Tuesday, February 06, 2007

Ke Puncak Cita Bhgn 5

Saya sudah tenggelam punca. Tekad saya ialah menggugurkan matapelajaran itu dari senarai peperiksaan saya. Saya tidak mahu nanti ialah memberikan kesan yang besar kepada CGPA saya jika saya gagal di dalam kertas itu nanti. Tetapi persoalannya, sampai bila saya harus menggugurkan subjek ini? Akhirnya, mahu tidak mahu saya terpaksa mendudukinya juga. Ahhh... kenapalah mereka yang merangka sukatan pelajaran itu harus memasukkan subjek ini!! Geramnya!!.

Di dalam kebuntuan itu menemukan saya dengan Abang Shamsuri. Pegawai Kerajaan yang berasal satu negeri dengan saya yang menyambung pelajaran ke peringkat Diploma Lanjutan (dulu ITM menggunakan istilah ini bagi merujuk kepada peringkat Ijazah) di dalam bidang Pengurusan Sumber Manusia. Abang Sham sudah punya anak 3. Sangat baik hati dan penuh dengan sifat kebapaan. Kepada dia saya mengadu masalah.

"Indera, engkau mesti ingat bahawa engkau sekarang belajar di IPT bukan di sekolah lagi. Fikir secara matang dan jangan sekali-kali lari dari masalah. Dalam hal ni, Abang nak Indera duduk jugak kertas Calculus tu. Ianya penting untuk Indera di masa akan datang. Cuba fikirkan, jika Indera rasa subjek ini susah dan Indera gugurkannya. Di masa akan datang Indera akan terbiasa. Bila rasa susah je, drop!!. Sampai bila masalah ni nak selesai?"
"Tapi Indera takut gagal..." akui saya
"Itu pun ada jalan penyelesaiannya. Indera pernah ponteng kelas ni..?" tanya Abang Sham
Saya geleng.
"Bagus. Sekarang apa yang perlu Indera lakukan, pergi berjumpa dengan pensyarah berkenaan. Cerita dengan dia. Akui kelemahan Indera. Katakan pada dia, Indera dah cuba bersungguh-sungguh, tapi masih gagal. Berdoa pada Allah, minta supaya Allah bukakan pintu hati pensyarah itu rasa belas kasihan pada Indera. Insya-Allah segalanya akan selesai.."

Saya berjumpa dengan Puan Siti Aminah, pensyarah Calculus menceritakan segala masalah saya petang itu. Di samping itu juga saya merujuk kepada senarai kedatangan saya yang penuh sepanjang semester di samping meminta belas ehsannya supaya memberi pertimbangan kepada saya. Alhamdulillah, Puan Siti Aminah amat memahami.
"Baiklah Indera. Saya faham masalah awak. Tetapi saya tidak boleh kata yang saya akan luluskan awak. Awak mesti banyakkan usaha awak sehinggalah hari peperiksaan.

Haaahh..?? Belum pasti lagi...??

Saya mengadu lagi pada Abang Shamsuri. Abang Shamsuri hanya tersenyum.
"Sudahlah tu..." pujuknya. "Pergi buat latihan banyak-banyak..."

Hari bertukar ganti. Tarikh peperiksaan semakin hampir. Saya tenggelam di dalam timbunan buku-buku dan latih tubi dari kertas soalan tahun-tahun sebelumnya. Sesekali... wajah Hasniah muncul dalam mimpi, membuat jiwa saya kian gelora.

Suatu pagi, saya terlihat Suhaili di fakulti. Sudah hampir setahun Suhaili meninggalkan kampus setelah gagal buat kali ketiga subjek perakaunan. Sepanjang hampir setahun itu juga saya merasa lega kerana tidak lagi diekori.
"Haiii... Indera apa khabar..?? tanya Suhaili.
"Errr.. baik, Alhamdulillah. Sue buat apa kat sini. Masuk balik ke..?" tanya saya kebingungan.
"Tak... Sue jumpa kawan-kawan lama"

Pertemuan dengan Suhaili sengaja saya singkatkan dengan alasan saya perlu menghadirkan diri ke Pusat Keusahawanan. Lebih dari itu pula, saya tidak mahu ada pihak yang salah anggap pertemuan saya dengan Suhaili.

Dua minggu lagi peperiksaan akhir semester. Setelah itu kami akan bercuti hampir sebulan sebelum memulakan semester baru. Shahril datang ke meja saya menyampaikan pesanan, Hasniah ingin bertemu saya di bilik perbincangan di paras bawah perpustakaan. Ingin berjumpa? Kenapa?

Buat seketika, kami terdiam terpaku tatkala pandangan bersatu. Ada air jernih bertakung di matanya.
"Suhaili ada jumpa dengan Niah. Dia cerita semua hal antara Indera dengan dia..."
"Niah, percayalah. Antara Indera dengan dia tak..."
"Tak ada apa-apa?. Dan apa yang berlaku di Dewan Kuliah itu, hanya godaan dia pada Indera sedang Indera sendiri tidak mahu, kan..??"
Saya cuma mengangguk.

"Niah minta maaf atas layanan buruk Niah pada Indera selama ini. Boleh ke Indera maafkan Niah..?" katanya.
"Sudah tentu Indera maafkan Niah. Cuma Indera minta satu. Izinkan Indera bertahta di hati.. Boleh ke..??"
Niah tersenyum pahit sambil memandang ke arah lain.
"Indera seorang teman yang setia. Niah takkan lupa. Tetapi bolehkah Indera anggap Niah ni kawan biasa"
"Tak mahu..."
"Tolong lupakan Niah. Kita memang tak ada takdir untuk bersama..."
Dia berlalu umpama bayu. Tetapi saya tahu, harapan saya masih ada.

Tarikh menduduki kertas Calculus jatuh pada hari terakhir peperiksaan. Sehari sebelum itu, badan saya seakan seram-seram sejuk. Tidur malamnya saya bermimpi segala formula Perbezaan dan Pengkamiran. Keesokan paginya saya masuk ke dewan peperiksaan dengan kepala yang berat.

Saya memuntahkan sarat kepala saya ke atas kertas jawapan. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Tamat sahaja peperiksaan, Hasniah terus berlalu pulang. Saya fikir, esok lusa saya boleh berbicara lagi dengannya. Jadinya, tengahari itu saya penuhi dengan berkumpul bersama teman-teman sekelas.
"Eh, Indera. Niah nak bertunang, engkau tahu tak..??" beritahu Hartina.
"Isssyyy.. mengarutlah engkau. Pandailah engkau buat cerita.."
"Lahh.. Hang tak tau lagi ka..??" sambut Syikin.
"Mak Pak dia mai kolej minggu sudah. Aku sendighi jumpak ngan Mak dia. Mak dia khabaq ke aku, Niah nak bertunang cuti semesta ni. Tunang dia umuq 25 tahun, keja..

Saya sudah tidak mendengar lagi kata-kata Syikin. Hati saya hancur berkecai...
"Tolong lupakan Niah. Kita memang tak ada takdir untuk bersama..."

Kau akui diriku ini teman setia
Kau menguji menghambatiku dalam bicara
Namun tempatku tetap di sudut hati
Mengulit rindu dengan debaran nyata
Ada derita yang menjarakkan kita
Ada sempadan yang memisahkan kita
Andainya bukan diriku ini
Siapakah di hati....??

Niah.... Hasniaaaaaahhhh!!!

Indera : Andainya suami Hasniah membaca entri ini, tolong jangan masuk ke hati. Ianya hanya rakaman sebuah kenangan. Tiada membawa apa-apa makna. Antara kami dahulu, tidak lebih dari batasan teman sekelas. Hasniah umpama sekuntum kembang suci di taman larangan. Anda bertuah memilikinya. Jagalah dia dengan baik.

(Bersambung)

12 comments:

kingbinjai said...

aku paling suka subjek calculus itu!

hayad said...

ooo..kingbinjai suke calculus ek? saya plg tak suke subjek tu..ehe. Dpt ckp mkn je subjek tu.

zwitterion said...

dayah, kak zwit pun sama! x suka calculus

Sang Perba said...

aku subjek kulkulus tuh waduh enteng ajer...wakakaka...sib bai statistik tak kantoi...

wah tetiba teringat ETR...ko buat pasai apernyer? aku bukak kedai tayar dengan rim kereta ekekeke

INDERA KENCANA said...

Testing...

INDERA KENCANA said...

King,
Wahh... teror matematik mamat ni...

dayah & Zwit,
Lepas ni kita buat kelab Tak Suka Kalkulus..
(Calculus tu penting..) Lepas habis belajar baru tahu di mana nak guna calculus, terutama bila sudah bekerja.

Jer @ Ahmad Marzu,
Projek ETR aku paling mengarut. Aku buat bisnes menjual peralatan cegah kebakaran, ko. Masa presentation tu aku kena basuh cukup-cukup dengan penal yang terdiri dari lecturers Business School yang laser-laser. Geramnya aku tak leh nak kata!! Sampai sekarang aku bengang.

Engkau la bukak topik ETR ni... Huhuhuhuhu...

Sunan_Jati said...

wahahahhahaah... panjangnyer.. leganya...!

blackpurple @ jowopinter said...

Kau tak berjaya memiliki Hasniah tapi kau berjaya memiliki yang lain kan...?

Iman Mawaddah said...

Hasniah?? Di tempat kerja saya ada juga nama Hasniah..nanti nak interview dia la sape tau..tu Hasniah yang pernah menjadi pojaan Indera hehe

Anyway, best la sajak tu..saya suka.

Unknown said...

alaa hasniah jadik milik org lain plak.. sian nye dia

Lan Rambai said...

Ko punya footnote tu kasi bikin anti klimaks lahh... bila ko dah cerita niah kawin baru letaklah itu footnote... potong stim betulll.... hehe

INDERA KENCANA said...

Kanjeng Sunan,
Panjang sangat ke...??

Bro. BP,
Itulah kata orang, kita dapat satu terlepas satu, tu lah dia...

Iman,
Ada nama Hasniah di sana? Berapa umur dia..?
Sajak yang mana..??

Linda,
Huhuhuhu....

Lan,
Ha'ah la Lan. Aku tak perasan...
Tapi kalau aku simpan pun, korang dah maklum yang aku kawin dengan Azah...