Wednesday, February 07, 2007

Ke Puncak Cita Bhgn 6

Setelah Hasniah bertunang, segalanya bagaikan berubah. Hari-hari saya sudah tidak lagi berbunga ceria. Sepanjang cuti semester dan menanti harinya semester yang baru, saya mengisi dengan duduk termenung sepanjang hari. Sesekali apabila bayangan Hasniah menjelma, saya akan melupakannya dengan makan apa sahaja. Makan, makan dan makan. Sehingga berat badan saya naik hampir selipat kali ganda.
"Indera, Indera sakit..??" Mak bimbang.
"Tak, Indera tak sakit..."
(Indera sakit di hati, Mak...!!)

Keputusan peperiksaan diposkan ke rumah. Saya membukanya dengan jari-jemari yang mengeletar. Ohh... Tuhan, berikanlah aku kekuatan..

Hati saya bersorak riang apabila melihat kotak status peperiksaan. Semua bertanda P bermaksud saya telah lulus kesemua subjek semester sebelumnya termasuk subjek Calculus yang menakutkan saya itu. Cuma lulusnya tidak sebaik yang diharapkan. Namun saya tetap bersyukur bahawa saya tidak perlu mengulang mana-mana matapelajaran. Syukur, Alhamdulillah Ya Allah.

Semester baru dibuka disambut saya dengan perasaan yang berbagai. Riang, sedih, kecewa bercampur buar menjadi satu. Sewaktu mendaftar di Pejabat Fakulti itu saya bertemu dengan Niah. Ohhh... dia sekarang milik orang!! Kami berbalas senyuman. Tiada lagi perasaan gelora seperti setiapkali kami bertemu dahulu. Segalanya bagaikan tenang. Cincin di jarinya tanda penamatan cerita antara kami.

Di fakulti, rakan-rakan sekelas sibuk dengan perancangan menyambung pelajaran ke peringkat Ijazah di universiti-universiti luar negara. Saya pun turut sama mengisi borang berbuat demikian memandangkan polisi MARA yang agar mudah membenarkan pelajar-pelajar Bumiputera yang memiliki Diploma melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Beberapa minggu sesudah itu, ramai yang bersorak riang apabila mendapat tempat di universiti luar negara. Zaidi mendapat tawaran ke University of Southern California. Rosmah mendapat tawaran ke University of Iowa, saya pula mendapat tawaran ke Oklahoma City University dan Azri juga tidak ketinggalan mendapat tempat ke St. Louis University. Masing-masing tersenyum riang membayangkan tahun berikutnya kami akan berangkat ke negara orang.

Diam-diam pula saya mengisi borang Diploma Lanjutan di ITM, dengan harapan andainya terjadi perkara yang memungkinkan saya tidak dapat ke luar negara, sekurang-kurangnya peluang belajar di dalam negara masih terbuka. Tiada seorang pun teman-teman sekelas yang berminat untuk menyambung belajar di ITM. Rata-ratanya ingin ke luar negara atau terus bekerja memandangkan pasaran saham pada masa itu sangat memberangsangkan.

Saya bertanya kepada Ketua Kursus yang menyelia pengajian kami tentang syarat-syarat minima untuk menyambung pelajaran ke peringkat Diploma Lanjutan.
"Sekurang-kurang mesti ada CGPA 3.50 atau ke atas. Tetapi kalau tak ada 3.50, 3.30 pun akan dipertimbangkan. Itu pun bergantung kepada pencapaian you di dalam temuduga. Biasanya ramai yang tidak melepasi peringkat temuduga ni..." kata Puan Balqis.

Saya membelek-belek diri saya. Ohhh... saya cuma mempunyai CGPA 2.80, bagaimana mungkin saya berupaya menyambung pelajaran ke peringkat Diploma Lanjutan?
"Indera, kenapa termenung..?" tanya Dr. Indera. Dr. Indera sangat ramah dengan saya memandangkan kami senama.
"Errr... Tak ada apa-apa Doktor.." saya beralasan.

Saya tersenyum mengingatkan suatu pagi, seorang pelajar junior mengetuk pintu kelas kami. Ketika itu Dr. Zuraidah sedang rancak bersyarah.
"Maafkan saya, Doktor. Dr. Indera panggil Indera Kencana ke biliknya..."
Dr. Zuraidah mengangkat keningnya penuh tanda tanya. Saya terlebih lagi. Adakah saya melakukan kesalahan? Bukankah Dr. Indera itu Timbalan Dekan..?

Sewaktu melangkah masuk ke bilik Dr. Indera, saya lihat dia menelungkup di mejanya.
"Indera, saya sakit kepala. Boleh Indera belikan panadol dan air teh di cafe...?" tanyanya seraya menghulurkan not RM50.00.
Saya sekadar mengangguk. Hilang kecut perut saya berganti dengan rasa belas kasihan. Panadol dan air teh itu saya beli dengan wang saya memandangkan cafe itu tiada tukaran wang kecil.
"Errr.... doktor ok ke?. Nak saya bawakan ke klinik..?" saya menawarkan khidmat. Jika saya menghantar ke klinik, alamatnya akan dihantar dengan motorsikal buruk saya.

"Tak apalah Indera. Sakit saya ini sikit saja..." kata Dr. Indera. "Awak pergilah masuk kelas. Sorry, saya menyusahkan awak..."

Sepanjang hari itu saya tertanya-tanya, apakah kerana kami senama maka Dr. Indera yang garang itu mudah mesra dengan saya...??

Suatu hari yang lain pula, dia memanggil saya duduk bersamanya di suatu tempat duduk di pinggir bangunan fakulti sambil dia menceritakan pengalamannya di luar negara. Tentang kesusahan keluarganya dan keinginan kuat yang dimilikinya untuk mengubah nasib keluarga. Tidak lupa juga dia memberikan panduan di dalam menuntut ilmu.
"Lepas habis diploma nanti, Indera cadang nak buat apa...?" tanya Dr. Indera.
"Errr... saya berniat untuk sambung buat Advance. Tapi, saya tak layak. CGPA saya cuma 2.8. Syarat minima, Doktor pun tahu, perlu 3.50.." balas saya sambil tersenyum lucu mengenangkan cita-cita saya yang tinggi menggunung.
"Borang dah hantar ke..?" tanya Dr. Indera lagi.
"Sudah".
Dr. Indera memandang saya dengan simpati.

Mak menelefon dari kampung. Saya dipanggil untuk temuduga bagi mengikuti Diploma Lanjutan. Seperti tidak percaya!!. Betulkah?, saya bertanya kepada Mak berulang-ulang kali.

Menjelang hari temuduga, saya kehilangan punca untuk menyiapkan persediaan ke temuduga. Apa yang perlu saya baca? Berjayakah saya di dalam temuduga ini? Ohhh.... Ya Allah, permudahkanlah laluanku.
"Nombor 15. Indera Kencana Bin Muhammad Suria. Sila masuk.." terdengar arahan melalui interkom menyuruh saya masuk ke bilik temuduga.

Dengan gementar saya mengetuk dan memulas tombol pintu sambil menyebut nama Allah.
"Assalamualaikum..."
"Wa alaikumussalam.." 3 orang panel itu menjawab serentak.

Duduk di tengah-tengah barisan panel itu, Dr. Indera tersandar kemas sambil tersenyum penuh makna kepada saya...

(Bersambung)

14 comments:

kingbinjai said...

wooo oooo oooo oooo

hayad said...

Dr.Indera tu melayu jgk ker?

zwitterion said...

tak rugi membuat baik, pasti Tuhan akan membalasnya dgn kebaikan yg tak terduga.

hayad said...

"Pelangi-pelangi alangkah indahmu --- Merah, kuning, hijau di langit yang biru --- Pelukismu agung, siapa gerangan --- Pelangi ciptaan Allahu Akbar" <---dayah suke gak lagu ni :) siap ikut nyanyi2 lg,haha

areyoung said...

Wah, semua pengalaman ni boleh dinovelkan. Mesti!

Unknown said...

ada harapan la tu.. dr indera la plak.. haih nama sama?

Iman Mawaddah said...

Untungnya orang dulu2..mudah sangat dapat peluang ke oversea.

AKMA said...

Indera...pastikan Indera buat backup semua entry. Amat sukar mebayangkan hari-hari mendatang tanpa catatan-catatan menarik indera.

bumi tulip...yang makin panas...

khairyn said...

Ibarat membaca kisah novel. Tapi ini kisah benar. Suka cara Indera mengolah.

Salji lebat bakal turun di serata UK esok.

INDERA KENCANA said...

King,
Haaa aaa tak tau...!!

Dayah,
Melayu. Namanya penuhnya Dr. Indera Kamaruddin.

Zwit,
Buat baik dibalas baik. Buat jahat dibalas jahat.

Dayah,
Lagu itu berasal dari Indonesia. Yang ini adalah versi Malaysia. Versi asalnya seperti ini;

Pelangi-pelangi alangkah indahmu
Merah, kuning, hijau di langit yang biru
Pelukismu agung, siapa gerangan
Pelangi-pelangi ciptaan Tuhan..

Areyoung,
Cerita biasa je Areyoung. Tak laku pun jika dibuat novel...

Linda,
Haa.. kebetulan nama sama...

Iman,
Ya, mereka sangat beruntung...

AKMA,
Bagaimana ingin buat back-up..??
Saya sangat berbesar hati bila AKMA suka pada entri saya.. Terima kasih banyak-banyak atas penghargaan AKMA.

Mungkin kesan pemanasan global...


Khairyn,
Terima kasih.

Jangan lupa sertakan gambarnya, ye!! Lagi tebal, lagi elok.. Hehehehehehe...

achik said...

en indera ni mmg ada bakat menjadi penulis novel... hehe :)

Sang Perba said...

indera
dedulu aku dapat offer gi UK tapi aku tolak...kaupun tahu sebabnyakan...

INDERA KENCANA said...

Achik,
Ye ke..?? tak de la..
Terima kasih jika achik suka tulisan saya.

Zam,
Aku tahu sebabnya sebab nasib kita serupa...

INDERA KENCANA said...

Zam,
Eh, silap. Pasal ehem ehem tu ye..??