"Haahh..? Jadi, confirm la Mak dengan Apak pergi tahun ni..?" tanya saya sambil menggaru-garu kepala. Mak sekadar mengangguk.
"Habis tu, tak ada siapalah yang nak datang ke konvokesyen orang nanti..?"
"Alaa.. kamu pakatlah dengan Yeop kamu minta dia datang tengok kamu ambil Ijazah" pujuk Mak.
"Yalah. Tapi mana sama jika Mak ada.."
Mak dan Apak baru sahaja menerima surat dari Tabung Haji yang menyatakan bahawa Mak dan Apak terpilih menjadi tetamu Allah di bulan Zulhijjah tahun itu. Yang lebih menyakitkan hati, Mak membawa Andika bersama. Hmm... bertuahnya dia. Muda-muda sudah berpeluang mengerjakan haji dan melawat Baitullah. Ahh... saya juga yamg bakal keseorangan di sini. Saya dapat membayangkan kesedihan saya naik ke pentas menerima Ijazah tanpa Mak dan Apak memandang terharu segala penghargaan yang saya terima hasil dari perit jerih saya di ITM selama ini.
Yang lebih membuatkan fikiran saya kusut ialah permohonan saya untuk menyertai SINGER Malaysia sebagai Internal Auditor, masih belum mendapat sebarang berita. Lebih dari itu, permohonan ke UTM untuk program Sarjana turut sepi bagai bayu yang berlalu.
Mak dan Apak sudah bersiap sedia ke Tanah Suci. Saya memandang lesu kesibukan Mak dan Apak mengisi barangan ke dalam bagasi. Mak memandang saya dengan simpati. Saya faham, betapa pentingnya konvokesyen itu bagi saya, tujuan Mak ke Tanah Suci itu berjuta kali lebih penting.
"Tak apa. Jangan sedih. Awak nak orang doakan apa untuk awak di depan kaabah nanti, Abang Chik?" tanya Andika. "Orang doakan awak dapat buat Masters, dapat kerja yang elok dan isteri yang cun, ok tak..?" tanyanya lagi dalam gelak ketawanya.
"Eleh, baik engkau doakan diri kau tu. Matrikulasi pun tak pass. Nasib baik dapat masuk Cosmopoint.."
Selama Mak, Apak dan Andika pergi, saya menjadi penunggu tetap di rumah itu. Bosannya tidak dapat diungkapkan lagi. Adik beradik yang lain punya komitmen masing-masing. Ditambahi pula dengan ketiadaan Mak dan Apak, sudah tiada sebab untuk mereka mengunjungi rumah Mak di hujung minggu. Mujur juga saya bertugas sebagai Guru Sementara di sebuah sekolah di daerah kami. Dapat juga mengisi masa lapang. Pun begitu, gaji masih belum boleh diagihkan kerana proses untuk mendapatkannya, sekiranya bekerja dengan sektor kerajaan akan mengambil masa sekurang-kurang tiga bulan. Entah apa yang lama diproses oleh pihak atasan itu, saya sendiri pun tidak pasti. Akhirnya bekalan makanan di rumah kehabisan, untuk membelinya saya tidak punya wang. Jalan terakhir yang saya lihat adalah dengan meminjam wang kutipan sekolah. Akan dibayar semula setelah gaji diperolehi.
Surat dari ITM tiba buat sekian kalinya. Menjemput saya menghadiri konvokesyen kali yang ke-44. Satu penghormatan buat saya. Saya merasa amat terharu. Tiada baju yang sesuai untuk ke sana memandangkan tiada wang di dalam saku. Mujur saya punya sepasang baju melayu berwarna hitam dan sehelai sampin berwarna kuning keemasan. Dengan baju itu, sudah cukup syarat naik ke pentas.
Pertemuan semula dengan teman-teman lama cukup mengharukan. Mereka kebanyakannya sudah bekerja di bank-bank perdagangan di ibukota. Datang dengan cerita mereka yang tersendiri. Timbul juga rasa menyesal. Jika saya turut memohon ke bank-bank dahulu, mungkin saya juga sudah bekerja seperti mereka.
"Eh, Indera. Aku dengar engkau menjadi guru sementara. Betul ke..?" tanya Maziah.
Saya hanya mengangguk tanda membenarkan kata-katanya.
"Engkau nak jadi cikgu ke?"
"Entah"
"Peliklah engkau ni. Ada ke nak jadi cikgu.." katanya lagi.
"Kenapa..? Jadi cikgu teruk ke? Engkau tahu tak, jadi guru itu adalah semulia-mulia tugas, tahu tak?" saya membidasnya dalam lembut.
"Whatever..." katanya dan terus berlalu.
Mereka itu tidak tahu akan perancangan masa hadapan saya. Apa gunanya saya mengheboh-hebohkan pada orang lain. Mereka belum tentu faham niat hati saya untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang paling tinggi.
Kami berkumpul di dewan kuliah untuk mengambil jubah. Jubah lambang kemegahan seseorang graduan itu. Jubah yang kami kenakan adalah jubah lama yang berwarna hijau pekat yang dikenakan oleh senior-senior kami sebelum ini. Jubahnya cantik disulami dengan benang keemasan. Cuma kelainan kami ialah, kami diberi dengan Mortar Board, topi yang berukuran empat segi tepat itu. Sebelum itu senior kami hanya mengenakan songkok sahaja.
Pagi itu mentari memancar garang. Kami berbaris dari pinggir Dewan Sri Budiman memanjang sehingga ke Bangunan Hal Ehwal Pelajar. Semuanya tersenyum girang. Semuanya lengkap berjubah hijau dalam megah dan senyum seorang graduan. Hisham dan Laili memakai selempang keemasan. Kesemua graduan faham. Selempang itu untuk mereka yang mendapat Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama. Saya sekadar mendapat Ijazah Kelas Dua Bawah. Namun syukurnya tidak terkira.
"PERARAKAN GRADUAN MASUK KE DALAM DEWAN" pengumuman itu dijawab serentak dengan langkah bergaya para graduan mengambil tempat masing-masing di bangku yang di sediakan di dalam dewan sambil dilambai oleh ibubapa masing-masing. Kalaulah Mak dan Apak ada.. ohhh!!
Bonang diketuk dan gendang dipalu. Alun gamelan tari lagu Timang Burung membelah ke genap ruang. Suasana di dalam ruang dewan itu sudah bertukar laksana Balai Penghadapan di istana raja melayu purba.
"Dengan kuasa yang diberikan kepada saya, saya dengan ini menganugerahkan Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan pengkhususan di dalam bidang Kewangan kepada graduan-graduan ini" kata Dato' Wira Abdul Rahman Arshad.
Seorang demi seorang teman-teman naik ke pentas apabila nama mereka diumumkan.
"Indera Kencana Bin Muhammad Suria" umum juruacara majlis diiringi dengan tepukan para hadirin. Saya melangkah maju diiringi dengan paluan gamelan lagu Lambang Sari bertepatan sebagai lambang kemenangan perjuangan saya selama ini. Saya menjabat tangan Dato' Wira dan menerima watikah berharga dari beliau sambil pensyarah-pensyarah tersenyum megah ke arah saya. Saya seperti terlihat-lihat seperti Dr. Indera duduk di hadapan barisan pensyarah-pensyarah itu sambil tersenyum dan melambai kepada saya.
(Terima kasih Dr. Indera. Di manakah Doktor sekarang..?)
Saya menggenggam erat watikah itu. Di hadapan saya, terbentang jalan dari segenap arah. Saya telah sampai ke puncak sebuah destinasi. Namun di akhir destinasi itu, terdapat banyak destinasi lain pula. Laluan ke puncak cita ini bukanlah pengakhiran sebuah kehidupan. Tetapi ianya permulaan kepada sebuah lembaran baru dalam hidup saya. ITM tetap di hati saya. ITM di hatiku.
Wujudmu di sini di tanah anak merdeka
Bagai obor ilmu memayungi putera-puterinya
Pelopor hidup, budaya bangsa, agama negara
Pembimbing akhlak manusia agar jadi sempurna
Ku yang melangkah ke sini ingin mempelajari
Rahsia di muka bumi dengan cara hakiki
Tunjukkan aku jalan ilmumu untukku menuju
Destinasi cita-cita agama dan bangsaku
Majulah bangsa, maju negara
Berkat USAHA JAYA MARA
Kami berikrar akan berjasa kepada negara
Demi bangsa
Watikah yang kumiliki kan ku semat di hati
Janji ku pada pertiwi untuk menabur bakti
Ku sempurnakan seikhlas hati membela negara
Doa restu ayah bondaku untukmu semua
ITM, USAHA JAYA MARA
Tamat