Wednesday, August 23, 2006

Naluri Seorang Ayah

Malam semalam saya tertidur bermimpikan anak saya. Sedari sahaja dari tidur, hati saya merasa gundah. Ingin menghubungi kampung pula, kredit talian mobile saya sedang kontang. Lantas gundah-gulana hati saya, saya pendamkan sehingga ke pejabat. Setiba saya di pejabat, cepat-cepat saya mendail talian mobile isteri saya.
Rupa-rupanya malam semalam anak saya merengek mengadu kepada isteri saya bahawa dia merasa tidak sihat badan dan seperti hendak demam. Sebangun sahaja dari tidur pagi ini, isteri saya memberitahu saya yang badan anak saya agak kepanasan walaupun belum mencapai tahap demam.
Sebenarnya saya agak gusar tentang demam yang dialami oleh anak saya itu. Ini kerana minggu-minggu sebelum ini, anak-anak buah saya kebanyakan mendapat demam campak besar (Chicken pox) sehingga habis serata tubuh badan ditumbuhi dengan ruam besar yang mengandungi air berbisa. Ketika pulang ke kampung, saya pasti membawa anak saya pulang ke rumah Mak dan setiapkali itu juga akan ada seorang anak buah saya yang dijangkiti. Baru sahaja pulih, seorang lagi akan mula seram-seram sejuk. Cucu Mak ramai, jika hari minggu pasti penuh rumah Mak dengan anak, menantu dan juga cucu. Cucu-cucu Mak tengah lasak. Tidak sampai hati saya ingin melarang anak saya bergaul dengan sepupunya yang mengidap demam campak itu, cuma saya berdoa semoga anak saya tidak dijangkiti kerana bimbang juga sekiranya demam itu menular kepada Siri Aufa dan tambahan lagi kepada Adil Rayyan yang baru berusia 4 bulan.
Begitulah naluri seorang ayah. Dulu saya tidak pernah mengetahui tentang hal ini sekalipun ramai yang bercerita tentang hal seorang ayah akan dapat merasai kesakitan dan kesusahan seorang anaknya. Sekalipun si anak tidak bercerita, namun naluri ayah akan tergerak merasainya melalui indera keenamnya.
Rasanya ingin sahaja saya terbang ke kampung melihat keadaan anak saya itu. Sememangnya di saat ini hati saya sedang gundah.

No comments: