Friday, September 14, 2007

Al-Jannah dan Al-Risaalah

(Tanah Aden di Yamen)

Bismillahirrahmanirrahim

Saya menulis penuh dengan segala kejahilan. Andai terdapat tulisan saya ini terpesong daripada faktanya, saya mohon kalian memperbetulkan saya terutamanya adik-adik saya yang sedang mendalami agama dan bersolok di bumi para Anbiya’ itu. Tunjuk ajar kalian amat saya alu-alukan.
*****************

Setelah Syurga (Al-Jannah) diciptakan, Allah berfirman kepada Syurga,
“Sejauh mana engkau boleh membesar?”
Syurga menjawab, “Jauh seluas mata memandang”
Allah berfirman lagi, “Membesarlah engkau seluas mata memandang”.
Maka Syurga membesar seluas mata memandang.

Kemudian Allah berfirman lagi
“Sejauh manakah engkau boleh membesar?”
Syurga menjawab, “Sejauh Timur dan Barat”
Allah berfirman, “Membesarlah engkau sejauh Timur dan Barat”

Kemudian Allah berfirman lagi
“Sejauh manakah engkau boleh membesar?”
Syurga menjawab, “Membesar dengan seluas Rahmat-Mu”
Allah berfirman, “Membesarlah engkau seluas Rahmat-Ku”
Maka Syurga itu kian membesar dan membesar sehinggalah ke hari Kiamat.

Sewaktu diciptakan Neraka, api yang diciptakan berwarna kemerahan. Lalu api itu ditiup selama 1000 tahun sehinggalah api itu bertukar menjadi warna putih. Kemudian api itu ditiup lagi selama 1000 tahun sehingga api itu bertukar berwarna hitam. Kepanasannya tidak terjangkau dek akal fikiran sehinggakan sekiranya jatuh walau sebesar biji sawi sekalipun, akan hancur luluhlah bumi ini. Baunya teramat busuk sehinggakan barang siapa menghidu baunya dari jarak 500 tahun perjalanan, akan terus mati.
“Peliharalah diri kamu dan ahli kamu dari siksaaan api neraka”

Alam ini diciptakan selama 6 hari dan sesudah itu, Allah bersemayam di atas Arasy-Nya.

Adam itu diciptakan daripada tanah. Dari gabungan pelbagai jenis tanah. Setelah itu Adam dibentuk dan ditiupkan Roh ke dalamnya. Setelah itu, Adam tinggal di dalam Syurga yang penuh dengan pelbagai kenikmatanNya. Adam telah diajarkan dengan segala ilmu dan Adam juga telah diperintahkan oleh Allah agar menyebut segala ilmu yang dititipkan oleh Allah di hadapan para Malaikat. Maka sekelian para Malaikat tunduk sujud pada Adam atas perintah Allah. Kecuali Iblis. Dia berlaku sombong dan bermegah dengan kejadian dirinya yang diciptakan daripada Api sedangkan Adam diciptakan dari Tanah.

Iblis kemudiannya diusir keluar daripada Syurga dan jadilah dia dari kalangan Kafir sehingga ke hari pembalasan. Iblis memohon kepada Allah agar dia dapat menyesatkan anak-anak Adam dan Allah berfirman bahawa segala itu berlaku jika atas keizinan dari Allah SWT.

Dari tulang rusuk Adam, Allah menjadikan Hawa sebagai teman Adam di dalam Syurga. Tinggallah Adam dan Hawa di dalam Syurga itu dan mereka dilarang sama sekali mendekati sepohon pokok iaitu Pohon Khuldi. Iblis membujuk rayu Adam agar memakan buah itu namun tidak berjaya melainkan setelah Hawa tergoda dengan pujuk rayu Iblis. Setelah memakan buah tersebut, terusirlah Adam dan Hawa daripada Syurga dan diperintah turun ke dunia. Segalanya itu sebagai tanda kekuasaan Allah agar kehadiran Adam dan Hawa adalah untuk memperbanyakan keturunan umat manusia.

Setelah Adam dan Hawa turun ke bumi, mereka kemudiannya bersatu kembali di pertemuan yang mengharukan di Jabal Rahmah. Daripada penyatuan mereka berdua, lahirlah sekelian manusia yang mengisi alam ini.

Saya tertarik untuk mengulas Dokumentari Al-Risalah yang ditayangkan di Saluran TV9 malam semalam. Di dalam dokumentari tersebut, wartawan dokumentari tersebut berulang-ulang kali mengajukan persoalan tentang apakah wujud Syurga Pembalasan yang kekal abadi dan juga Syurga Persediaan seperti yang dinyatakan di dalam Kisah Nabi Adam A.S. yang nyata dan terang diperkatakan di dalam Al-Quran.

Saya seorang yang kurang arif tentang agama namun persoalan seperti ini saya kira merupakan persoalan yang boleh mengelirukan umat Islam. Di dalam Al-Quran telah menyatakan bahawa penciptaan Alam ini sudah berlaku sebelum wujudnya Adam A.S lagi. Begitu juga dengan Syurga dan Neraka. Allah berkuasa dengan segala kekuasaanNya menjadikan setiap benda di alam ini hanya dengan Kun (Jadi) maka jadilah ianya.

Di dalam dokumentari tersebut menyatakan wartawan berkenaan mempercayai bahawa Syurga yang didiami oleh Adam A.S. itu letaknya di bumi. Ini berdasarkan kepada pendapat bahawa menurut kajian Arkeologi, penempatan manusia yang pertama bermula pada Zaman Batu Neolitik membuktikan bahawa penempatan itu letaknya di Barat Daya Benua Asia. Oleh itu wartawan berkenaan mempercayai bahawa Syurga yang didiami oleh Adam A.S. itu sebenar adalah sebuah kawasan yang bernama Aden di Yamen. Ini berdasarkan kepada nama Aden itu sendiri yang bermaksud Syurga.

Melihatkan kepada keindahan Aden, tidak dinafikan bahawa bumi bertuah itu terlalu indah tetapi jika dibandingkan dengan keindahan Syurga seperti yang dinyatakan di dalam Hadis Rasullullah S.A.W, memang jauh sama sekali.

Jadi, jika Syurga tersebut letaknya di Aden, maka Syurga itu tidaklah terlalu besar. Akan timbul persoalan, di manakah letaknya kekuasaan Allah yang menjadikan Syurga itu berlapisan tujuh tingkatan, dengan keluasan seluas Rahmat Allah.

Sesungguhnya persoalan perkara ghaib di dalam Islam tidak akan habis diperdebatkan. Seperti Hadis Rasullullah
“Sesungguhnya perselisihan pendapat dalam umatku itu satu Rahmat”

Dari hati saya yang jahil ini, oohhh… minta sesiapa memperbetulkan saya, Syurga yang dijadikan Allah itu tetap merupakan Syurga yang satu. Begitu juga dengan Neraka serta ketentuan Allah yang tercatat di Lauhil Mahfuz. Tiada akan wujud Syurga Pembalasan dan Syurga Persediaan kerana Allah itu sangat jelas janjiNya.

Berkenaan dengan kajian Arkeoloji itu, saya bersetuju jika benar Aden itu merupakan penempatan awal Adam dan Hawa. Tetapi bukan Syurga Persediaan. Aden adalah tanah di mana Adam dan Hawa bermastautin setelah mereka bertemu di Jabal Rahmah. Aden itu bermakna Syurga sebagai tanda kenang-kenangan bahawa Adam dan Hawa pernah berhuni di Al-Jannah seperti yang tersebut di dalam Al-Quran.

9 comments:

kingbinjai said...

kau tanya wartawan tu, kalau syurga itu di aden, maka neraka tu di mana?

dude, call aku balik. dengan segera. urgent. very urgent!

Masy said...

hehe teringat masa kecik2 dulu, sy bertanya pada mak, di mana padang mahsyar? sy mmbayangkan padang mahsyar itu lebih kurang mcm padang bola - ada tempatnya di mana-mana. hehe

apedaa wartawan. org kitakah?

pB said...

WOW..

heavy nie ....

Sastri said...

isk isk... memang boleh menimbulkan kekeliruan persoalan wartawan itu...

khairyn said...

hmm.. dia mungkin tersalah kitab.

pernah bertanya kepada sahabat, kalaulah epal itu buah yang dilarang di dalam syurga mengapa di dunia kita digalakkan memakannya? malah dikatakan -
'an apple a day, keep the doctors away' (?)

CerminDiri said...

salam kehidupan,

salam ramadhan buat anda. semoga kehidupan kita sentiasa akan diberkati.

Sang Perba said...

eh lama tak ketemu? sihat...selamat menyambut ramadhan al mubarak..

INDERA KENCANA said...

King,
Aku dah ada nombor baru.. nanti aku kasi engko

Masy,
wartawan tu orang kita gak..

Kak pB,
Berapa kilo..?? Hehehehehe...

Sas,
Betul tu....!! (Mcm Professor Klon)

Khairyn,
Tapi saya suka Apple Pie..

Cermin,
Salam Ramadhan juga..

Zam,
Weiiiiiii... whoa la weiii, pegi mana weiii..??

jawajoho said...

kalo kite pegang syariat,tarikat,hakikat dan makrifat insyallah tak sosat kite dek noon.