Friday, February 22, 2008

Arca - Seratus Empat Puluh Empat

MRR2 lalulintas terkawal. Jalanraya penuh dengan kereta pelbagai bentuk bertali arus menunjukkan bahawa penghuni kotaraya itu tidak pernah sunyi dari urusan kehidupan masing-masing. Ada sahaja halnya manusia ini. Jika semuanya sama, jika semua berpegang pada hanya satu bentuk kehidupan, tidak meriahlah dunia ini. Akan lesu dan kaku sahaja nampaknya.

Puteri Melinda tersandar kemas di sisi Bakri. Sejak sebelum Maghrib tadi lagi dia sudah setia menanti Bakri tanpa menghiraukan apa yang akan terjadi jika sekira Encik Megat Razdin tiba-tiba terpacul di pintu pejabat. Langsung sedikit pun dia tidak gentarkan ayahnya garang itu. Yang menanggung akibatnya nanti aku juga bukannya dia, sungut Bakri. Disuruh solat Maghrib, banyak pula alasan.
“Ni apa hal lawa sangat ni?” tanya Bakri yang kehairanan sambil matanya tidak lepas dari pemanduan di hadapan. Hairan bila Melinda berdandan sakan untuk latihan Gamelan malam itu.
“Saja….”
“Saja…? Haiii..? Sebelum ni tak pernah lawa-lawa macam ni pun bila nak pergi practice?” tanya Bakri lagi.
“Kenapa, tak boleh ke? Haaa…. Mel tau, ni mesti Abang cemburu kan..??”
Bakri hanya tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.
“Baik Abang cakap Abang cemburu”
“Tak!! Abang tak cemburu pun..!!”
“Ala, cemburulah, cemburulah, cemburulah….!!!”

Kadang-kadang sikap keanakan Melinda itu merimaskan Bakri. Kadang-kadang pula mampu menarik senyuman Bakri. Dia manja, keletah, lincah, cantik dan bergaya. Kata orang wajahnya wajah rezeki. Sekalipun wajahnya seiras dengan Megat Razdin yang garang dan cemberut itu namun setiap kali memandang Puteri Melinda ini, hati Bakri akan berbunga. Bakri sendiri tidak tahu apa makna pandangan itu. Tetapi Bakri cukup sedar bahawa itu bukanlah pandangan cinta. Kerana cintanya hanya kekal milik Karmila seorang sahaja. Mengingati Karmila itu membuatkan hati Bakri tiba-tiba dilanda taufan. Ada gerimis bertandang di kelopak mata tanpa disedari oleh Melinda.

“Abang…., kita singgah kat Kelab Darul Ehsan sekejap ye..??” suara Melinda mengejutkan lamunan Bakri.
“Nak buat apa kat sana..?” tanya Bakri.
“Mel nak ambil barang..”
“Barang? Kat Kelab Darul Ehsan tu?” tanya Bakri bertambah lagi kehairanannya.
“Ha-ah”
“Barang apa..?”
“Adalah… Ala, Abang ni banyak tanyalah” kata Melinda seakan merajuk.
“Tapi kita dah lambat ni. Nanti bising Abang Rosli. Awak tu kalau tak datang pun tak apalah sebab awak penari. Tapi kalau macam Abang ni… sapa nak ganti?. Siapa nak ketuk Bonang tu nanti?” kata Bakri.
“Ala, taulah Abang Rosli tu cari kawan dia yang lain..” senang sahaja putus Melinda. Dia ingat aku ini suami diakah?, gerutu Bakri

“Abang nak pergi ke sana tak?” tanya Melinda. Bakri senyap.
“Kalau Abang Bakri tak nak pergi, turunkan Mel kat tepi highway ni. Mel boleh pergi seorang..” kata Melinda. Bakri faham itu satu ugutan.
“Baiklah. Baiklah… kita pergilah” kata Bakri mengalah.

Yesssss….. Bakri sudah masuk perangkap aku, fikir Melinda. Ini sahajalah caranya Melinda dapat membawa Bakri ke majlis harijadi Natasha anak Dato’ Sonny tu. Kalau berterus terang pada Bakri, pasti akan ditolak mentah-mentah. Melinda senyum sendiri mengenangkan reaksi yang bakal muncul di wajah Natasha nanti. Hmmmm…. Geram Melinda melihat tingkah laku Natasha yang tergedik-gedik di depan Bakri minggu lepas. Macam dah tak ada orang lain lagi, kata hati Melinda. Tapi apa bezanya dengan aku?? Jatuh cintakah aku pada lelaki yang sudah kematian isteri ini? Tidak…, pastinya tidak. Aku hanya menyukainya. Dia lelaki baik yang mempunyai banyak ciri-ciri fizikal yang menarik hati. Itu sahaja. Tetapi jika sudah begitu, kenapa pula aku mesti rasa cemburu sewaktu melihat telatah Natasha minggu lepas..? Ahhhh… malas Melinda hendak memikirkannya!!.

Sampai sahaja di kelab yang ternama itu, tempat letak kereta penuh sesak dengan pengunjungnya. Dulu, sewaktu bersama Murni Jaya Holdings pernah juga beberapa acara syarikat diadakan di situ. Bakri menyukai lanskapnya yang indah dan tersusun itu selain daripada kedudukan yang agak privacy.
“Haaa… dah sampai dah. Pergilah ambil cepat…” gesa Bakri.
“Abang ikutlah sekali…”
“Buat apa Abang nak ikut sekali? Ambil barang saja, kan?”
“Alaa… jomlah bang. Ikutlah..!!”
“Abang turun ikut Mel ye!! Pleeeeeeease..”
“Tak mahu” tegas Bakri
“Bolehlaaaaaahh”
Akhirnya Bakri cair juga. Menuruti Melinda yang tersenyum meleret ke lobi kelab itu sekalipun Bakri sudah mulai dapat menghidu ada sesuatu nakal yang sedang dirancang oleh Melinda.
“Abang tunggu Mel kat sini, ye!! Mel pergi ambil barang tu sekejap..” kata Melinda sebelum berlalu meninggalkan Bakri terkebil-kebil keseorangan di lobi kelab. Hampir 15 minit Melinda berlalu, bayangnya langsung tidak kelihatan lagi. Bakri geram. Salah aku juga, fikir Bakri. Ikutkan sangat kerenahnya. Dalam panas hati itu Bakri menelefon Rosli.
“Haaa… Bakri. Apa khabar? dah kebah dah ke demam engkau?” tanya Rosli sebaik mendengar suara Bakri.
“Demam?”
“Ha-ah. Melinda telefon aku petang tadi bagitahu aku yang engkau tak dapat datang malam ni sebab demam kuat..”
“Melinda beritahu abang macam tu?” Bakri menepuk dahi.
“Yalah… tak apa. Engkau berehatlah. Tempat engkau malam ni dah digantikan dek Fezal, budak UKM tu. Lagipun malam ini hanya latihan sahaja” kata Rosli seperti yakin benar Bakri sedang demam kuat. Tidakkah dia boleh menduga dari suara Bakri yang masih parau seperti biasa itu? Pusing kepala Bakri dengan sikap Rosli itu. Percayanya pada orang sering melulu tidak bertempat.

Tiba-tiba Bakri merasakan bahunya dicuit seseorang dari arah belakang. Pantas dia berpusing. Di hadapannya berdiri seorang lelaki tinggi lampai dengan wajah yang pernah dikenali dahulu.
“Ini Bakri bukan?” tanya lelaki itu.
“Ya, dan engkau…. Heiii, Lokman. Lamanya kita tak jumpa..!!”
“Yalah. Dah dekat 12 tahun. Sejak kita tinggalkan kolej dulu. Engkau buat apa kat sini?” tanya Lokman.
“Errr… tunggu kawan. Engkau pulak buat apa kat sini?” tanya Bakri pula.
“Aku Event Manager kat sini” kata Lokman sambil menghulurkan kadnya.
“Heii… bagilah aku kad engkau”
“Errrr… aku tak ada kad” Bakri cuba mengelak.
“Takkan tak ada… Eh, aku dengar khabar, engkau kahwin dengan junior kita yang lawa dulu, yang duduk Blok I10 tu… what’s her name..?? Kay.. Kar..”
“Karmila” Bakri menjelaskan.
“Ya… Karmila!!! Mana dia..? Tak nampak pun?” tanya Lokman tercari-cari sekeliling.
“Karmila dah meninggal 4 tahun lepas” wajah Bakri serta merta mendung.
“I’m sorry…”

Dalam jarak 50 meter kelihatan Melinda melangkah bergaya dalam gaun petang merah kundang gelap dengan rambut beralun melepasi bahu. Cantik… memang cantik!! Semua mata terpukau memandangnya.

2 comments:

Masy said...

cite betul ke ni?

pB said...

memang ada tokoh jadi penulis novel.

tak cuba cuba ker hantar transrip ke KarangKraf ?