Tuesday, August 29, 2006

Kisah Cinta

Malam semalam, stesen-stesen television seantero Malaya seperti berlumba-lumba memaparkan program sensasi untuk menarik perhatian penonton. TV3 dengan liputan Persandingan Siti Nurhaliza - Dato' Khalid manakala RTM1 dan Astro dengan sesi perdebatan pertunangan Mawi - Nurdiana Naim.
Saya dari awal lagi sememangnya tidak mengambil pot tentang kisah-kisah sensasi seperti ini. Saya lebih tertarik mengikut perjalanan kisah drama Korea, Only You yang telah memasuki episod ke 15. Sinetron Korea Selatan banyak menghasilkan drama-drama kerjaya seperti Only You, My Lovely San Soon, All About Eve dan banyak lagi yang memangkin minda generasi muda mereka untuk memilih kerjaya yang tepat di masa hadapan. Melalui paparan drama seperti ini, audience tidak sahaja disajikan dengan kisah mengikut temanya seperti percintaan atau kekeluargaan bahkan penonton akan mendapat gambaran tentang kisah suka duka dan cabaran yang terpaksa ditempuhi sekiranya menceburi bidang yang diminati. Itu belum lagi memperkatakan tentang drama Jewel in the Palace yang hebat itu. Jika diulas pastinya panjang berjela.
Selesai sahaja menonton Only You, kerja-kerja di rumah seperti mengemas dan membasuh pinggan masih belum selesai. Maklum sahajalah tinggal bujang. Isteri jauh di kampung. Sementara melakukan kerja-kerja itu, saya berkira-kira tentang saluran apakah yang paling sesuai. Ingin melihat lintas langsung Siti Nurhaliza atau Mawi. Saya memilih menonton Persandingan Siti Nurhaliza kerana saya lebih suka dan rela melihat kebahagiaan daripada perdebatan putus tunang yang ungkit-mengungkit antara satu sama lain.
Rupanya nun beratus-ratus kilometer di utara, isteri dan anak saya menonton apa yang saya tonton. Yang paling menyentuh hati sewaktu Kris Dayanti mendendangkan lagu Mencintaimu membuatkan saya seperti merasa hiba seketika. Isteri saya mengutus sms menujukan lagu itu kepada saya dengan ucapan I Love You. Yang paling lucu apabila anak saya melihat Siti Nurhaliza dan Dato' Khalid bersanding, anak saya berkata, "Baba Dato' Khalid, Umi Siti Liza" maksud yang saya fahami dan ingin disampaikan Baba dan Uminya bahagia seperti Dato' Khalid dan Siti Nurhaliza.
Melihat persandingan mewah itu teringat saya kepada persandingan kami dulu. Perkahwinan kami dulu dilangsungkan dalam keadaan yang sederhana dan langsung tiada unsur kemewahan kerana kami tidak punya cukup bajet untuk berlebih-lebihan. Yang utama kami dahulukan seperti jamuan bagi tetamu yang hadir dan juga buah tangannya sekali. Sehingga kini saya masih terhutang sesuatu dengan isteri saya - Cincin Berlian. Cincin yang tersarung di jari isteri saya hanya cincin belah rotan. Sedang kakak dan ipar saya sewaktu mereka bernikah, mereka disarungkan dengan berlian. Jika kewangan saya telah stabil nanti akan saya usahakan untuk sebentuk cincin berlian buat isteri saya. Tidak perlu yang mahal, kata isteri saya tetapi cukup sekadar mempunyai sebutir berlian yang kecil dan murah.
Saya doakan setiap pasangan muslim yang diijabkabulkan mendapat kebahagiaan yang berkekalan hendaknya. Setelah berkahwin barulah saya sedar bahawa perkahwinan itu harus dipertahankan dengan apa jua cara pun. Oleh itu saya sering membisikkan ke telinga isteri saya satu ungkapan yang pernah didendangkan oleh Ziana Zain


"Percintaan ini kita memilihnya, kesilapan hanya satu perbandingan"

2 comments:

kingbinjai said...

ooo sudah tukar ka?

INDERA KENCANA said...

King : Sudah tukar la bro..eponym banyak problem..