Monday, July 21, 2008

Leha II


Cuaca petang itu cerah. Suasananya sekeliling asrama itu sangat mendamaikan. Angin berhembus kencang dari pergunungan di sekitar Lembah Kinta menjadikan kawasan sekolah sentiasa sejuk terutama seusainya hujan.

Leha duduk di kaki lima asrama. Memerhatikan kawan-kawan serta seniornya bermain bola jaring di halaman yang terletak bersebelahan dengan asrama itu. Petang-petang begini, kebanyakan penghuni asrama itu lebih suka beriadah di sekitar asrama daripada menapak jauh ke padang sekolah. Hanya Leha yang duduk di kaki lima itu. Tiada yang menyertainya di situ.
“Leha. Marilah main sekali” panggil Rasyidah, rakan sebiliknya. Leha menggeleng-gelengkan kepalanya.
“Syidah, buat apa engkau panggil dia?” Leha terdengar Marina merungut.
“Hieee.. aku tak sukalah kat dia… Entah keluar dari hutan mana, entah. Engkau tengoklah kasut sukan yang dipakainya tu… Dah koyak rabak!!! Hiiee..”

Leha tersenyum pahit. Dia mengangkat punggung. Beralih tempat. Dia duduk di bangku panjang berhampiran dengan dewan makan pula. Sudah 4 bulan Leha di sekolah itu. Belum sehari pun dia pulang ke kampung sejak dia lari dari kampung dengan restu ibunya dulu walaupun pihak sekolah membenarkan pelajarnya pulang ke kampung sebulan sekali. Sejak dia masuk ke sekolah itu, ada lima kali dia mengutus surat pada ibunya. Dan dua kali pula ibunya membalas surat itu sambil menitipkan sedikit wang buat belanja. Menurut surat Mak, Mak sekarang bekerja di rumah Cikgu Samah sebagai tukang cuci baju. Dengan wang itulah, Mak dapat mengirimkan kepadanya seringgit dua buat membeli kelengkapan sekolah.

Satu jam setengah dari sekarang, akan masuk waktu Maghrib. Setelah mengerjakan solat, setiap pelajar akan berhimpun di dewan makan untuk menikmati makan malam. Leha merasakan menu hidangan di asrama itu sangat istimewa. Jarang dia merasa lauk pauk seperti itu ketika bersama keluarganya. Mengenangkan itu, airmata Leha seakan gagal ditahan. Lantas membanjiri kelopak matanya mengenangkan adik-adiknya yang hanya berkongsi telur goreng dan ikan seluang goreng. Sedangkan dia di sekolah itu seakan mewah makan.

Preeeeeeeeeennnngggg…. Bunyi motosikal dipecut laju membelah kawasan asrama itu memutuskan lamunan Leha. Rupa-rupanya Kak Manja, tukang masak yang bekerja di dewan makan asrama pulang dihantar oleh teman lelakinya. Kepala Kak Manja terlentok di belakang lelaki itu manakala tangannya melingkar kemas ke pinggang.

Rupa-rupanya kelakuan Kak Manja itu turut diperhatikan oleh pelajar-pelajar tingkatan 3 yang leka bersembang di koridor tingkat dua itu. Mereka kemudiannya berbaris dan berpura-pura menyanyi lagu nasyid menyindir Kak Manja dan teman lelakinya
Ingatlah seksa
Api neraka….


Kak Manja tahu budak-budak itu menyindirnya. Lekas-lekas dia menyerahkan topi keledar sebelum berlari masuk ke dewan makan. Teman lelakinya pula tidak tangguh terus memecut keluar dari kawasan asrama dan menghilang di balik selekoh di hadapan sekolah. Budak-budak di koridor itu pecah hilai ketawa mengisi bangunan asrama. Leha garu kepala. Kalau sudah semua muridnya perempuan!! Macam-macam perangai.

Leha mengangkat punggung lagi. Waktu riadah petang itu sudah tamat. Dia perlu mandi dan menukar pakaian untuk Solat Maghrib dan juga kelas persediaan malam. Tiba-tiba Leha terpaku. Di hadapannya ialah Julia, seniornya yang belajar di tingkatan lima. Sejak peristiwa Leha terlanggarnya dulu, Julia pastinya menunjukkan wajah masam kelat walaupun Leha berkali-kali memohon maaf atas kesilapannya. Sewaktu melintas di hadapannya, Leha sempat melihat dari ekor matanya, jelingan Julia yang tajam menusuk tangkai hatinya. Menjadikan hati Leha kecut.

Kelas persediaan itu hingar bingar dengan pelajarnya lebih banyak yang berbual daripada berbincang topik pembelajaran. Leha khusyuk membuat latihan matematik sebelum Anita, ketua kelasnya datang mengunjukkannya sehelai kertas.
“Apa ni..?” tanya Leha.
“Kumpulan perbincangan. Mula dari esok, seminggu sekali akan ada senior yang mengajar kita. Engkau bacalah sendiri. Malas aku nak ulang-ulang. Asal ada saja yang aku unjuk, mesti tanya apa ni?, apa ni?. Penat aku nak bercakap tau” kata Anita tiba-tiba sahaja mengomel.

Leha meneliti kertas itu. Kandungan pekeliling itu adalah sebahagian daripada program kecemerlangan akademik anjuran sekolah. Semua pelajar dari tingkatan satu hingga tingkatan 3 akan disusun mengikut kumpulan dan diselia oleh seorang pelajar tingkatan lima yang cemerlang di dalam pelajaran. Leha meneliti lagi. Namanya di dalam kumpulan 8 berserta 10 orang pelajar yang lain dan akan diselia oleh Julia Binti Abdul Aziz. Haaahhhh? Aduuhhh… hati Leha mulai gundah gulana bahawa dia akan terpaksa berhadapan dengan Julia.

Sejak dari tengahari lagi Leha sudah berkira-kira. Jangan cakap. Jawab pada perkara yang dibincangkan sahaja. Siang terlalu cepat berlalu. Sedar-sedar, malam datang melabuhkan tirai. Jika boleh dipegangnya matahari itu, pasti Leha akan menahannya dari masuk ke ufuk barat. Malam itu ada sesi perbincangan dengan ketua kumpulan.
“Eh, kamu. Mari sini!!” Leha mengangkat wajahnya. Setiap mata memandangnya.
“Ha-ah.. kamulah. Siapa nama kamu?” Julia bertanya dengan keras memandang Leha. Setiap pelajar kelihatan kecut perut. Takut menentang wajah Julia yang cemberut.
“Errr… Leha. Zaleha Binti Moin” jawab Leha takut-takut. Matanya beralih memandang seorang senior yang tiba-tiba datang berdiri di sisi Julia. Leha kenal dia. Kak Khairani. Leha suka dia. Dia ramah. Hilang sebentar takutnya pada Julia.

“OK Leha. Ada topik yang kamu tak faham?” tanya Julia seakan seorang guru disiplin.
“Saya tak faham topik Nombor Penghampiran”
“OK, mana yang kamu tak faham?”
Leha mengunjukkan buku teks miliknya yang hampir lunyai. Buku itu entah berapa kali berpindah tangan.
“Kamu ada pensil?” tanya Julia. Leha senyap.
“Saya tanya, kamu ada pensil atau tidak?” tanya Julia keras
Leha menganggukkan kepalanya.
“Mana?” tanya Julia lagi.
Leha mengeluarkan dari celah buku-bukunya sebatang pensil sepanjang 3 inci.
“Ini pensil kamu?? Panjang bulu hidung ini kamu kata pensil? kamu gunakan untuk belajar? Kamu ni papa kedana sangat ke??” tengking Julia.

Setiap pasang mata menikam ke arahnya. Julia merasakan mukanya panas. Dia malu. Pantas itu juga, kelopak matanya bertakung buat sekian kalinya. Rasa malu dengan keadaan dirinya menjadikan dia tidak tertahan menanggung lantas melarikan diri bersama esak tangisnya ke kaki lima sekolah.

“Kamu ni Julia, lain kali kalau nak bercakap tu, pandanglah orang sikit. Jangan ikut sedap mulut saja. Tak semua orang di dalam dunia ini yang bernasib baik macam kamu” tegur Khairani.
Julia terkalap seketika. Dia kesal mengeluarkan kata-kata pedas. Bersama-sama Khairani, Julia menuruti langkah Leha di kaki lima itu.

“Memang kami orang susah, Kak. Ayah saya cuma menoreh getah. Mak pula ambil upah cuci baju orang. Adik beradik saya ramai. Kami selalu tak cukup makan nasi terutama bila musim hujan. Cuma yang ada ubi kayu, sayur kampung dan ikan sungai. Kami cuma dapat makan ayam setahun sekali. Itu pun masa hari raya. Mak dan Ayah tak ada duit nak sekolahkan saya. Tak ada duit nak belikan peralatan tulis macam orang lain. Pensil itu pun hadiah dari cikgu saya masa saya di darjah 4. Saya nak balik. Saya rindukan Mak, Ayah dan adik-adik saya. Tapi saya tak ada duit buat tambang. Tak ada siapa yang nak berkawan dengan saya sebab saya miskin” cerita dalam esak tangisnya.
Khairani cuma mampu mengusap belakang Leha. Cuba mententeramkan hati Leha. Julia pula kehilangan kata-kata.
(Bersambung)

13 comments:

Masy said...

at least julia masih ade peri kemanusiaan lg.

abg indera, pasni klu nak buat cerita tu ubuh laa nama sayer huahahah :D

indera kencana said...

OK.. lepas ni nak ubuh nama Ita dan kisah perchentaan sadis lagi menyayat hati di kota Malaka...
Boley..??

asr said...

Ayo sungguh kejam cerita ini... kisah benar kah??? mungkin tidakkk....

:)

afid said...

apa sy nak panggil eh?en,abag atau apa?hehehe..sy sudah khatam blog ni dr awal sampai akhir, lucu, sedih, terharu sume ada..entry ni buat sy nanges!hahha..
salam kenalan..:)

*sambung cepat2 eh.

indera kencana said...

Azam,
Kisah betul la Zam
Dirakam dalam tahun 1987-1991. Masa tu zaman bebudak ACS macam nak rak mengayat awek RPS dalam bas. Siapakah bebudak ACS itu?

Afid,
Nak panggil apa pon boley asal senang.. :b
Terima kasih sebab suka baca... Salam kenalan

bluecherry @ fai said...

hamboi.. cerita, bukan main.. leha ye bang.. he he

indera kencana said...

cherry,
Haah.. Leha namanyer..
Eh.. betul la. Nama dia memang Leha.

Sang Perba said...

citer cik leha yer yeop...ekekeke

arsaili said...

salam..masy..abg indera? loh..mr indera rupanya..ingan madam indera..ehehehe

Sastri said...

isk isk... kesiannya... sebab miskin owang tak nak kawan? takpe la, owang yang memilih kawan macam tu, tak payah dikawan pun takpe... kan?

Bunga Rampai said...

Begitulah kehidupan. Lazimnya yang miskin itu dipandang hina. Tapi hakikatnya Tuhan tidak memandang begitu - manusia sama saja di mataNya, yang membezakan manusia ialah iman dan taqwa mereka.

Semakin menarik nukilan ini. Teruskan ...

Salam Indera :)

KAMATO said...

terkesan dengan nasib leha, kalau la kita boleh membantu masa tu kan bagus...

INDERA KENCANA said...

Zam,
Haaahhh... citer cik leha. Bukan Kiah Propah, tau!!! Ekekekekkeke..

Arsaili,
Memang suka bila Masy panggil abang Indera tuh... Ngehngehngehngeh

Sas,
Macam tu la. Kata orang, banyak udang, banyak garam. Banyak orang, banyak la ragamnya, kan?

Bunga Rampai,
Dalam perjalanan hidup manusia, ada yang pahit ada yang manis. Langit tidak selalu mendung. Kadang-kadang kilat halilintar pula datang menyapa..

Abang Kamato,
Ayah abang macam mana? Ada tanda-tanda perubahan positif?. Saya dapat tahu pun dari Ani.
Saya selalu berangan jadi kaya suapaya dapat bantu orang lain. Tetapi kadang-kadang tu angan cuma tinggal angan je..