita orang kampung sebesar hujung jari pun deme tahu, inikan pulak cerita pasal abang deme. Hahahahahaha... tak usah bersimpatilah pada deme tu..”


+++

“Habis, apa tindakan kamu semua untuk menolong Mak kamu?” tanya Kak Ijah, kawan sepejabat saya. Saya cuma geleng kepala.
“Indera, Mak kamu dah tua. Bagilah ruang untuk dia mendapat kebahagiaan dia di saat yang singkat ni. Kalau dengan Apak kamu dia tak mendapat kebahagiaan, dengan siapa lagi dia boleh harapkan? Dengan kamu semualah sebagai anak-anak dia. Aku ni perempuan, Indera. Aku tahu macam mana sakitnya bila suami aku diambil orang. Sedang Mak kamu itu pula, tak mendapat pembelaan dari siapa-siapa. Nak keluar rumah kena minta izin suami. Tetapi suami entah di mana”
“Habis, apa cadangan Akak?”
“Bawak Mak kamu pergi pejabat agama!!”


+++

“Kalau Mak nak, saya boleh bawa Mak ke pejabat agama” kata saya kepada Mak.
“Mak tunggu 3 bulan dulu. Kalau lepas 3 bulan, baru Mak nak tanya Apak kamu apa kesudahannya. Kalau dia masih berdiam diri, baru Mak tuntut fasakh sesuai dengan lafaz taklik sebelum nikah, “jika setelah 3 bulan aku tidak memberi sebarang nafkah dan sabit kesalahan tersebut, maka jatuhlah talak satu”” kata Mak.
Saya bingung. Apakah ini kesudahannya?

Saya menuju ke kereta. Jam sudah menunjukkan angka sembilan malam. Bimbang saya terlewat sampai ke Serdang.
“Kalau betul dia nak, buatlah cara elok” kata saya.
“Mak dah kata, kalau betul dia nakkan janda tu, lepaskan Mak. Tapi Apak kamu takut sebab dia tak ada apa-apa. Dia tak ada harta. Jika jodoh dia dengan janda itu tak panjang, dia tak ada tempat nak pergi. Nak balik ke rumah ni, bukan rumah dia lagi” kata Mak.
“Habis, teruslah dia hidup macam tu?”

Saya mengesat airmata Mak. Memberikan ciuman rama-rama untuknya.
“Sayang Mak”




Soalan kefahaman karangan;

1. Di manakah baju yang Apak kata dia belikan untuk saya itu? (25 Markah)

15 comments:

kat said...

BAJU ITU TERTINGGAL DI DALAM BEG TGN YAGN APAK KAMU TAK JADI BELI INDERA KEH KEH KEH.....
(MARKAH PENOH BEB!!)

**
Lelaki ni ada 9 akal 1 nafsu....1 itu untuk wanita..akal tadi diberi untuk dia mencipta propaganda hanya untuk wanita...kenapa? tk percaya..itulah hakikat nya..
***
moral of the story...
kesian sijanda gatal TUN nih...
sebab di mata nya hanya ada petak bendanga, rumah pusaka, ladang kelapa sawit dan kedai kopi..dimana kah cikgu suria hik hik hik

***
Ibu anda wanita yang kuat indera
tokok lah kekuatan konkrit dihati nya dengan kata2 semangat dan dorongan beserta kasih sayang tanpa ada bau2 hasutan..
diusia yang mencecah senja berilah dia sekelumit kebahagian sebelum matanya ditutop utk selama nya***

nota kaki:- kalau aku jumpa TUN ni kasik aku ganyang dia kaw kaw sekali pon cukop ler hehekssss

pB said...

TELAH DIBERI KEPADA JANDA TUUU

ALASAN UNTUK KELUAR JER TU

Ghazali said...

Indera ...

Baju Indera masih di Beijing ... hehehhee

Indera ...

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul ....

Indera;

Cuba kita think outside the box (bukan utk provoke) ...

Instead of mencadangkan separation for your mom, how about collaboration?

Payung Emas di Syurga buat ibumu ...

seri said...

baju indera telah bertukar menjadi sutera.. lelaki tidak boleh memakai sutera :)

Semoga ibu Indera tabah menghadapi dugaan dunia ini. Mujur ada anak-anak untuk beliau menumpang kaseh... mudahan dilimpahkan kekuatan.... Ameen...

izawani said...

Baju tu telah ghaib...

Sakitnya hati ni baca bende macam nih. Kalau muda, buat cara muda. Kalau dah tua, cara tua plak. Eeee...

Harap mak indera semoga tabah jer la... tidak pun, kahwinkan mereka, lepas tu suruh pi dok jauh jauh, jgn harap balik semula walau tak bercerai...

Kalau halang pun, wat sakitkan hati jer....

Kami dulu nak wat camtu la kat arwah ayah, tapi tak sempat diorang kawin, ayah sakit dan meninggal... hmmm....

fajar said...

*kelu*

tak tahu mahu berkata apa bang!

Masy said...

jantong sy bergedup kencang seperti genderang mau perang bila baca entry abg - wpon sebelum ni abg dah cerita pd sy - ttp saket ati jugek!

heyyyyyyyy klu sy ponnnn arwah dah Tun Janda tuuuuu *sambil libas parang kat leher dia*

Masy said...

*berdegup daaa

Bunga Rampai said...

Salam Ramadhan Indera,

Pilu membaca kisah ini. Apa pun keputusan ibu Indera, mudaha-mudahan diredhaiNya jua.

Selamat berpuasa. Semoga amal ibadah pada bulan ini mendapat sebaik berkat dariNya.

kingbinjai said...

salam ramadhan

Hawa said...

Salam Ramadhan..
Semoga kalian tabah dan sentiasa di bawah rahmatNya..
Baju kamu ada tapi bukan untuk kamu sebab ayah kamu bagi kat Tun..

BaYu SenJa said...

Selamat Memenuhi Tanggungjawab Ramadhan.
Semoga tergolong dalam golongan Muttaqin!

Salam Ramadhan. Selamat memburu Lailatul Qadar!

Selamat menyambut syawal ;)

AKMA said...

Tak terjawab saya soalan di mana baju Indera tu. :).

Indera, AKAM dan tersayang di jemput menjadi tetamu Allah di tanah suci. Mohon maaf atas segala salah silap. Doakan kami beroleh haji Mabrur.

AKMA
Seberang Takir

Bunga Rampai said...

Salam Aidilfitri Indera, maaf zahir batin :)

Unknown said...

Slm Ramadhan,
Baju Indera itu tiada, yg ada hanya baju sutera buat Tun Janda, itu cuma kata2 utk menutup perbuatannya.

Buat ibu Indera, jgn jadikan sesuatu yg halal itu haram, jika benar Apaknya mahukan perempuan itu beri dia peluang dgn redha, syurga Allah menanti utk ibu. Kpd Indera dan keluarga, jadilah kayu penyokong yg kuat kpd ibu di saat dia memerlukan sokongan kalian. jadiknlh hari tua kedua2nya saat yg indah utk dilalui. Ingatkan Apak pd ibadah dan panggilan alam barzakh yg semakin mghampiri.

Buat readers semua, muhasabah dan ambillah iktibar dari cerita ini...cinta yg kekal hanya cinta kpd Ilahi..