Wednesday, August 30, 2006

Tarikh Keramat

Hari itu datang lagi. Menyapa kita saban tahun. Menduga kita apakah kita benar-benar menghayati erti dan semangatnya. Semangat yang membentuk jati diri juga semangat yang menjadikan kita berbeza dengan bangsa-bangsa lain di maya pada ini.
Kata orang, sekiranya kita punya suatu perkara atau benda yang kita miliki hasil dari susah payah kita, kita akan berusaha mempertahankannya kerana kita amat menghargainya dan kehilangannya pula akan kita tangisi berabad lamanya. Tetapi sejauh manakah kita menghargai kemerdekaan yang dikurniakan oleh Allah? Bagaimanakah cara kita menghargainya? Adakah dengan sambutan yang berselang-selikan konsert serta lumba haram lewat aspal-aspal di kotaraya, atau dengan parti beer di dalam pelukan dan gomolan si jelita?
Kemerdekaan negara melalui satu perjalanan yang panjang dan berliku-liku. Di setiap liku dan laluan itu pasti harus dibayar dengan darah dan air mata. Selama 446 tahun tanah bertuah ini dijajah, diinjak-injak oleh kaki keparat, dirampas dan direnggut pergi hasil bumi dan tinta sasteranya, dan selama itu juga pasti ada nyawa yang gugur di permedanan demi hasrat membebaskan tanahair, supaya generasi yang akan lahir dapat menghirup udara kemerdekaan atas tanahnya sendiri.
Di dalam meneliti susur galur kemerdekaan ini, pasti tetap terpandang palitan hitam yang memalukan. Tentang mereka yang berpayung di langit kita, tega menjadi barua mengkhianati perjuangan anak bangsa. Perbuatan mereka ini amat mengguris hati saya dan kesannya masih ada hingga kini dan tidak mungkin akan terpadam. Saya pasti tidak akan dapat memadamkan ingatan bahawa saya kehilangan seorang ahli keluarga di tangan mereka-mereka yang menganut ajaran Karl Mark. Saya pasti bahawa ahli keluarga anggota tentera kita yang pernah mengalaminya tentu merasakan betapa perjuangan yang tidak berlandaskan kepada kepentingan agama, bangsa dan negara itu merenggut pergi orang kesayangan dan tidak akan kembali lagi.
Kini mereka yang kurang ajar itu mendapat pengampunan kerajaan lantas mengecapi kemakmuran negara hasil dari titis peluh dan darah orang yang rebah di muncung senjata mereka suatu ketika dulu. Jika saya tahu siapakah orangnya itu pasti akan saya ajar dia itu cukup-cukup. Sayangnya saya tidak tahu siapakah dia. Tetapi saya tahu mereka ada di luar sana. Tentu kalian akan mengatakan saya ini pemanas yang bergolak dendam. Tetapi dapatkah kalian menyelami tentang kesusahan orang yang ditinggalkan. Betapa ramai yang menjadi janda dan anak-anak menjadi yatim akibat tangan-tangan manusia barua ini.
Begitulah erti kemerdekaan. Sungguh pengkhianat bangsa sekalipun, tetap diberi peluang menikmatinya di bumi tercinta ini. Kini kemerdekaan itu berkesimbungan ke tangan kita. Saya tidak rela melepaskannya dan membiarkan negara kita jatuh ke tangan orang lain. Akan saya pertahankannya walau nyawa jadi taruhan. Bersama-sama kita hayati bait puisi Dharmawijaya ini


Suram malam yang terpendam
Di tafakur tidurmu
Menanti mentari titipan maya
Kupinta bakti sucimu
tiadakan rela menatang kehidupan berbunga hampa..
Selamat Hari Merdeka. Tanggal 31 Ogos 1957 pasti terpahat di ingatan untuk selamanya.

4 comments:

AiYa said...

ehehehe.. malu.

INDERA KENCANA said...

Aiya : Ahahaha..kompem tupperware

Bunga Rampai said...

Salam ukhuwah, membalas kunjung.

Salam merdeka :)

INDERA KENCANA said...

Bunga Rampai : Salam ukhwah juga dari saya. Terima kasih atas kunjungan.