Wednesday, September 06, 2006

Aku di dalam detik itu 2

Detik 1

Pagi itu memang pagi yang melaparkan. Jam menunjukkan 10.30 pagi. Waktu sarapan pagi di Dewan Makan sudah lama berlalu. Semalam kawan-kawan Eddy (rakan sebilik saya) datang beramai-ramai ke bilik kami untuk berbincang tentang satu subjek yang mereka ambil semester ini. Eddy terkenal sebagai seorang yang bijak di dalam kelasnya dan sering menjadi rujukan teman-teman. Sebaik sahaja saya memasuki bilik malam semalam, kelihatan 11 orang rakannya berkumpul sambil bersila di atas lantai bilik kami yang kecil. Saya tidak mencampuri urusan mereka kerana mereka itu senior saya tetapi sekali sekala menyampuk juga perbualan mereka.

Esok hari Sabtu. Tepat jam 12.00 tengah malam saya sudah berlingkar di atas katil. Perbincangan mereka masih belum selesai. Keesokkan paginya sedari saya dari tidur, saya dapati 2 orang tidur bersama saya di atas katil saya yang kecil, 2 orang berasak dengan Eddy di atas katilnya, manakala 5 lagi sudah mengerekot di atas lantai. Saya menarik langsir. Cahaya menerpa masuk menyilaukan pandangan. Semua terjaga secara serentak. Matahari memancar dengan garang.

"Eh, aku laparlah" kata Taloo. "Di, engkau ada Maggi tak?"
"Mana aku ada..cuba engkau tanya Indera, kot-kot dia ada.."
"Aku pun tak adalah Taloo" jawab saya.

Masing-masing buntu. Duit sekarang sedang kontang. Waktu makan tengahari masih jauh. Tiba-tiba Eddy mengeluarkan kotak alatannya. Dia mengeluarkan tali tangsi dan klip kertas. Ada macam-macam benda di dalamnya.

"Aku rasa aku tahu macam mana nak cari makan" kata Eddy. "Jom Taloo, Umak (Umarul) ikut aku"

Selepas setengah jam, mereka pulang dengan menjinjit 2 ekor belut liar yang diperolehi dari kolam kecil di belakang kolej kediaman. Berkepul-kepul asap kelabu keluar dari bilik kami ketika Eddy dan rakan-rakan memanggang belut itu dengan lilin askar. Mujur Residence Staff tiada di asrama, jika tidak pasti susah kami.

"Waahh, sedaplah belut ni. Rasa tak puas makan"kata Kuding.
"Engkau nak puas, engkau makan ular sawalah.."kata Taloo.

Eeeeeee...



Detik 2

Pekeliling baru sudah diedarkan. Sudah pun ditampal-tampal di serata kajian dan juga kolej kediaman. Kami berhimpun membaca pekeliling itu. Hampir kesemuanya ada di situ kerana sekarang waktu rehat 15 minit sementara menunggu sambungan kuliah. Ada Punk dan geng-gengnya. Ada Farisha yang suka bersembang dengan pelajar lelaki. Ada Nora dan rakan-rakan. Ada saya, ada Chik Li, ada Lokman dan oooppss Efie pun ada di situ. Antara lain, pekeliling itu menyebut, "Mulai 1.6.1994 tidak dibenarkan lagi pemakaian seluar jeans di kalangan siswi-siswi.."

"Eeeeiii...habis tu I macam mana, I macam mana.." kata Efie.

Saya terlopong seketika melihat ragamnya Efie dan hanya boleh berkata, "Entahlah Efie, aku pun tak tahu.."

*Nama penuh Efie, Muhd Rafie Bin Mustakimin.


Detik 3

Pagi ini hujan. Saya terlewat bangun pagi. Ada kuliah jam 8.00 sedang sekarang sudah jam 7.30 a.m. Saya tergopoh-gapah ke bilik air, mandi dan bersiap ala kadar. Solat subuh terpaksa di qada nampak gayanya. Saya mencapai beg dan terus menghidupkan enjin motor. Hujan semakin lama semakin lebat. Baju saya sudah kebasahan.

Sampai sahaja di kajian, tempat letak motorsikal di belakang PTAR 2 itu sudah penuh diisi. Jam hampir 8.15. Jika lambat beberapa minit lagi pasti pensyarah tidak membenarkan saya mengikuti kuliah. Akhirnya saya tidak punya pilihan lain, melainkan memakir motorsikal saya di atas longkang besar yang tertutup itu.

Selesai sahaja kuliah jam 10.00 pagi, ketika saya sedang menuju ke tempat letak motorsikal. Saya lihat ada pengawal keselamatan berdiri di sisi motorsikal saya sambil dia sedang menulis sesuatu. Dia itulah Aminuddin. Kami memanggilnya Amin Misai.

"Engkau punya motor ni?" tanyanya
"Ya, saya" jawab saya berani.
"Bukan ke engkau tahu yang tempat ini tidak boleh meletak kenderaan?" tanyanya lagi sambil menarik ke atas seluarnya yang terlondeh sedikit akibat perutnya yang besar itu.
"Ya, saya tahu. Tetapi tadi saya sudah terlewat ke kuliah. Hari pula hujan, tempat letak motorsikal kepenuhan. Jadi saya minta maaf" kata saya.

Tetapi Amin Misai tidak termakan cakap-cakap saya malah mencerca saya tidak punya akal, tidak berguna dan macam-macam lagi. Akhirnya timbul perbalahan sehingga Amin Misai menyinsing lengan baju untuk bergasak dengan saya. Saya akan sentiasa mengelak dari sebarang pergaduhan tambahan pula di tempat umum seperti itu dengan semua pandangan mengarah ke arah kami. Saya terus menghidupkan enjin motorsikal dan pulang ke rumah sewa saya. Hilang mood saya ingin ke perpustakaan.


Rupa-rupanya kejadian itu menjadi buah mulut di kajian.

"Apa pasal engkau tak bagi tahu aku..?? tanya Runut. "Kalau aku ada sebelah engkau masa tu, Aku cucuk-cucuk perut Amin tu dengan pensil aku ni sampai kempis.."
"Waahh..engkau ingat pensil engkau tu dah habis gagah?? Sudahlahhh..."

No comments: