Tuesday, September 25, 2007

Sekeping cek sebuah kenangan

Sewaktu meneliti borang permohonan Skim Kredit Pengguna dari salah seorang wanita yang tinggal di Shah Alam, hati saya tertarik dengan untuk memeriksanya dengan lebih jelas.
“Kenapa wanita ini beria-ia ingin membuat pinjaman sedangkan menurut rekod ANGKASA, dia dah buat banyak pinjaman di beberapa Bank. Gaji pulak tu taklah banyak sangat. Memang cari masalah perempuan ni. Apa gunanya berhutang banyak-banyak..??” hati saya berkata-kata.

Sememangnya permohonan wanita ini menuntut banyak kesabaran. Sebentar lagi, institusi kewangan yang mengeluarkan kredit itu menelefon saya meminta dokumen sokongan dari bank-bank tempat dia pernah meminjam wang. Memang menekankan. Namun kesabaran itu berbayar akhirnya. Pinjamannya diluluskan.
“Tahniah Kak Mariam. Permohonan Kak Mariam diluluskan. Hari Isnin ni Kak Mariam boleh datang pejabat saya untuk ambil cek Kak Mariam”.
“Betul ke Indera? Alhamdulillah syukur”
“Akak nak buat apa dengan duit tu nanti? Nak beli langsir baru ke..?” tanya saya mengusik. Kak Mariam cuma tertawa.

Sambil saya bercakap itu saya mengeluarkan butiran peribadi Kak Mariam yang tersimpan di dalam fail simpanan saya untuk urusan mengeluarkan cek. Tiba-tiba pandangan mata saya tertumpu pada sebaris nama di dalam butiran peribadinya yang selama ini terlepas pandang.
Penama / Waris
MOHD FARID BIN SAAD

Majikan
Unit Keselamatan, UiTM Shah Alam

Seraut wajah muncul dalam ingatan saya.
“Kak Mariam, Kak Mariam ni isteri Abang Farid ke?”
“Errr.. Iya. Indera kenal ke suami Akak?” tanyanya kehairanan.
“Hmmm.. saya rasa saya kenal dia. Abang Farid sihat ke Kak?”
“Dia kena penyakit berkaitan saraf…”
Beberapa saat saya dan Kak Mariam terkelu.
“Sebab dia sakit tu la yang Akak berhutang tu..”
Kasihan.

Saya ingat lagi Abang Farid. Masa itu saya masih muda remaja. Masih seorang penuntut di institusi pengajian tinggi. Abang Farid cuma pengawal keselamatan yang bertugas mengawasi kesejahteraan dan ketenteraman kampus tempat saya menuntut.

Berbeza dengan pengawal keselamatan ITM yang ada sebahagiannya enggan bertolak ansur sekiranya terdapat pelajar yang melakukan kesalahan, Abang Farid ini berbaza sedikit. Senyuman sentiasa menghiasi bibirnya dan dia jarang marah-marah dan sentiasa berlembut dengan pelajar-pelajar. Masih saya ingat, dia bertubuh sasa dengan memakai uniform pengawal keselamatan yang seakan pakaian seragam Polis Trafik PDRM. Dengan motosikal yang sedikit diubah suai bagi menyelaraskannya dengan imej ITM, Abang Farid akan biasa dilihat di sekitar kampus mengawal pergerakan lalu lintas. Selain daripada Abang Farid, saya turut mengingati nama beberapa orang rakan sekerja Abang Farid. Sewaktu menuntut di sana, saya jarang berbual dengan pengawal keselamatan ITM ini melainkan jika terdapat beberapa hal yang membabitkan urusan dengan Unit Keselamatan.

Masa berlalu begitu pantas. Pelajar masuk dan pelajar keluar. Pelajar mendaftar dan akhirnya pelajar itu tamat belajar seterusnya meninggalkan kampus. Terbang jauh ibarat bangau yang mengitari alam mencari lubuk baru di musim panas. Namun mereka yang tinggal berkhidmat di kampus itu masih tetap setia di sana. Cuma masa yang pergi itu membawa bersama segala rupa dan pandangan masa silamnya.

Saya menunggu datangnya semalam. Menunggu Kak Mariam tiba mengambil ceknya yang telah saya siapkan sedari Jumaat lagi. Menurut kata Kak Mariam, Isnin itu Kak Mariam akan ke Hospital Universiti membawa Abang Farid mendapat rawatan pakar.
“Indera, Akak sekarang di hadapan Kompleks Kerajaan. Akak tak tahu nak pergi ke pejabat Indera..” kata Kak Mariam melalui telefon.
“Akak lalu je depan Masjid Wilayah tu. Sampai ke lampu isyarat tu, Akak ambil jalan kanan. Jalan terus dan jangan belok-belok. Nanti Akak sampai ke pejabat saya”

Lima minit kemudian dia menelefon lagi.
“Indera, Akak kat Sierramas”
Saya terpaksa mengulangi panduan ke pejabat saya. Lama juga saya menunggu sehingga telefon di pejabat berdering semula. Suara garau seorang lelaki di hujung sana.
“Indera ya..? Ini suami Mariam ni. Boleh tak Indera datang ke kawasan depan Lembaga Peperiksaan. Saya nak cari dah tak mampu ni. Kaki saya pun sakit-sakit…”

Saya mencapai cek dan sekeping sampul surat lalu memandu terus ke bangunan Lembaga Peperiksaan.
“Mana dia?” tanya saya pada Kak Mariam.
“Ada di tempat duduk belakang tu..” kata Kak Mariam

Pintu kereta kemudian dibuka dari dalam. Seorang lelaki bertubuh kurus dan beruban rambutnya tersenyum memandang saya.
“Apa khabar Abang Farid? Sepuluh tahun saya tak tengok Abang Farid..”
“Ingat saya lagi ke..?” tanyanya.
“Tempat jatuh lagi dikenang, Abang Farid. Lima tahun saya kat ITM dulu. Hampir setiap hari saya tengok Abang Farid di kampus”.

Perbualan kami kemudian berkisar kepada kesihatannya. Matahari di rembang gelinciran membakar ubun-ubun saya. Peluh renik merutup keluar dengan perit dahaga di bulan Ramadhan. Kak Mariam sekali sekali mencelah perbualan kami.
“Siapa lagi yang Indera ingat, yelah… kawan-kawan abang dulu?” tanyanya. Wajahnya nampak terharu.
“Saya ingat Abang Bakar. Sparing partner Abang Farid tu. Hahahahahaha… saya ingat Abang Jali, Kak Zaiton, Pak Hamid dan tu… Abang Amin Gendut yang nak tumbuk saya depan library dulu tu. Nasib baik Abang Farid datang.. Kalau tak, saya dengan Abang Amin dah bergasak dah agaknya..”
“Hahahahahaha… iya.. Amin. Bakar sekarang jaga Intekma Resort..”

Abang Farid kemudian terdiam seketika.
“Sayangnya Abang Farid tak ingat bila Abang Farid jumpa dengan engkau” katanya seperti rasa bersalah.
“Tak apalah Abang Farid. Takkan Abang Farid ingat saya. Student beribu-ribu keluar dan masuk. Saya boleh ingat Abang Farid sebab Pengawal Keselamatan tak ramai….”

Tangan Abang Farid kembang bersalam dengan saya.
“Selamat berpuasa Abang Farid. Moga selamat semuanya”
“Jemput datang ke rumah Hari Raya nanti..” bisiknya.
Kak Mariam tersenyum senang. Menerima cek sebelum menjelangnya hari besar. Tetapi Kak Mariam nanti juga terpaksa menanggung hutang. Kak Mariam reda demi suami tercinta. Selamat berbahagia Kak Mariam, Abang Farid!!!

Ya, betul. Tempat jatuh lagi dikenang. Ini pula tempat bermain. Pertemuan dengan Abang Farid membangkitkan kenang-kenangan lama saya di ITM dahulu. Biar pun 10 tahun saya tinggalkan, namun setiap detik bagaikan terbayang di ruangan mata. Sesekali bila terkenangkan saat di sana…. Alahai.

9 comments:

Masy said...

sy ingat sorang pemandu bas di itm dulu, tp x tau namanya. baru2 ni nmpk dia kat tv, jadi hero! membantu polis menumpaskan penjenayah di lebuhraya. indera ingat berita tu? baru lg, sebelum bulan puasa :)

indera kencana said...

Masy,
Ingat berita tu
Tapi tak kenal driver tu sebab saya dulu jarang berurusan dengan Unit Kenderaan..

hakim dirani said...

Sedih betul saya. mudah-mudahan Allah akan menyembuhkannya. amin.

kingbinjai said...

kesian abg farid

KAMATO said...

Besar pengorbanan kak mariam tu, semoga mereka dilindungi

ah kim said...

Salam Eidul Fitri. Maaf Zahir Batin. Heh!

Sastri said...

kesian kan? harap2 abang Farid sembuh dan selamat semuanya...

INDERA KENCANA said...

Hakim,
Saya juga mendoakan mereka. Amin.

King,
Ya, kesian. Kesian juga kat ngko..

Saudara Kamato,
Pengorbanan seorang isteri..

Ah Kim,
Maaf Zahir Batin juga ya Ah Kim.

Sas,
Ya, harap Abg Farid cepat sembuh..

~inilah saya~ said...

Cerita ni buat saya terkenang kisah lama...

:-)