Tuesday, April 29, 2008

Mawlidur Rasul (Bhgn Terakhir)


Kini genap sudah 9 bulan usia kandungan Aminah. Di dalam meniti hari-hari menjelang kelahiran itu, Aminah tidak berupaya menangkis ingatannya terhadap Abdullah. Ingatan itu datang umpama bayu. Lembut menyapa dan dingin. Kemudian menghiris halus tangkai hatinya sehingga membesar menjadi sebak dan akhirnya pecah sebuah tangisan. Namun hanya kepada Allah sahaja tempatnya mengadu agar diberikan kekuatan dan ketabahan untuk dia terus menempuh hidup tanpa Abdullah di sisi.

Kota Mekkah di malam itu sunyi. Angin dingin kembali bertiup hingga ke pedalaman Taif. Di siang harinya cuaca tidak seterik musim-musim yang lain. Musim kali ini sangat nyaman dengan tanaman tamar menjadi dengan melimpah ruah. Sejak hancurnya bala tentera bergajah dua bulan yang lepas, Kota Mekkah itu Aminah lihat semakin bertambah makmur dengan pertambahan jumlah kedatangan pedagang-pedagang dari seluruh pelusuk benua. Mengingatkan peristiwa Mekkah diserang oleh bala tentera bergajah itu memang ngeri. Serasakan bagai nyawa di hujung tanduk. Aminah sendiri telah dibawa oleh iparnya, Al-Abbas bersembunyi di sebalik bukit di barat Kaabah. Mereka kira bernasib baik kerana datangnya pertolongan dari Allah.

Berulang-ulang kali Aminah menyebut nama Allah. Mengucapkan sepenuh kesyukuran ke hadratNya yang masih memberi nikmat kehidupan buat Aminah dan anaknya. Aminah mendongak ke langit memandang taburan bintang di lukisan alam itu. Cantik!!, desah hatinya. Tiba-tiba hatinya berdebar-debar. Sudah seminggu setiapkali bangun sedari tidur, Aminah mendengar suara panggilan. Panggilan yang tidak Aminah mengerti akan maksudnya. Panggilan tentang anaknya bakal menjadi penghulu sekelian alam.
“Wahai Aminah. Bergembiralah olehmu. Sesungguhnya engkau sedang membawa kekasih Allah di dalam rahimmu. Dialah sebaik-baik manusia dan dialah kekasih Allah. Dialah penghulu sekelian alam. Lahirnya membawa rahmat. Datangnya bersama kebenaran dan menghapuskan segala kebatilan. Dia yang bernama Muhammad!!”


Malam 12 Rabiul awal. Setelah 2 bulan peristiwa kehancuran tentera bergajah, Aminah mula menunjukkan tanda-tanda kelahiran. Aminah cemas. Dia hanya bersendirian di rumah. Entah kenapa petang tadinya, Barakah Al-Habshiyyah (Umm Aiman) telah disuruhnya bermalam di rumah Abdul Mutalib. Ini kerana perjumpaan pemuka-pemuka Quraisy telah dipersepakati diadakan di rumah Abdul Mutalib. Aminah semakin cemas apabila dia merasakan anak dalam kandungannya itu semakin turun ke saluran peranakan.

Nun di atas langit sebutir bintang menyinari dinihari. Cahayanya semakin lama semakin membesar menyinari Semenanjung Tanah Arab ketika itu. Oleh kerana bintang itu bersinar memancar di waktu seisi alam sedang nyenyak dibuai mimpi, hanya segelintir sahaja manusia yang sempat melihat keindahan sinaran bintang yang luar biasa itu.

Aminah sempat menjerang air panas. Sesudah itu dia berbaring di atas pembaringan bersedia untuk satu kelahiran. Hatinya cemas kerana dia bersendirian. Lidahnya tidak putus-putus menyeru pertolongan dari Allah S.W.T. Merayu agar kelahiran ini dipermudahkan.

Di saat subuh yang hening itu, rumah Aminah terang benderang disinari cahaya. Di hadapan Aminah menjelma dua orang wanita cantik lengkap berpakaian seperti wanita di zaman lampau.
“Siapakah puan-puan berdua ini? Bagaimana puan-puan berdua boleh berada di dalam rumah hamba?” tanya Aminah di pembaringannya.
Kedua-dua wanita itu memandang Aminah dengan pandangan yang terharu.
“Jangan takut atau gusar wahai Aminah. Kami berdua hanya hamba Allah yang diutus olehNya membantu tuan hamba bagi menyambut kedatangan penghulu sekelian alam ini. Ketahuilah olehmu wahai Aminah, namaku adalah Asiah, isteri kepada Firaun dan ibu jagaan kepada saudara anakmu ini iaitu Musa putera Imran” kata wanita pertama yang memperkenalkan dirinya sebagai Asiah.
“Nama hamba pula ialah Maryam binti Imran, ibu kepada saudara anakmu ini yang bernama Isa putera Maryam. Bertenanglah olehmu wahai Aminah” kata Siti Maryam sambil tersenyum. Senyuman kedua-dua wanita itu berjaya meredakan rusuh di dalam hati Aminah.

Sambil bertugas merawat Aminah itu, mereka berbicara akan segala khabar gembira tentang janji Allah terhadap anak itu. Aminah berbahagia mendengar. Di saat anak itu keluar dari perutnya, Aminah langsung tidak merasa sakit. Tetapi beribu-ribu batu di barat, istana Rom bergegar. Retak tiang dan lantainya. Gempar. Di Timur juga gempar. Runtuh istana Parsi. Api nyalaan pendita Majusi yang ditunggui dan dijagai selama beribu-ribu tahun tiba-tiba padam.

Sewaktu Siti Asiah meletakkan bayi itu di sisi Aminah, Aminah mendapati bahawa tidak terdapat setitik darah pun di tubuh anaknya. Rambutnya siap berminyak. Bercelak pula matanya. Dan bayi itu telah siap berkhatan. Lahirnya dalam keadaan suci bersih. Lengkap dengan bauan kasturi. Mekar mewangi mengharumi subuh 12 Rabiul Awal Tahun Gajah. Kedua-dua wanita yang datang membidani Aminah itu kemudiannya hilang bersama naiknya mentari pagi.

Sampai sahaja Barakah di rumah tuannya itu, alangkah terperanjatnya Barakah apabila mendapati puannya itu telah selamat melahirkan anak.
“Puan, maafkan saya kerana meninggalkan puan bersalin bersendirian” kata Barakah di dalam linangan airmata. Dipangkunya bayi itu. Hati Barakah melimpah dengan kasih sayang. Mirip wajah tuan kesayangannya, Abdullah.
“Barakah…. Pergilah kamu kepada Tuan Abdul Mutalib itu. Katakan kepadanya, hamba selamat melahirkan cucunya!!” kata Aminah.

Barakah mengangguk sambil menyapu airmatanya. Dia kemudian tergesa-gesa keluar menuju ke rumah Abdul Mutalib.
“Tuan… tuan..!!” teriak Barakah. Mendengarkan teriakan Barakah itu hati Abdul Mutalib terus berdebar-debar.
“Kenapa Barakah?” tanya Abdul Mutalib kepucatan. Kaget.
“Aminah….!!” Kata Barakah dalam nafas turun naik.
“Kenapa dengan Aminah??” Abdul Mutalib tidak sabar.
“Aminah telah selamat melahirkan seorang putera!!”
“Putera? Alhamdulillah…. Syukur ya Allah!!” kata Abdul Mutalib sambil mengangkat tangan ke langit. Dia kemudian meluru keluar rumah tergesa-gesa ke rumah Aminah.

“Kenapa Tuan Abdul Mutalib itu, Barakah? Nampak begitu tergesa-gesa sekali..?” tanya Thuwaiybah kepada Barakah. Thuwaiybah adalah hamba kepada Abdul Uzza (Abu Lahab).
“Abdul Mutalib tergesa-gesa ke rumah Aminah. Dia pengin melihat cucunya. Aminah sudah selamat berputerakan seorang anak laki-laki” jawab Barakah sambil tersenyum.
“Betulkah berita ini Barakah?” tanya Thuwaiybah terloncat kesukaan.
“Benar!!”
“Kalau begitu, biarlah aku pulang mengkhabarkan berita ini kepada Abdul Uzza. Dia pasti gembira” kata Thuwaiybah sebelum tergesa-gesa juga keluar. Terlongo Barakah melihat tingkah Thuwaiybah itu. Tapi kemudiannya dia tersenyum. Tuah anak ini!!! Kata hatinya.

“Tuan Abdul Uzza, Tuan Abdul Uzza!!!” teriak Thuwaiybah.
“Kenapa Thuwaiybah, kamu cemas begini?” tanya Abdul Uzza dengan terperanjat.
“Abdullah sekarang mempunyai seorang putera. Aminah selamat bersalin. Tuan sekarang sudah punya seorang anak saudara!!”
“Benarkah perkhabaran ini Thuwaiybah?”. Thuwaiybah mengangguk.
“Ohhh.. gembiranya aku hari ini. Aku sangat gembira!!!!” kata Abdul Uzza hampir kehilangan kata-kata.
“Aku gembira!! Aku gembira!! Mulai dari hari ini aku merdekakan engkau wahai Thuwaiybah kerana membawa perkhabaran gembira ini!!” kata Abdul Uzza dengan terharu. Gambaran wajah adik kesayangannya Abdullah bagaikan menari-nari di ruangan matanya.

Abdul Mutalib memangku cucunya. Hatinya bagaikan ingin pecah. Sayang, sedih, gembira, terharu, syukur bercampur baur sehingga menerbitkan sebuah perasaan yang sukar dimengertikan. Sekelian ahli keluarga sudah berkampung di rumah Aminah bagi meraikan kedatangan orang baru dalam keluarga mereka. Abdul Mutalib mendakap cucunya erat. Langsung dibawanya dengan segera menuju ke Kaabah. Abdul Mutalib lantas bertawaf sambil mendakap cucunya.
“Waahhh… Tuan sudah memperolehi cucu. Cantik cucu tuan ini. Siapakah namanya?” tanya pemuka-pemuka Quraisy itu.
“Errr… namanya? Namanya ialah… ialah…” Abdul Mutalib tercari-cari nama yang sesuai. Semua orang memandang tepat ke wajah Abdul Mutalib.
“Hamba namakan cucu hamba ini dengan nama MUHAMMAD!!”

Muhammad..??? Sekelian terlongo. Ini kerana belum ada lagi manusia di Jazirah Tanah Arab itu yang bernama Muhammad. Aminah tersenyum. Benarlah kata-kata suara panggilan yang didengarinya sebelum dia melahirkan anaknya bahawa anaknya itu akan dinamakan dengan nama Muhammad.

Muhammad. Bermaksud yang terpuji. Di kalangan penduduk di bumi, dia masyhur sebagai Muhammad. Di kalangan penduduk di langit, dia masyhur sebagai Ahmad. Dia kekasih Allah. Tidak diutuskan Muhammad itu selain daripada menyempurnakan akhlak yang mulia. Wallahua’lam.



(Tamat)


Indera : Akhirnya berjaya juga saya menghabiskan penulisan Sirah Mawlid ini. Perjalanan Sirah An-Nabawiyyah ini sebenarnya masih jauh menelusuri kisah suka duka perjuangan kekasih saya yang bernama Muhammad putera Abdullah ini. Semoga penulisan ini dapat memberi sekelumit sumbangsih buat perjuangan Islam. Siapalah saya… hanya seorang penulis kerdil. Saya merinduinya. Ingin sekali bertemu dengannya. Jika tidak dapat berbicara sekalipun, memadailah jika saya diberi peluang menatap wajahnya…

5 comments:

Masy said...

salam indera,
x silap sy ada satu amalan yg boleh dibuat supaya bermimpi bertemu Baginda. tp tak ingatlah..rasanya dlm buku2 doa/solat sunat ada kot..

Izariza said...

Salam,
Sirah Nabawi memang indah diulang-ulang selalu agar kelak tidak lupa kita kepada junjungan mulia.

Oh .. banyak rupanya kisah nabi yang hampir hilang dari ingatan .. mujur ada buku cerita kepunyaan anak menjadi peringatan semula :)

KAMATO said...

Terima kasih Indera... tetiba rindu untuk mengujungi masjid nabawi

Bunga Rampai said...

Terima kasih banyak-banyak kerana menulis tentang Baginda. Satu usaha yang bukan mudah diketengahkan tanpa rasa kasih yang mendalam terhadap Baginda.

Salam buat Indera, moga baik-baik saja di mana jua berada :)

INDERA KENCANA said...

Masy,
Ada ker..?? Hmmm... boley rujuk buku doa nih!!!

Sdri Iza,
Dulu memang banyak buku yang membicarakan tentang sirah para nabi. Sekarang saya tidak pasti samada buku-buku ini masih diulang cetak ataupun tidak.
Masih di Malaysia? Bila agaknya sdri Iza akan ke tanah ratu..??

Abang Kamato?
Sama-sama. Kalau Abang rindukan masjid nabawi, balik dari Jerman nanti singgah la kat sana sebentar...
Pagi tadi saya telefon Ani. Tapi tak sempat nak sembang panjang2...

Bunga Rampai,
Terima kasih atas ingatan Bunga Rampai pada saya. Saya sangat terharu dan sangat2 menghargainya..