Monday, October 09, 2006

Saat Berpuasa di Kampus

Berpuasa di kampus, sama seperti puasa-puasa yang lain. Bahangnya, cabarannya, didikannya masih tetap sama. Kuliah masih tetap harus dihadiri walaupun cuaca terik membakar ubun-ubun atau hujan badai menempias air masuk ke dalam mulut. Semua masih sama, kecuali di kampus, soal peribadatan tidak lagi menjadi kemestian sebagaimananya di alam persekolahan. Peribadatan di kampus sudah menjadi hak individu. Jika rajin bersolat tarawikh, beramai-ramailah kami bermotorsikal ke Pusat Islam. Jika bermalasan, alamatnya duduk terperuk di dalam bilik di asrama menghabiskan tugasan.

Jika punya wang saku yang lebih di dalam poket, pastinya Bazaar Ramadhan di Seksyen 2 itu yang ditujui. Selain daripada menawarkan juadah yang beraneka rupa dan rasa, Seksyen 2 itu juga menjadi tempat untuk mencuci mata, melihat gadis-gadis genit yang turun dari kampus untuk membeli juadah berbuka puasa. Jika sudah masuk ke Bazaar Ramadhan itu, alamatnya sehingga santak Maghrib baru beredar dari situ lantaran terlalu asyik dengan segala tawaran dan ragam manusia di dalamnya.

Ketika itu, kenderaan yang termampu digunakan hanyalah motosikal. Bukan saya seorang sahaja, bahkan hampir kebanyakan pelajar lelaki di kampus turut ke sana ke mari dengan kenderaan itu. Sewaktu itu naluri untuk bercinta sudah wujud, malangnya atas sebab kurang rupa paras dan tidak kacak, saya sekadar mampu menahan hati melihat pasangan yang bercinta sedang asyik maksyuk berbuka puasa bersama. Sedang saya hanya mampu berbuka bersendirian atau ditemani dengan rakan-rakan sesama lelaki.

Kenakalan itu sememangnya sinonim dengan remaja. Asal sahaja berpuasa pasti akan ada yang pura-pura sakit. Menjelang sahaja tengahari, teman-teman yang tidak berpuasa ini akan berpakat untuk mengetuk pintu belakang Restoran Sayed di Seksyen 3 untuk membeli nasi bungkus. Lokasinya menjamu seleranya tentu di mana-mana bilik yang sesuai. Pernah saya naik ke bilik seorang rakan sekelas saya untuk mengambil semula nota yang dipinjamkan. Sebaik sahaja memulas tombol pintu saya mengurut dada melihat mereka sedang berlonggok sambil menghisap rokok dengan bekas makanan bergelimpangan di atas lantai. Mereka lekas-lekas menarik tangan saya seraya meminta saya berjanji agar tidak diadukan kepada Penggawa atau Pegawai Blok. Sehingga ke saat ini apabila kami bertemu di Bulan Ramadhan, mereka akan berkata kepada saya, "Sumpah, Indera. Aku puasa. Aku tak macam dulu lagi dah. Kalau tak percaya, cium bau mulut aku ni...". Hanya derai ketawa sahaja yang menyambut kata-kata itu.

Kuliah di bulan ini merupakan satu syarat hadir sahaja. Kebanyakan pelajar dan pensyarah lebih banyak memikirkan tentang berbuka puasa dari topik syarahan. Waktu pulang ke kampung sesuatu yang menceriakan dengan pelbagai warna bas yang disewa khas mendaki Bukit Budiman mengambil pelajar-pelajar untuk ke pelbagai destinasi di semenanjung. Suasana akan terasa sedikit syahdu dengan pelajar saling bertukar ucapan Selamat Hari Raya. Yang lebih sayu tentulah pelajar yang datang dari Malaysia Timur yang tidak dapat balik beraya. Ada yang lebih suka mengikuti teman rapat pulang ke kampung daripada beraya di kampus.

Saya pula apabila tiba musim balik beraya sudah mengemaskan pakaian sebaik sahaja selesai berbuka. Jam 11.00, saya akan menghidupkan enjin motorsikal untuk berlepas pulang ke kampung. Perjalanan kebiasaannya akan mengambil masa selama 5 jam. Sampai sahaja tiba di kampung, saya akan terus sahaja bersahur bersama keluarga. Ramai teman-teman yang menyifatkan tindakan saya gila, pulang ke kampung di tengah malam buta. Tetapi saya punya alasan tersendiri. Berjalan di tengah malam ini selain daripada suhu yang sejuk, kenderaan besar seperti kereta amat jarang. Risiko kemalangan itu dapat dikurangkan. Jika di waktu siang, jalan-jalan pasti akan dipenuhi dengan kereta dan terutamanya lori kontena yang laju tanpa mengira sesiapa sahaja yang menggunakan jalan pesisir laut dari Kelang ke Telok Intan itu.

Saat yang berlalu hanya sekali dan tidak mungkin berputar kembali. Kampus ditinggalkan setelah tamat pengajian. Kenangan bersamanyalah yang dikendong sehingga ke hari ini. Teman-teman sudah jauh dengan hal masing-masing. Jika bertemu, pastinya pada jamuan reunion lewat buffet-buffet di hotel mewah. Tempat yang tidak pernah dimimpikan oleh kami untuk berbuka sewaktu kami bergelar seorang pelajar dahulu. Dahulu tempat kami berbuka di atas lantai di dalam bilik kecil kami. Berkongsi juadah. Namun itulah buffet lima bintang kami!!

5 comments:

ZaKiN said...

zaman remaja nakal kan.. huhuhu.. Biler dah makin dewasa.. kenangan tue adakalanya membuatkan kita rindu untuk kembali ke masa lalu.. tapi tang takde rupa paras kacak dan bergaya tu ( tambah skit).. tak setuju..!! hati mau baik maaa.. hahaha

Bunga Rampai said...

Nostalgia...
Kenangan lama sering saja mengusik jiwa kan?
Kenakalan itulah keindahan masa remaja :)

INDERA KENCANA said...

maniq, classmates saya dulu selalu cakap saya tak handsome :(. Nasib baik wife saya berkenan kat saya..

Bunga Rampai, Kenakalan dan Kesungguhan sukar mencari perbezaan...

kingbinjai said...

ya, zaman di kolej/instituis/universiti banyak kenangan

INDERA KENCANA said...

King, geng-geng Kolej Ko masih kontek ko lagi..??