Tuesday, February 27, 2007

Saya yang pelik-pelik..

Saya telah di-tag oleh Kingbinjai untuk menulis 6 perkara pelik tentang diri saya. Sesungguhnya saya tidak merasa pelik kerana menulis 6 perkara pelik ini sudah menjadi semacam wabak yang berjangkit di dalam blog. Banyak penulis blog hari ini yang sudah di-tag bagi mengetahui perkara pelik dalam diri yang boleh dikongsikan bersama pembaca budiman.

Berikut adalah 6 perkara pelik tentang diri saya.

1. Bersikap keanak-anakan
Jika di hadapan khalayak, ramai yang tidak menyangka bahawa saya mempunyai sikap keanak-anakan yang menebal. Namun jika bersama anak-anak saudara saya yang rata-ratanya masih kecil, yang berusia dalam lingkungan 2 hingga 12 tahun, saya boleh menjadi sebahagian daripada mereka. Mereka amat takutkan saya kerana "keganasan" saya sebagai raksasa (Monster) yang mempunyai daya gigitan yang berbisa. Biasanya mereka akan berlagak sebagai Ultraman atau pun Megazord cuba berhadapan dengan Monster yang bertubuh besar. Namun apabila Monster mula bertempik, sekelian Power Rangers itu akan bertempiaran melarikan diri. Mana-mana yang tertangkap pasti akan menangis setelah digigit oleh Monster. Sasaran gigitan biasanya di lengan, di perut, di betis dan sasaran teristimewa, di punggung. Setelah Power Rangers itu menangis, Monster akan ketawa terbahak-bahak tanda kepuasan.


2. Termenung di jendela sewaktu senja
Termenung sememangnya hobi saya sejak saya masih kecil lagi. Sewaktu saya bujang dahulu, saya sangat gemar duduk termenung di tepi jendela mengadap sawah padi yang luas terbentang di waktu remang senja. Pasti ada sahaja yang difikir atau lebih tepat lagi ialah duduk berangan-angan. Setelah keadaan mulai gelap, Mak pasti akan melaung dari bawah rumah meminta saya menutupi jendela. Sebelum saya menutupi jendela itu, saya akan bertempik terlebih dengan suara yang nyaring, "Hantuuuuuuuuuuuuu.......!!".

Mak amat tidak menyenangi perangai saya yang satu ini kerana jeritan saya selalunya akan menakutkan jiran-jiran yang tinggal bersebelahan. Oleh kerana mereka tidak tahan dengan sikap saya, mereka selalu datang mengadu pada Mak dengan cara yang sangat bersopan.
"Kenapa Indera tu selalu menjerit melaung hantu waktu senja? Dia nampak hantu ke? Seram kami dibuatnya..."

Biasanya selepas dileteri oleh Mak, tabiat itu hilang buat sementara waktu. Namun ianya tidak kekal lama. Seminggu kemudian, saya kembali ke perangai asal. Setelah berkahwin ini, kegilaan itu jarang dilakukan lagi. Cuma apabila keinginan itu sudah tidak dapat dibendung, barulah saya kembali bertempik di waktu senja. Itu pun dengan nada yang sangat rendah.


3. Terlajak ramah
Salah satu sikap saya ialah mengambil sarapan sambil memandu. Kebiasaannya, sarapan yang saya ambil adalah kuih muih seperti karipap atau cucur badak. Saya akan makan dengan suapan yang besar dan cepat-cepat. Dalam bahasa yang paling mudah, gelojoh. Seringkali sewaktu saya mengambil sarapan itu, saya akan memandu beriringan dengan pemandu lain jika saya memandu di jalan dua lorong. Apabila pemandu bersebelahan itu memandang saya, saya akan mengunjukkannya kuih tanda saya mempelawanya makan. Kebiasaannya mereka hanya tersenyum sambil mengangkat tangan atau menggelengkan kepala setidak-tidaknya.


4. Sentiasa memeriksa baki akaun
Seperti saya nyatakan sebelum ini, saya seorang yang suka berangan-angan. Asalnya perangai pelik ini bermula apabila saya berangan tentang seorang jutawan dari UK yang tidak mempunyai waris. Oleh yang demikian, dia sengaja memilih mana-mana akaun bank yang terdapat di dunia ini untuk didermakan kepada pemegang akaun itu. Oleh yang demikian, secara tidak sengaja dia telah terpilih akaun Maybank saya yang baki setiap hujung bulannya sering berakhir sebanyak RM5.00 itu. Bayangkan jika dia mendermakan sebanyak BP 70 juta. Woww... sayalah antara orang terkaya di Malaysia.

Entah kenapa, saya merasakan angan-angan itu terlalu menarik sehingga saya akan memeriksa baki akaun saya setiap minggu dengan harapan ada yang sudi menderma untuk saya. Buat masa ini, bakinya tetap seperti biasa. Tidak melebihi 3 digit kecuali setelah minggu gaji. Barulah saya dapat melihat nombornya beralih ke 4 digit.


5. Terlalu menyukai dengan kapal terbang
Saya amat menyukai pengembaraan. Terbang ke tempat yang jauh. Melihat negara orang. Sering saya merasakan bahawa saya ini dilahirkan untuk terbang ke sana ke mari, namun takdir dan kemampuan diri yang menghalang saya untuk melakukannya. Hati saya juga sering dipagut pilu apabila melihat kapal terbang melewati ruang angkasa sambil mengatakan, alangkah beruntungnya mereka yang berpeluang kembara menjelajahi dunia ini.

6. Memasak
Saya juga mempunyai tabiat yang pelik di dalam memasak. Saya suka makan dan sudah tentunya jika saya mempunyai kakak-kakak yang malas memasak itu, saya harus pandai memasak. Yang menghairankan saya ialah, kali pertama saya memasak satu-satu masakan itu, ianya menjadi dan ramai yang memuji kesedapannya. Setelah disuruh memasak buat kali yang kedua, segala yang saya masak itu langsung tidak menjadi dan ianya tidak sesedap kali yang pertama itu. Ada di antaranya pula langsung tidak boleh dimakan.

Contohnya minggu lepas, adik ipar saya (suami Azlina) teringin untuk makan kek oren. Sementelah dia sudah menyebut di hadapan saya, saya merasa kasihan. Petang itu saya menyediakan sebiji kek oren bersaiz sederhana. Namun setelah dimasak, kek sebesar itu tidak mencukupi untuk sebuah keluarga. Ditambahi pula dengan anak-anak buah saya yang sedang naik selera. Melihatkan keadaan itu, saya membuat sebiji lagi kek dengan sukatan dan kaedah yang sama. Malangnya kek itu pula keras. Tidak segebu kali yang pertama. Keadaan ini berlaku setiap masa saya memasak. Asal memasak kali kedua sahaja, pasti hasilnya tidak seperti kali yang pertama. Akhirnya secara tidak langsung, perkara ini memudarkan minat saya untuk memasak (errr... pemalas sebenarnya!!).

Indera : Saya tidak pasti kenapa perkara ini harus sambung menyambung. Oleh kerana perkara ini memerlukan 6 orang sebagai penyambung tradisi, saya lakukan juga agar tiada pihak yang berkecil hati. Selain dari itu, saya juga teringin sebenarnya untuk mengetahui perkara pelik dalam diri orang yang saya tag. Dengan ini saya dengan bangganya men-tag

1. Abang saya (boleh ke?), Zizie Ali
2. Lan Rambai
3. Imanmawaddah
4. Saudara Kamato (Apakah saudara punya sikap yang pelik?)
5. Khairyn
6. Cikgu Dayah

Rules & Regulations:Each player of this game starts out by giving 6 weird things about themselves. People who get tagged need to write in a blog of their own 6 weird things as well as state the rules clearly. In the end, you need to choose 6 people to be tagged and list their names. After you do that, leave them each a comment letting them know you tagged them and to read your blog!

8 comments:

kingbinjai said...

panjangnya

areyoung said...

tak baik makan sambil bawak keta. comot ;P

pB said...

pB paling suker yang bab jadi monter tu..terbayang bayang monter hijau dlm kartun Monster Inc ....

so cute...so fluffy...

Lan Rambai said...

ko ni memang peliklah hahaha... sebelum ko sempat tag aku, aku dah buat dah pun tag ni hahahaha

~inilah saya~ said...

Suka kapal terbang?

Saya pulak suka kumpul model kapal terbang...

Unknown said...

esok2 nanti beli kapal terbang okek ekkeeke

INDERA KENCANA said...

King,
Panjang..?? Biasa je..

Ayang,
Comot takpe, jangan tersedak je..

Kak pb,
Monster yang macam gorilla tu ke..??
Hahahahaha...

Qasseh,
Banyak ke..?? Bagi kat aku satu, boleh?

Lan,
Apa-apa aku puas hati gak ler, walaupun engkau ni orang lain dah tag. Tapi aku masih tak paham macam mana engkau boleh allergic dengan ubat.

Linda,
Selepas Sultan Brunei mengaku bersaudara dengan saya..

zwitterion said...

kek oren sket..nyum..nyum