Thursday, February 01, 2007

Ke Puncak Cita Bhgn 3

Saya serba salah.Namun hati teringin untuk melihat bagaimanakah rupanya disco. Eddie diam sahaja. Saya mencapai pakaian yang dihulurkan oleh Didie dan Munir. Baju T lengan panjang bercorak belang putih hitam dan jeans berwarna biru. Eddie pernah berkata baju saya itu dari kejauhan nampak seolah-olah kuda belang.

Kawan-kawan mereka menunggu di luar bilik saya. Saya membuka dompet untuk memeriksa samada saya tidak lupa membawa wang jika terjadi kecemasan. Di saat saya terpandangkan not sekeping RM50.00 itu saya teringatkan kata-kata Mak sebelum Mak bertolak pulang.
"Indera, Mak harap Indera tidak lupa diri. Ingat, betapa susahnya Indera nak mendapatkan tempat di sini. Jangan sia-siakan harapan semua orang. Jangan sia-siakan harapan Mak. Ingat tujuan utama Indera ke sini untuk belajar. Jangan lakukan perkara yang boleh menghancurkan masa depan engkau. Ambillah RM50.00 ini buat belanja. Ini sahaja yang Mak ada. Kita bukan orang senang..."

Maakkkk...!!! Indera bersalah pada Mak. Indera minta maaf.

Saya mengesat penjuru mata saya yang kebasahan.
"Munir, Didie. Aku rasa aku tak mahu pergi. Pergilah kamu orang semua. Jangan tunggu aku..."
"Alaa... apa ni..??? Jangan takut. Kita orang ada" kata Didie menarik tangan saya.
"Betul.. aku tak mahu pergi..!!" kata saya lagi.
"Ahhh... aku tak mahu dengar. Jom ikut kitaorang jugak.." kata Munir sambil menarik kuat tangan saya.

Keadaan itu betul-betul mencemaskan saya.
"Wo, wo, wo... kamu semua ni dah singkat akal ke..??" marah Eddie.
"Dah dia kata tak mahu pergi, biarkanlah. Kamu semua pun satu hal lagi. Dah kamu semua rosak, kamu nak rosakkan dia pulak!!. Haa.. ni, langkah mayat aku dulu kalau kamu semua nak buat tak tentu pada dia..." Eddie sudah mengamuk.
"Indera, pergi masuk!!" tengking Eddie.

Eddie kemudian menghilang entah ke mana. Yang saya pasti, dia tidak mengikuti budak-budak itu semua. Barangkali dia ke perpustakaan. Saya termenung di dalam bilik keseorangan. Banyak kisah yang saya dengar tentang pelajar-pelajar menjadi rosak akibat ketagihan berpoya-poya. Saya nyaris tidak terjebak. Mujur ada Eddie.
"Dalam hidup ini, kita mesti pandai berkata TIDAK, Indera. Jangan jadi lembu yang dicucuk hidung jika suatu perkara tidak bersesuaian dengan prinsip hidup kita..." pesan Eddie.

Saya menjalani kehidupan di kampus dengan panduan dari Eddie. Cuma Eddie tidak menitik beratkan soal agama. Soal agama, saya terpaksa mencari sendiri. Namun dia umpama abang yang baik yang memberi tunjuk ajar kepada saya. Mengherdik dan menengking jika saya melakukan kesilapan.

Di fakulti, saya bergaul rapat dengan Azri, Asmawi, Armi (Allahyarham) dan Janggut. Kami sama-sama belajar, menggali ilmu pengetahuan, meniru kertas kerja dan berkongsi nota. Kami juga bersama di dalam satu kelas. Kadang-kadang Janggut meminjamkan peralatannya kepada saya memandangkan dia anak orang berada. Sering barang-barang peribadinya dihadiahkan kepada saya apabila dia melihat saya menyukai benda tersebut. Sebagai tanda persahabatan, katanya walaupun saya tidak pernah meminta.

Jika tiada kelas, kami akan berbual-bual dengan pelajar-pelajar lain termasuk Hartina. Gadis lincah dari Kuala Lumpur yang bermulut becok dan suka bikin huru hara. Hairannya, di sisinya sering ada Hasniah, gadis dari Tanah Serendah Sekebun Bunga yang manis dan pendiam. Saya amat menyenangi Hasniah yang comel, yang sopan dan bertudung itu. Hartina cuma memandang.
"Eh, Indera. Engkau sukakan Niah, ye!!!... Oooo.."
Saya cuma tersenyum penuh makna.

Ada seorang lagi gadis di kelas saya. Suhaili namanya. Juga seorang yang lincah. Dia sering mengekori saya di fakulti. Cuma pulang ke asrama sahaja saya tidak diekori. Entah apa istimewanya saya ini, saya pun tidak pasti.

Suatu malam, Perpustakaan penuh. Saya tawar hati untuk ke situ. Saya memilih ke Dewan Kuliah B mentelaah di situ. Suasananya gelap gelita tanda tiada manusia di dalamnya. Saya menyalakan lampu di satu sudut dan diam-diam menbaca di situ. Keseorangan itu lebih aman.
"Well.. well.. well. Tengok siapa ada di sini..."

Saya mengangkat muka. Suhaili rupanya. Bagaimana dia tahu saya berada di sini..??

Suhaili mendaki anak tangga dan duduk di sebelah saya.
"Indera baca apa? Hmmm.... Economics. Rajinnya..."
"Boleh Sue baca sekali dengan Indera...?" tanyanya.
"Boleh.. silalah" kata saya.

Baru sahaja lima minit membaca, Suhaili berceloteh pula.
"Indera, Indera rasa Sue ni macam mana..?"
"Err... macam mana apa..??"
"Sue ni cantik tak..?"
"Cantik...."
"Tapi tak secantik Niah kan? Indera, kenapa mata Indera coklat? Kenapa nama awak Indera..? Klasiknya nama tu.... Hmmm, Indera suka kat Sue, tak?" pantas dia menarik buku yang saya baca.

Dia ketawa melihat saya cuba menangkap buku yang berada di tangannya. Suhaili nampak lain macam malam itu. Dari duduk di sisi saya, dia duduk di atas meja dewan kuliah itu memerhatikan dan merenung dalam wajah saya. Saya serba salah. Sekali lagi dia ketawa.
"Muka Indera dah merah... Indera malu..??" katanya sambil membelai-belai rambut di kuping telinga saya.
Saya cuba mengelak.
"Errr... jangan macam ni. Nanti Pak Engku nampak, naya je kita kena buang dari ITM..." kata saya.

Suhaili ketawa lagi. Kali ini dia turun dari meja dan duduk di sisi saya. Lebih rapat. Saya gugup. Suhaili merapati wajahnya ke tepi telinga saya. Dapat saya mendengar hela nafasnya. Dia menghembus perlahan telinga saya. Saya mengelak kegelian. Ada orang masuk.

Sebaik sahaja orang itu masuk, dia nampak kaget apabila melihat tangan Suhaili di bahu saya dengan wajah yang begitu hampir dengan wajah saya. Sungguh orang itu terkejut.

Saya juga lebih terperanjat.
Haaaahhhhh? Hasniah????
(Bersambung)

13 comments:

Sang Perba said...

indera
akan aku abadikan kenangan DV8 itu dalam blog..

Iman Mawaddah said...

Hidup di menara gading jika tidak pandai bawa diri memang mudah hanyut dengan pelbagai godaan.

blackpurple @ jowopinter said...

'U' itu memang banyak mengajar kita-kita ni. Samada untuk terus maju, buntu atau jadi kayu...!

Di 'U' jugalah aku diajar masuk ke Hard Rock Cafe. Itu dulu.....

Bagus cerita kau ini Indera.

Lan Rambai said...

buat skrip drama melayu bagus ni hehe

achik said...

huhu... daringnya suhaili tu... cite bersiri ini sungguh menarik sekali... :)

KAMATO said...

di U memang macam2 ada, tak kurang jugak yang kecundang angkara godaan

Unknown said...

cerita bersiri neh bisa membuatkan gue sakit jantung tetiba.. ehehe.. byk sgt yg mengejutkan dan berdebarrrrrrrr2

khairyn said...

Terpaksalah menunggu sehingga hari Isnin untuk sambungan. Indera kalau sudah menulis.. saya tabik spring.

Suhaili, dia memang berani!

Sastri said...

wuih.... indera ni ramai peminat rupanya masa kat U... keskeskes...

kingbinjai said...

kantoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

AKMA said...

AKMA senyum membaca entry ni....

zwitterion said...

heheh..ada peminat.sy tunggu samb dengan sabar..:)

INDERA KENCANA said...

Jer @ Ahmad Marzu,
Boleh. Silalah...

Iman,
Iman saya lagi nipis dari kulit bawang....

Bro BP,
Haaa... Bro BP masuk Hard Rock. Hehehehehe...

TQ. :)


Lan,
Iye ke..?

Achik,
Memang daring. fuuuuhhh.
TQ.

Saudara Kamato,
Memang banyak dugaan. Menakutkan.

Lindosh,
Apa macam sinetron Indon ke..??

Khairyn,
Suhaili... aduuhhh..

Sastri,
Tak de peminat... saya minat kat orang, ada la...

King,
Memang kantoi...

AKMA,
Saya pun tersenyum jugak...

Zwit,
Terima kasih...