Thursday, February 08, 2007

Ke Puncak Cita Bhgn 7

Saya mengambil tempat duduk di hadapan para panel. Saya mengenali mereka. Mereka kesemuanya pensyarah-pensyarah kanan di fakulti yang saban hari berpapasan dengan saya. Selain dari Dr. Indera itu, di kanannya Dr. Hashim Yahya yang mengajar subjek Pengurusan Strategi dan Dr. Mahani, pensyarah Kewangan.
"Dr. Hashim, kita ni dah tak cukup masa ni..." kata Dr. Indera.

Mereka kemudian berbincang secara senyap dengan membiarkan saya termangu-mangu seorang diri.
"Baik, kita panggil mereka semua, ye??" saya terdengar Dr. Indera berkata sedemikian.
"Ok, Indera. Sekarang sudah masuk waktu tengahari. Memandangkan kita kesuntukan masa, kita buat temuduga ni secara serentak. Awak panggil kawan-kawan awak yang di luar tu semua masuk ke dalam. Kita pakat borong tengahari ni.." kata Dr. Indera sambil tersengih.

Selain saya, ada 3 calon lagi yang masih belum ditemuduga. Salah seorangnya Nizam, pelajar Pentadbiran Awam yang ingin beralih angin ke fakulti Pengurusan. Sering mencari tengkar dengan saya di asrama. Luqman, Ketua Inspektor Polis di Cawangan Jenayah Dagangan Bukit Aman dan Hussein, Eksekutif Perolehan di Telekom Malaysia. Melihat kepada pencapaian mereka, saya memang tidak dapat bersaing. Nizam sendiri memiliki CGPA 3.65.

Kami duduk sebaris mengadap para panel. Sesi berlangsung dengan pertanyaan tentang hal-ehwal ekonomi, politik termasuklah topik kualiti insan dan juga pengetahuan am. Nizam dan Luqman saling berbalas hujah dan bertikam lidah sementara saya dan Hussein lebih banyak memerhati dan tersenyum.
"Baik, sekarang ini saya nak bagitahu pada awak semua. Tempat cuma ada satu sahaja lagi. Ada apa-apa yang awak nak kata, supaya ianya menjadi hak awak..?? kata Dr. Indera. Dr. Yahya dan Dr. Mahani pula kelihatan serius memandang kami semua.

"Saya harap, saya yang terpilih, doktor" kata Luqman. "Mereka semua masih muda dan masih banyak lagi peluang. Akal yang muda mana mampu menerima cabaran kursus Diploma Lanjutan yang keras ni... Saya ada pengalaman luas. Sudah tentu saya mampu menamatkan kursus dengan berjaya..!!".
"Dasar pegawai polis!!" Nizam membentak. "Tak habis-habis nak berlagak..!!. Doktor pilihlah saya. Saya ada CGPA yang baik selain dari aktif di kolej. Jika Doktor pilih Luqman berdasarkan pada pengalamannya, doktor boleh pertimbangkan saya berdasarkan kepada kebijaksanaan saya".

"Hussein, ada nak kata apa-apa..?" tanya Dr. Mahani
"Errr.. ya!! Saya cuma berharap saya yang terpilih. Itu sahaja.."
"Indera pulak...?" tanya Dr. Mahani lagi.
"Saya sebenarnya berharap agar saya terpilih. Lebih dari itu, saya juga mengharapkan agar kesemua calon yang datang temuduga ini juga turut terpilih. Mereka sudah membuktikan kesungguhan mereka dan perjalanan sejauh ini sebaiknya dimuliakan dengan mengalu-alukan kedatangan mereka sebagai warga fakulti. Saya bukan seorang yang arif, namun saya sedar betapa bertuahnya seseorang itu dan betapa besarnya hati mereka jika mereka terpilih mengikut kursus ini disebabkan saingannya yang cukup kuat... Jika saya terpilih sedang ada yang lain bersedih kerana tidak mendapat peluang ini, hati saya tetap tak merasa senang..."

Saya berdiri mengadap cermin tingkap kelas yang bersaiz besar itu. Berdiri mengadap hutan belukar yang menyempadani bangunan fakulti dengan Lebuhraya Persekutuan di arah bawah. Hutan belukar itu agak tebal sehingga cahaya matahari yang terik memancar pun gagal menembusi celah dedaunannya. Sesekali terdengar kokokan ayam hutan dan kicauan burung merbah kapur. Tidak lama lagi, saya akan menamatkan pengajian di peringkat diploma. Selepas ini saya tidak pasti ke manakah arah saya. Hati saya kuat untuk terbang ke luar negara. Jika hasrat saya terlaksana, akan tinggallah ITM dan segala kenangan yang terpahat bersamanya. Kelak saya tidak lagi dapat menyaksikan segala pemandangan damai ini.

Bangunan fakulti itu sunyi sepi. Nampaknya petang ini tidak banyak kelas yang diadakan. Teman-teman sudah lama pulang. Saya pula seperti enggan berundur pulang ke asrama.
"Hai Indera, termenung lagi. Awak ni memang suka termenung ye..??" sapaan Dr. Indera memutuskan lamunan saya.
"Errr.. ya!!" itu sahaja yang mampu saya katakan untuk menutup malu.
"Doktor nak ke mana?" tanya saya.
"Saya nak balik. Kebetulan saya lalu tempat ni, ternampak pulak awak..."

Dr. Indera turut sama menyertai saya memandang jauh ke luar tingkap.
"Saya sukakan jawapan awak di dalam temuduga dahulu. Jawapan yang tidak mementingkan diri sendiri.." kata Dr. Indera tersenyum.
"Iyaa..?? Adakah maksudnya saya berjaya temuduga dan terpilih..??" saya menduga. Bergurau sebenarnya. Jauh di sudut hati, saya tidak mengharapkan apa-apa.
Dr. Indera tertawa.
"Selain saya, ada dua lagi panel. Jika saya memberikan awak markah penuh sekalipun sedang dua yang lain memberikan markah 0 pada awak, awak tetap tidak berjaya.."

Kami terdiam. Lama. Merenung lagi hutan belukar itu.
"Indera..."
"Saya, doktor.."
"Indera suka ke ITM ni..??"
"Sangat suka..."
"Awak tahu, di sinilah tempat saya bermula. Bermula sebagai seorang pelajar yang naif. Pelajar yang serba kekurangan, berasal dari keluarga yang hidup susah di utara semenanjung. Saya mula belajar pun di umur yang banyak juga jika dibandingkan dengan kawan-kawan saya masa tu. Saya bertekad dan berazam untuk maju dalam pelajaran kerana dengan pelajaran sahaja boleh mengubah nasib hidup yang susah. ITM memberi banyak peluang pada saya dan akhirnya saya curahkan semula penat lelah saya untuk ITM. Saya dambakan hidup saya untuk kemajuan pelajaran anak-anak bumiputera.."

"Indera, ingatlah. Sejauh mana terbang bangau, akan pulang ke belakang kerbau juga. Jangan lupa asal usul kita. Kata orang, perjalanan yang jauh itu, bermula dari selangkah tapak. Andainya awak sudah berjaya nanti, jangan lupa dari mana awak bermula. Hidup ini perlu banyak berkorban dan setiap pengorbanan itu menuntut pengertian yang mendalam. Untuk kita mengerti pula, kita harus merasai dengan segenap kejadian kita..."

"Saya sudah merepek... Orang tua seperti saya memang suka merepek" kata Dr. Indera ketawa. Kemudian dia memandang saya. Entah kenapa hati saya dipagut pilu.

"Andai saya tak ada di ITM ini lagi, ingatlah orang tua yang suka merepek ini. Saya sudah terlewat ni. Awak pun baliklah... Ingat, jangan lupa solat 5 waktu, ye!!. Tahu tak, apa benda yang paling saya tak suka dalam dunia ni..?? tanyanya lagi.
Saya cuma menggeleng tanda tidak tahu.
"Saya tak suka mengucapkan perpisahan..."

Dr. Indera berlalu setelah menggosok kepala saya beberapa kali. Semakin difikirkan, semakin kuat hati saya mengatakan bahawa itulah kali terakhir saya berbicara dengan Dr. Indera Kamaruddin.

(Bersambung)

14 comments:

kingbinjai said...

kenapa aku rasa berdebar je ni?

Lan Rambai said...

Cerita ko ni semakin mendebarkan lahhh .. ni yg aku geram niiii

zwitterion said...

sy pun suka jawapan indera..awat Dr indera tu cam sedih jer..

Sang Perba said...

hidup ini satu perjuangan...
kita berjuang untuk hidup,
kita berjuang untuk menentukan kehidupan dan kita juga berjuang untuk kehidupan orang lain...

hayad said...

aah la, teman pun rase berdebor semacam je nih...

achik said...

x sabar nak baca sambungannya...

areyoung said...

Buat novel ah.. mesti!

Unknown said...

emememe.. jwpn yg bernas.. ehhe sila sambong..

KAMATO said...

indera berjaya menarik emosi pembaca...

khairyn said...

Baik betul Dr Indera tu. Humble.

Iman Mawaddah said...

Dua jiwa punyai chemistry mungkin kerana berkongsi nama dan naluri yang sama.

BaYu SenJa said...

memang best la babak babak cerita indera..
saya teringat sesuatu..
banyak orang yang sudah hebat lupa siapa gurunya sewaktu dia mula bertatih dalam berkira dan mengeja di sekolah rendah dulu..

indera memang suka bermenung ke?!

~inilah saya~ said...

cepat sambung....hu hu hu

INDERA KENCANA said...

King,
Engkau dah buat medical check-up ke belum..?

Lan,
Ada macam dalam "I know what u did last Raya" tak..??

Zwit,
Rasa macam dalam Miss Congeniality lak..

Zam,
Untuk hidup kita harus berjuang..
Macam kau berjuang depan DV8. Hehehehehe... melawak je..

Dayah,
Haa... kenapa la agaknya tu...

Achik,
Tunggu.....

Areyoung,
Hmmm... malu la..

Linda,
Baik Puan.
Macam mana dengan kenduri..?

Saudara Kamato,
Terima kasih..

Khairyn,
Susah nak cari orang macam dia. Dia banyak berjasa kepada saya..

Iman,
Mungkin kerana kami senama. Tunggukan entri saya yang bertajuk "senama"...

Bayu,
Saya memang suka termenung. Satu hobi yang sangat tidak disenangi oleh ibu saya.

Inilah saya,
Baik.baik.baik