Friday, April 18, 2008

Mawlidur Rasul (Bhgn 5)


Sudah dua bulan Abdullah pergi. Ini bermakna sudah dua bulan keluarga Bani Hashim berkabung menangisi pemergiannya. Sekarang sudah masuk bulan Ramadhan. Bulan yang panas. Matahari yang memancar tegak di kepala bagaikan tanpa belas kasihan membakar kulit sesiapa sahaja yang mendiami bumi kontang itu. Debu-debu pasir berputaran naik ke ruang angkasa membikin langit petang di Kota Mekkah itu kehilangan warna kebiruannya. Berganti dengan warna jingga kecoklatan.

Ya, keluarga Bani Hashim itu masih lagi bersedih. Namun apakah daya mereka. Sudah hukum Allah bahawa Abdullah pergi meninggalkan mereka dalam usia muda. Yang pergi itu biarkanlah pergi. Hanya doa yang dapat dititipkan agar rohnya bersemadi dengan tenang. Buat mereka yang masih berhuni di dunia ini, hidup mesti diteruskan. Apatah lagi bagi Aminah yang sedang membawa satu nyawa di dalam rahimnya. Sedih bagaimana sekali pun, Aminah sedar bahawa dia harus tabah demi kesejahteraan anaknya yang akan lahir beberapa bulan lagi.

Abdullah pergi tanpa meninggalkan harta yang melimpah ruah. Hanya meninggalkan rumah kediaman tempat Aminah berteduh. Beberapa keping wang dinar, tiga ekor unta dan seorang hamba perempuan iaitu Barakah Al-Habshiyyah. Cuma itu sahaja yang ditinggalkan. Tetapi bagi Aminah, semua itu lebih kepada tanda kenangan. Kenangan yang ditinggalkan oleh Abdullah untuknya. Tidak tergamak di hatinya untuk menjual harta peninggalan itu.

Aminah tunduk meneliti perutnya yang semakin membesar. Usia kandungannya sudah hampir masuk bulan yang kelima. Namun tubuh badannya terasa sangat cergas. Tidak seperti kebanyakan wanita mengandung lain yang cepat keletihan dan mengalami alahan. Aminah merasakan kandungannya seumpama kapas. Tersangat ringan dan mudah. Harapannya pun begitu juga. Mudah-mudahan anaknya ini akan menjadi seorang anak yang mudah dan senang dipelihara.

Pandangan Aminah beralih ke dada langit. Melihat kawanan burung terbang melayang menuju ke arah selatan….

Di selatan, di Negeri Yamen itu semua orang tahu. Raja yang barusan menduduki tahta negeri itu telah siap membina sebuah rumah ibadat. Besarnya tidak terkata. Tingginya gah berdiri. Diberi nama Al-Qalis. Kepada semua penduduk Yamen itu, Abrahah – bekas gabenor yang dilantik oleh Raja Habsyah bagi mentadbir Negeri Yamen kemudiannya memberontak mengisytiharkan dirinya menjadi raja di Yamen itu telah mengeluarkan titah agar penduduk Yamen tidak lagi mengunjungi Baitullah di Mekkah.

Abrahah tidak pula mengenakan hukuman kepada sesiapa yang mengunjungi Baitullah tetapi baginda akan memberikan ganjaran istimewa kepada mereka yang setia bertamu ke Al-Qalis. Abrahah mahu Al-Qalis menjadi tempat ibadat termasyhur yang mampu menarik perhatian sesiapa sahaja di genap pelusuk dunia ini khususnya dari kalangan pedagang-pedagang. Biar masyhur Al-Qalis. Biar masyhur Kota Sanaa. Abrahah juga mampu mencipta sejarah. Sebagai pembina bangunan ibadat yang jauh lebih hebat daripada bangunan bersegi empat tepat di Kota Mekkah itu.
Al-Qalis itu dihiasi indah. Tiang-tiangnya bersadur emas. Lampunya bertatahkan permata maknikam yang dibawa dari sejauh Negeri China. Ukiran dan mutu buatannya mengagumkan sesiapa sahaja. Tetapi entah kenapa, seakan tiada hubungan antara Tuhan dan Manusia sewaktu melangkah masuk ke dalamnya.

Setelah mengunjungi Al-Qalis itu beberapa kali, kesemua berpendapat bahawa Al-Qalis itu sekali-kali tidak akan dapat menandingi kehebatan Baitullahil Haram di Kota Mekkah. Setiap ibadat yang dilakukan di hadapan Kaabah seperti mendekatkan diri dengan Tuhan. Segala hajat yang dilontarkan, sentiasa disambut dan dikurniakan oleh Allah tanpa menunggu masa yang lama. Istimewanya dilengkapi dengan mata air Zamzam yang terpancar di sisinya dan Hajaral Aswad yang bersejarah.

Kehebatan binaan Al-Qalis bagaikan tersia. Abrahah hanya mampu melihat pengunjung Al-Qalis yang semakin hari semakin berkurangan. Timbul rasa cemburu di hati Abrahah. Jika dibiarkan lebih lama, akan hancurlah cita-citanya untuk menjadikan Kota Sanaa sebagai kota terulung di Semenanjung Tanah Arab itu.
“Hamba rasa, ada baiknya jika Tuanku mengarahkan tentera-tentera kita menyerang Kota Mekkah. Kita bunuh kesemua penduduknya. Kita robohkan Kaabah itu. Bila Kaabah dan Kota Mekkah sudah runtuh dan hilang tarikannya, barulah Sanaa dapat membangun dengan mudah. Ampun Tuanku” sembah Penasihat Diraja.

“Ya, sungguh baik cadangan kamu itu. Tetapi beta tidak setuju jika beta membunuh penduduk Kota Mekkah itu kerana mereka tiada salah dan silapnya kepada beta. Yang salahnya hanyalah Kaabah. Kaabah itu!!” kata Abrahah sambil mengepal tinjunya tanda terlalu geram pada Kaabah. Entah apa istimewanya bangunan itu aku sendiri pun tidak tahu!!, hati Abrahah berkata-kata.

“Ketua Panglima!!” seru Abrahah
“Patik, Tuanku…!!!” datang merafak sembah.
“Kumpulkan bala tentera sejumlah 10,000 ketumbukan. Keluarkan gajah-gajah perang. Bersiap kita meruntuhkan Kaabah di Kota Mekkah itu!!” titah Abrahah.
“Titah Tuanku patik junjung!!” sahut Ketua Panglima Perang.

Gempar Kota Sanaa. Gempar Negeri Yamen. Rakyat jelata hangat membicarakan tentang raja mereka yang kemaruk merobohkan binaan yang telah dibina oleh Nabi Allah Ibrahim A.S. itu. Namun tidak seorang pun di antara mereka yang berani mendatangkan sembah menghalang usaha raja itu. Mereka hanya mampu melihat bala tentera bergajah yang tersusun rapi bergerak pantas ke utara menuju ke Kota Mekkah.

Di Mekkah pula, Abdul Mutalib tersentak. Terkejut menerima perutusan yang dikirimkan oleh Umar Umaiyyah yang bermastautin di Kota Sanaa menyatakan tentera Abrahah akan tiba di Kota Mekkah sedikit masa lagi bagi meruntuhkan Kaabah. Bersegera Abdul Mutalib mengadakan persidangan tergempar dengan pemuka-pemuka Quraisy.
“Hamba cadangkan agar kita bersiap sedia dengan tentera kita untuk menghalang kemaraan tentera Abrahah itu. Tentera dan pemuda kita juga tidak kurang hebatnya” cadang Mut’im ibn A’di.
“Cadangan tuan hamba itu tidak berasas. Pemuda di Kota Mekkah ini hanyalah berjumlah tidak sampai 1000 orang. Bagaimana kita dapat menghalang tentera Abrahah yang berjumlah 10,000 lengkap bergajah itu? Itu hanyalah dinamakan bunuh diri, tahu tak?” jerkah Harb ibn Umayyah yang terkenal dengan panas barannya itu.

“Beginilah. Hamba usulkan, beberapa orang di antara kita pergi mengadap raja itu. Minta belas kasihannya agar tidak merobohkan Kaabah. Jika ada belas kasihannya, kita tidak rugi apa-apa kerana hajatnya datang ke mari bukanlah untuk menyerang kita. Tetapi hanya untuk merobohkan Kaabah. Jika raja itu tetap berdegil juga, tiada apa yang dapat kita lakukan selain daripada berdoa ke hadrat Allah sahaja” cadang Hisham ibn Sahl.

Kesemua bersetuju. Abdul Mutalib akan bertindak sebagai ketua delegasi yang akan mengadap Abrahah.

Jika di Sanaa, penduduk kota itu gempar bercampur kehairanan, di Kota Mekkah pula penduduknya turut gempar bercampur ketakutan melihat 10,000 ketumbukan tentera lengkap bergajah itu. Cemas dengan itu, mereka kemudiannya lari membawa keluarga menyembunyikan diri di celah-celah bukit di luar Kota Mekkah.

Tentera Abrahah berhenti melepaskan lelah di atas bukit di luar Kota Mekkah. Ketika itu Abdul Mutalib dan pemuka-pemuka Quraisy yang dipilih datang memujuk Abrahah agar membatalkan hasratnya itu.
“Janganlah Tuanku merobohkan Kaabah itu. Ianya telah ada sejak dari zaman nenek moyang kami lagi. Kaabah itu sangat bererti bagi kami” jelas Abdul Mutalib.
“Hai Abdul Mutalib. Siapa kamu untuk menghalang niat beta ini. Kamu sudah kira beruntung sebab beta tidak akan membunuh walau satu nyawa pun di Kota Mekkah ini. Tetapi kalau kamu berani menghalang niat beta, beta tidak akan teragak-agak berbuat demikian.

Abdul Mutalib menghela nafas panjang. Rundingan itu menemui jalan buntu apabila Raja Yamen itu tetap berkeras hati untuk meruntuhkan Kaabah yang mulia itu.
“Pergilah kamu berlindung di sebalik bukit sana. Bimbang jika kamu menjadi mangsa serangan tentera beta pula nanti” kata Abrahah sambil ketawa disertai oleh panglima-panglimanya.

Sebelum melangkah keluar dari khemah itu, Abdul Mutalib berhenti dan kemudian berpaling wajah ke arah raja itu.
“Jika Tuanku menyerang tanah patik, patiklah yang akan bermati-matian menghalang hasrat Tuanku itu. Kaabah ini mempunyai penjaganya. Penjaganyalah yang akan mempertahankannya!!” kata Abdul Mutalib sebelum melangkah ke arah untanya dan terus memacu laju ke arah perbukitan bagi mendapatkan perlindungan.

Gendang dipalu. Nafiri dibunyikan. Terlalu azamat bunyi memekakkan telinga menaikkan semangat tentera Abrahah agar terus mara memasuki Kota Mekkah. Hampir 5 batu sebelum memasuki Gerbang Kota Mekkah, tiba-tiba gendang dan nafiri terhenti berbunyi. Masing-masing kehairanan.

Rupa-rupanya, gajah keinderaan Abrahah yang bernama Mahmud itu tiba-tiba berhenti melangkah. Dia jatuh berteleku umpama sujud takutkan sesuatu. Puas disebat oleh gembalanya. Namun gajah itu tetap tidak mahu berganjak dari situ. Akhirnya gajah lain terpaksa digunakan untuk menggantikan Mahmud yang ketakutan.

Melihat Mahmud yang ketakutan itu, timbul gerun di hati Abrahah. Namun dikuatkan juga semangatnya. Dia memberi arahan agar tentera-tentera itu terus mara.

Tiada paluan gendang lagi kali ini. Tiada tiupan nafiri yang berbunyi. Yang ada hanya bunyi derapan sepatu tentera-tentera Abrahah yang angkuh semakin menghampiri Kota Mekkah. Sesekali keluar dengusan nafas gajah-gajah perang. Angin berhembus kencang mengeluarkan bunyi lolongan yang menyeramkan. Namun di dalam diri mereka, masing-masing sedar degupan jantung mereka semakin pantas. Bagaikan ada yang tidak kena.

Nun…. Di kaki langit tiba-tiba kelam. Ada awan hitam bergerak laju. Laju dan laju menghampiri mereka. Bukan awan!! Bukan awan!! BURUNG!!!!!

Ratusan ribu Burung Ababil berterbangan menjatuhkan anak-anak batu. Bukan batu sebarangan batu. Batu kecil bakaran kawah berapi. Panas!!! Panas!!!. Allah sedang mempertahankan rumahNya. Masya-Allah. Subhanallah.

Setiap batang tubuh yang terkena batu itu terus berlubang dan mencair. Dahsyat. Tentera Abrahah tenggelam punca. Bertempiran melarikan diri mencari perlindungan. Kucar kacir. Ketakutan teramat sangat. Umpama orang yang hilang akal. Ibarat ikan tercungap-cungap di atas daratan. Abrahah sendiri terkena lontaran batu itu. Namun dia diberi peluang oleh Allah untuk pulang ke Yamen dalam keadaan cedera parah dan terus meninggal dunia sebaik sahaja tiba di Sanaa. Meninggal dunia dalam keadaan yang mengerikan. Balasan bagi meraka yang angkuh dan enggan tunduk kepada yang Maha Pencipta.

Peristiwa ini dirakamkan di dalam Al-Quran iaitu pada Surah Al-Fil
“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani. Tidakkah kamu melihat bagaimana Pemelihara kamu berbuat ke atas orang-orang bergajah?. Tidakkah Dia membuat muslihat mereka kepada kesesatan?. Dan Dia yang mengutuskan kepada meraka itu burung-burung yang berduyun-duyun. Dengan membalingkan kepada mereka daripada tanah liat yang dibakar. Dan Dia yang membuatkan mereka seperti daun yang dibakar”

(Bersambung…)

9 comments:

Masy said...

baru tau nama gajah tu Mahmud.

indera kencana said...

Masy,
Tu la..
Bila sebut Mahmud ni, teringat lagu Isma Alif
"Ini kisah teman ana Mahmud, Dia pemalu malu-malu... Ehmmm tak ingat lagi dah"

asr said...

Wah... kusyuk aku baca kisah ini. Sambung please... faster! faster!

indera kencana said...

Zam,
Nak sambung la ni... Tapi ko kasi la aku nak bernapas jap. Adoi, semput. Hmmm... tinggal satu entri je lagi...

(Kalau Ana Nabila tak nak windmill yang ko beli kat Istanbul tu, ko kasi kat aku. Suka aku!!!)

Sastri said...

teringat masa sekolah rendah bila baca mengenai cerita ni...

KAMATO said...

Saya dah save entry ini untuk bacaan anak2

indera kencana said...

Sas,
Saya pun teringat pada arwah Ustaz yang bersungguh-sungguh menyampaikan kisah ni pada kami. Masa tu saya baru Darjah 1.

Abang Kamato,
Terima kasih atas kesudian abang menjadikan entri ini sebagai bahan bacaan anak-anak abang. Saya sangat bersyukur dan terharu...

pB said...

Salam


terima kasih kerana sudi berkongsi cerita...

INDERA KENCANA said...

Kak pB,
Sama-sama. Terima kasih juga atas persahabatan Kak pB. Sungguh tinggi nilainya..