Monday, August 20, 2007

Adikku Akan Terbang Jauh



Adina Kesuma, adik perempuan saya mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke United Kingdom. Majikannya, sebuah Bank terkemuka di negara ini menajanya dengan pelbagai kemudahan untuknya termasuklah kewangan sara hidup, tempat tinggal serta buku-buku. Tanggal 9 September 2007 ini, dia akan terbang ke Edinburgh selama setahun meninggalkan kami di sini demi mengejar cita-cita.


Dalam kesedihan berpisah dan kebanggaan keluarga kerana salah seorang ahli keluarga keluarga kami bakal menuntut di sana, Mak dan Apak mengadakan kenduri doa selamat memohon keberkatan Allah S.W.T agar adik kami selamat pergi dan selamat kembali di tahun hadapan.


Sewaktu saya mengkhabarkan tentang jemputan Mak kepada Azah, Azah nampak tidak gembira. Ini kerana duri-duri tinggalan perselisihan faham antara saya dan Azah sehingga melibatkan campur tangan keluarga kedua-dua belah pihak dahulu masih menikam kalbunya. Antara rasa takut dengan penerimaan keluarga saya serta ketidaksediaan Azah untuk berhadapan dengan ipar-duainya (adik beradik saya), menyebabkan Azah kelihatan tertekan dengan berita itu. Mujur sahaja pagi Sabtu lalu, emak menelefonnya khas semata-mata untuk mengundangnya ke kenduri Adina. Mak bagaikan dapat menangkap kebimbangan yang bergelodak di jiwa Azah. Oleh itu Mak sendiri mengundangnya tanpa perlu saya sebagai orang tengah.


Alhamdulillah, panggilan telefon dari Mak berjaya meredakan rusuh hatinya. Dia kembali ceria di pagi Sabtu itu dan tanpa ragu-ragu mengajak saya mencari Buah Semangka buat buah tangan ke majlis itu nanti.


Sampai sahaja di rumah Mak, deretan kereta milik anak-anak Mak sudah memenuhi halaman rumah. Tetapi saya sedikit hairan apabila saya tidak melihat kepulan asap keputihan naik memenuhi ruang udara rumah seperti kebiasaannya jika Mak dan Apak mengadakan kenduri. Cucu-cucu Mak terpekik berlarian ke sana dan ke mari. Seronok dapat berkumpul beramai-ramai sesama sepupu mereka. Satu peluang yang jarang mereka nikmati selain daripada hari kebesaran seperti di Hari Raya Aidil Fitri ataupun di Aidil Adha sahaja.


Masuk sahaja ke ruangan tamu, tiada jiran-jiran datang menolong seperti selalunya. Yang ada hanya kakak-kakak saya, Adina dan pembantu rumahnya serta Filzah, anak saudara perempuan saya yang di usia anak dara terbongkok-bongkok membentangkan hamparan buat tetamu yang bakal hadir.

"Mak tak masak ke?" tanya saya.

"Mak tempah catering saja" kata Mak.


Apak seperti biasa, langsung tidak kelihatan kelibatnya. Saya sendiri kurang pasti di mana agaknya dia di kala itu. Hubungan saya dengan Apak agak rumit sedikit. Sekiranya kami bertemu, Apak jarang mahu bercakap-cakap dengan saya atau bertanya khabar sekurang-kurangnya. Lalu sering saya beranggapan bahawa Apak tidak peduli akan kehadiran saya. Atau mungkin dia kurang menyayangi saya. Namun kata-kata kakak saya baru-baru ini agak memeranjatkan saya.

"Kenapa engkau tak pernah nak tegur Apak tu Indera" tanya Kak Asma.

"Apa dia? Kak kata apa tadi..?" tanya saya meminta kakak saya mengulangi pertanyaannya.

"Akak tanya, kenapa engkau tidak mahu menegur Apak"

"Kenapa Akak kata macam tu..??"

"Semalam Apak kata, dia selalu teringat kat kamu. Lama benar dia tak melihat kamu" terang Kak Asma.

"Kamu tak bercakap dengan Apak ke Indera?" tanyanya lagi.

"Bertegur sapa jugak. Tapi bila saya menegurnya sepatah, sepatah yang dibalasnya. Bila saya datang ke sini melawatnya, dia menghilang di kedai kopinya. Balik rumah jauh-jauh malam selepas menutup kedai. Bila masa saya berpeluang nak berjumpa dengan dia..??" kata saya.

Kak Asma hanya terdiam setelah mendengar penjelasan saya.


Anak-anak saudara saya yang lelaki bergumpal sesama mereka. Memang sudah resamnya budak-budak lelaki. Adil Rayyan langsung tidak boleh dilepaskan berjalan bersendirian. Pasti dia bermain di tangga, berlarian di jalanraya atau masuk ke dalam longkang di sekeliling rumah. Setelah hidangan disusun, dia berlari sambil memijak piring-piring yang berisi gulai dan lauk-pauk.

"Bukan aku tak mahu nak menolong, tapi tengok sahaja anak aku yang seorang ni. Jika dilepaskan, entah apa yang jadi..." kata saya membela diri bila Adina merungut saya kurang menolong kerja-kerja kenduri. Adina mengeluarkan bekas-bekas berisi Puding Karamel dari peti sejuk untuk diagih-agihkan kepada orang-orang yang akan berkunjung.


Tetamu datang meraikan kenduri itu setelah selesai Solat Maghrib. Dengan adanya pelajar-pelajar daripada Maahad Tahfiz yang berhampiran, menjadikan majlis itu nampak meriah dengan tetamu. Saya membawa diri mendukung Adil Rayyan berkurung di dalam bilik di tingkat atas rumah Mak. Adil Rayyan terlalu lasak. Jika dibiarkan, boleh huru-hara majlis itu dengan hambat kejarnya. Sepanjang jamuan itu, tidak banyak kerja dilakukan. Di kelapangan itu, Azah menyertai saya yang terkaparan kepenatan meladeni kerenah Adil Rayyan di dalam bilik. Kami mengambil kesempatan itu bergurau senda dan ketawa ria. Siri Aufa pula tenggelam di dalam dunianya, menyusun botol-botol bedak, minyak wangi dan minyak rambut kepunyaan Mak dan Kak Khairani tanpa mempedulikan tingkah sepupu-sepupunya yang lain.


"Makcik ingat kenduri ni untuk Indera, rupa-rupanya untuk Adina. Bukan ke Makcik macam dengar-dengar dulu, dia yang nak pergi?" tanya Makcik Jamiah pada Kak Asma.

"Entah" jawab Kak Asma, pendek.


Setelah kenduri usai dan tetamu pulang. Azah menolong kakak-kakak saya di dapur. Saya termenung melihat sanak saudara yang berkumpul.

"Abang Chik, buku IELTS yang Abang Chik mintak tu, Adina dah hilangkan. Tak tahu dia letakkan di mana" kata Ismail, suami Adina.

"Tak apalah" kata saya. "Buku tu boleh beli kat mana-mana nanti" kata saya lagi.

"Bila Abang Chik nak ambik test?" tanyanya.

"Bulan Oktober ni. InsyaAllah"


Jam menunjukkan ke angka 10 malam sewaktu saya mengajak Azah pulang. Azah sempat mengucapkan kata-kata selamat buat Adina. Juga harapan ketemu lagi buat Bibik, pembantu rumah Adina yang terlalu baik hati yang bakal pulang ke Indonesia beberapa hari lagi. Sepanjang jalan Adil Rayyan lena di dalam pelukan Azah. Siri Aufa tidak henti-henti mengunyah burger yang dibeli di Pekan Bota.

Oh Bulan, mana Bintang?
Atas pucuk kayu Ara...

16 comments:

khairyn said...

oh oh!
Edinburgh sejam aje perjalanan dari sini :)

IELTS?
Selamat maju jaya!!!

kingbinjai said...

adina kesuma, fuhh nama... boleh lah aku bubuh dalam list utk anak aku yang second ni hehehe

Masy said...

nama masing² mcm dlm filem purbawara :)

abg chik indera, sy harap sgt anda berusaha mencari ruang btegur sapa dgn apak. sy teringat sebuah iklan..

saya kan anak appa :)

achik said...

tahniah utk adik en indera..

setiap keluarga ada 'kerumitan' tersendiri kan.. huhu..

Iman Mawaddah said...

Semoga berjaya

hayad said...

bestnyer dpat smbung belajo kt oversea, ditanggung plak tu

Ghazali said...

Indera ....

Kat kampung pun la ni orang dah buat catering ajer yaaaa ....

TAHNIAH .... and mudah mudahan selepas ni Indera lak ....

Unknown said...

beshnya nama adina kesuma itu

Sunan_Jati said...

slamat semuanya yerl...

:P

Sastri said...

semoga semuanya selamat untuk Adina... Indera juga akan sambung belajar ya? Sas tengah malas nak buat walaupun disuruh2 byk kali...

blackpurple @ jowopinter said...

Adina Kesuma. Kemelayuan dan kenusantaraan nam itu.

Semoga semuanya selamat. Selamat untuk kamu juga IK. :)

zizie ali said...

aku pun dah lupa sambungan pantun oh bulan mana bintang tu... puas perah otak tapi tak mari juga.

Bunga Rampai said...

Salam buat Indera,

Tahniah untuk adik Indera. Moga selamat semuanya.

oh bulan mana bintang
atas pucuk kayu ara
bulan tanya pada bintang
mana jatuh matahari

Saya pun tak ingat pantun itu, tapi saya sering nyanyi-nyanyi begitu ... rima hujung baris akhir tak sama pun, tapi ia amat menghibur...

Achik_Sufi said...

oh oh!
Edinburgh cuma 10 jam aje perjalanan dari sini:)

selamat maju jaya!!!

paste dari khiryn separuh...

Izariza said...

Salam Indera,

Haha .. mahu ambil IELTS Oktober ini ye? Saya barusan mendudukinya 11 Ogos lepas di British Council Kuala Lumpur. Selamat berjaya ye ;)

p/s: Masa Listening Module .. jangan berangan!

zwitterion said...

moga semua urusan dipermudahkanNya.
2 minggu lps, sy pi kenduri kawin kwn kat Bota kiri, Tmn Indera..:)