Friday, October 06, 2006

Telinga Raja

Dalam satu babak Drama MTV Korea, seorang gadis sedang menangis memberitahu sahabat baiknya bahawa dia sama sekali tidak berupaya mengungkap perasaannya kepada si Hero lantaran perasaan malunya mengatasi segala-galanya. Sahabat baiknya mengingatkannya tentang kisah Telinga Raja. Saya juga pernah mendengar kisah Telinga Raja ini, tetapi pada asalnya saya menyangkakan bahawa kisah ini berasal dari Benua Kecil India. Tanpa pengetahuan saya, kisah ini rupanya berasal dari Timur Jauh.

Pada zaman dahulu, ada seorang raja yang memerintah sebuah kerajaan yang luas. Raja ini adalah raja yang sangat adil lagi saksama. Seluruh hamba rakyat baginda amat menyayanginya sehinggakan rakyatnya merasakan tiada halangan atau jurang antara mereka dengan raja itu. Malah raja itu dianggap sebahagian daripada ahli keluarga mereka di mana mereka berpendapat barang siapa yang menyakiti raja, sama seperti orang itu menyakiti ahli keluarga mereka. Begitulah sayangnya mereka kepada raja itu.

Adil raja, makmurlah negara. Kekayaan negara melimpah ruah turun kepada rakyatnya sehingga tiada terdapat individu yang melarat di negara itu. Setiap wajah terpancar kegembiraan. Semuanya cukup kecuali satu sahaja. Permaisuri. Ya, negara itu tidak mempunyai permaisuri kerana rajanya hidup membujang.

Sudah berkali-kali Ketua Menteri mengajukan cadangan kepada raja agar meminang puteri di negara itu dan ini, namun setiapkali diajukan cadangan sahaja, wajah Raja akan berubah. Seperti menanggung kesedihan yang mendalam. Oleh itu Ketua Menteri tidak sampai hati lagi untuk menyampaikan cadangan peminangan kepada Raja, sesudah beberapa kali melihat Raja bermurung durja atas sebab itu. Tetapi terdapat satu kemusykilan. Kenapa Raja tidak pernah menanggalkan dastarnya? Aneh..

Suatu pagi, sebangun sahaja baginda dari beradu, Raja melakukan rutin hariannya iaitu bersenam. Baginda bersenam dengan dastarnya sekali. Ketika Raja membongkokkan badannya, dastarnya terjatuh lalu terbukalah rahsia Raja. Kebetulan pada ketika itu seorang pelayan istana masuk ke kamar diraja untuk menghantarkan minuman, terlihatkan rahsia itu. Raja bertelinga keldai.

Pelayan istana itu terpempan seketika dan Raja juga terkaget. Wajah Raja penuh dengan perasaan keliru. Kebijaksanaannya sedang berperang dengan hasutan syaitan. Syaitan menghasut Raja agar membunuh pelayan istana itu bagi mengelakkan rahsia baginda diketahui umum. Namun kebijaksanaanya mengatasi segala. Dengan perlahan baginda mengutip dastarnya dan menghampiri pelayan istana yang terpaku.
"Kamu simpanlah rahsia ini. Jika diketahui umum, alangkah aibnya beta.."
Pelayan istana itu menangis kerana Raja yang disayangi ditakdirkan mempunyai telinga sedemikian rupa. Tentu sekali rahsia ini akan disimpannya dalam-dalam di lubuk hati.

Malam itu pelayan istana bermimpi didatangi oleh seseorang. Orang itu berkata bahawa dia mestilah menjerit kuat mengatakan bahawa Raja bertelinga keldai atau perutnya akan membusung dan kemudian pecah. Sebangun sahaja dari tidur, pelayan istana itu mengambil keputusan melupakan alamat mimpinya.

Masalah mulai timbul apabila perut pelayan istana semakin hari semakin membesar. Pelayan istana itu ketakutan terus mengadu kepada raja dan menceritakan perkara mimpinya itu. Raja terdiam seketika kemudian baginda tersenyum. Baginda mendapat satu ikhtiar.

Raja membawa pelayan istana itu jauh ke dalam hutan di mana tiada manusia yang tinggal di situ. Di tengah belantara itulah pelayan istana diminta menjerit.
"Raja bertelinga keldai!!"
"Raja bertelinga keldai!!"
"Raja bertelinga keldai!!"

Demikianlah yang dilaungkan oleh pelayan istana itu di tengah hutan rimba sambil diperhatikan oleh raja sambil tersenyum. Dengan serta merta perut pelayan istana kembali seperti asal. Mereka pulang ke istana sambil bercerita tentang itu dan ini.

Di pinggir hutan pula tinggal seorang tua yang pekerjaannya membuat gendang istana. Pada suatu hari, orang tua ini mendapat titah dari Raja supaya membuat sebuah gendang untuk dimainkan pada hari ulangtahun kelahiran Raja. Dia masuk ke dalam hutan dan menebang kayu yang elok untuk dibuat gendang. Cukup tempoh 3 hari, gendang itu pun siap. Manakala dipalu sahaja untuk diuji, gendang itu mengeluarkan bunyi yang amat luar biasa merdunya namun di hujung bunyi paluan itu seakan ada suara berbisik, "Raja bertelinga keldai...".

Pegawai istana sudah menunggu di luar, mahu atau tidak orang tua itu terpaksa menyerahkan gendang itu kepada pegawai istana.

Hari Ulangtahun Kelahiran Raja berlangsung dengan meriah dan temasya itu dianjurkan sendiri oleh rakyat bagi mengenangkan Raja yang mereka kasihi. Tibalah acara pemaluan Gendang Diraja, Ketua Menteri diamanahkan untuk memalunya sebanyak 7 kali dengan kuat sebagai pembuka acara. Apakala dipalu sahaja keluarlah bunyi gendang yang kuat beserta dengan suara yang nyaring di hujungnya, "Ddddduuuummm.... Raja bertelinga keldai.."

Ketua Menteri dan sekelian hamba rakyat terkaget manakala wajah Raja sudah sudah merona kemerahan. Raja serta merta berdiri lalu menanggalkan dastarnya dan terlihatlah telinganya yang seakan telinga keldai, "Nampaknya tidak perlu lagi beta menyimpan rahsia lagi. Sekarang terpulanglah kepada menteri dan hamba rakyat, jika beta mengaibkan negara dengan telinga beta ini, beta bersedia turun dari tahta.."

Maka menangislah sekelian hamba rakyat melihat keadaan raja mereka. Kini sedarlah mereka akan hal musabab negara tidak berpemaisuri. Sekelian hamba rakyat semua serentak tunduk kepada Raja. Ketua Menteri bersembah kata, "Wahai Tuanku, junjungan rakyat. Tidakkah tuanku mengetahui bahawa kami amat menyayangi raja kami. Raja kami raja yang adil dan saksama sekalipun bertelinga keldai. Kami rela bernaung di bawah duli Tuanku daripada mempunyai seorang raja yang cukup sifat tetapi berhati kejam".

Ucapan Ketua Menteri itu disambut dengan teriakkan Daulat Tuanku oleh sekelian hamba rakyat. Temasya berlangsung dengan meriah kemudiannya seperti tiada apa yang berlaku. Berselang 6 bulan daripada detik itu, negara sekali lagi bertemasya dengan gembira. Kali ini bertemasya meraikan perkahwinan Raja dengan seorang puteri negara jiran yang berhati emas. Raja sudah tidak suka memakai dastarnya lagi.

Sahabat gadis itu berkata, "Pasti engkau pernah mendengar kisah Telinga Raja. Berterus teranglah. Kelak semua orang akan merasa BAHAGIA"

7 comments:

kingbinjai said...

aku pernah baca kisah ini. ya, ia datang dari timur jauh.

BooK said...

ini aku tak pernah baca. dan ini faedah kita baca blog. kita kongsi cerita. kongsi pengalaman.

hakim dirani said...

saya bru kali pertama juga dengar cerita ni.

INDERA KENCANA said...

King, oo engkau dah tahu rupanya..

Book, baca blog engkau pun banyak yang aku dapat, terutamanya kabar dari Australia..

Hakim, cerita ini pernah tersiar dalam majalah mustika tahun-tahun yang lepas..

kingbinjai said...

ada lagi ka?

INDERA KENCANA said...

King, apa..?? cerita ka..?? Kalau cerita tu banyak...

Bunga Rampai said...

Pertama kali membaca kisah ini :)

Salam.