Friday, September 22, 2006

Nakal Betul!!!

Kenakalan remaja yang tinggal di kampung hampir keseluruhan tidak sama dengan kenakalan remaja yang tinggal di kota walaupun terdapat sedikit persamaannya seperti suka berlumba motor dan menunggang dengan cara yang merbahaya. Perbezaan ini adalah disebabkan polarisasi penduduknya dan faktor urbanisasi sesuatu tempat.

Seperti yang saya tuliskan di dalam entri saya yang lepas, Fuad sepupu saya gagal dalam SRP. Sebenarnya dia tidak gagal secara total namun polisi peperiksaan dahulu yang menekankan kepada pencapaian matematik, dia dikira gagal di dalam peperiksaan SRP setelah gagal dalam subjek Matematik. Dia mempunyai opsyen untuk mengulang semula pelajaran di Tingkatan Tiga tetapi dia enggan. Sudah berbuih mulut Mak Yah, Acu dan Acik menasihatinya supaya mengulangi Tingkatan Tiga, langsung tidak diperdulikannya. Sebaliknya sebaik sahaja mentari pagi memunculkan diri, dia sudah terbongkok-bongkok menoreh getah tua Atuk. Tanpa meminta kebenaran terlebih dahulu dari Atuk. Atuk sampai tidak dapat berkata apa-apa.

Petangnya pula, dia akan duduk berlonggok dengan budak-budak nakal kampung seperti Nizar, Godek, Darus dan beberapa orang lagi di simpang Kampung Cheruk yang jaraknya hanya 30 meter dari tanah perkuburan kampung yang luas itu. Kebetulan di situ ada rumah tinggal milik Tuk Taib yang hanya dihuni setahun sekali oleh adiknya Pak Buta yang pulang bercuti dari Pusat Perlindungan Insan Kurang Upaya di Ipoh. Di situlah Fuad dan budak-budak ini duduk berlonggok dari petang hingga ke santak dinihari. Jika sudah duduk di situ sehingga ke jam dinihari, jangankan manusia, orang yang mendiami tanah perkuburan itu pun naik hairan. Jadi selalulah mereka dijerkah oleh penghuni di situ dengan jeritan dan hilai tawanya yang memanjang. Namun semua itu sedikit pun tidak membantutkan aktiviti mereka malahan menjadi bahan ketawa pula sesudah itu.

Di pendekkan cerita, Fuad semakin hanyut dengan kumpulan budak-budak ini. Cuma yang dipuji, mereka tidak langsung menyentuh dadah atau kanabis yang boleh membuatkan mereka tersesat jauh. Jika setakat buah kayu orang, tidak usah diperkatakan lagilah. Sudah seperti milik mereka gayanya. Teringin sahaja, terus dipetik tanpa meminta izin terlebih dahulu dari tuannya.

Suatu senja yang sunyi mereka sepakat untuk mengendap anak dara Pak Teh Dahaman yang putih melepak itu mandi. Rata-rata rumah di kampung kami, bilik airnya berdindingkan papan dan terletak di bawah dapur rumah. Bagi rumah yang sudah tua, sepertilah juga keadaan bilik airnya, sudah mereput di sana-sini. Reputan itu kadang kala langsung tidak disedari oleh tuan rumah.

Senja itu seperti biasa, Bintik (nama yang diberikan oleh budak-budak itu kepada anak dara Pak Teh Dahaman. Nama sebenarnya Siti Norhanirah Natasha) masuk ke bilik air untuk mandi. Pak Teh Dahaman sudah ke surau dan isteri dan anak-anak Pak Teh Dahaman yang lain berada di atas rumah. Dari jauh Fuad dan kawan-kawannya tersenyum angkat-angkat kening. Mereka merapati bilik air itu melalui semak di sebelah rumah Pak Teh Dahaman. Di dalam gelap senja itu mereka mencari dinding-dinding yang reput untuk ditebuk bagi mengintai Bintik ini. Sedang mereka terbongkok-bongkok itu, Kamil Benjol terseradungkan kayu lalu jatuh terlanggarkan pagar reban itik Pak Teh Dahaman. Itik-itik Pak Teh Dahaman terperanjat lalu gempar sereban. "QUIKQUIKQUIKQIUK...".

Fuad dan kawan-kawannya terpanik dengan itu lantas lari lintang pukang meredah bendang yang baru ditanam dengan anak semai, puntang-panting melarikan diri. Fuad berlari balik ke rumah Opah dalam baju dan badan yang penuh dengan lumpur bendang. Saya ketika itu duduk di tepi tingkap ternampak kelibat orang memasuki bilik air Opah. Setelah diekori, baru saya menyedari bahawa dia itulah Fuad.

Selepas diceritakan saya tidak berhenti ketawa sehingga disergahnya, "Weeii, weeii. Sudahlah tu". Oleh kerana kasihan dengannya saya mengajaknya ke Pekan menjamu satay Alim. Sewaktu makan satay itu saya masih lagi ketawa, sama seperti ketika dia jatuh dari dahan durian sewaktu perang poster pilihanraya tahun sebelumnya.

"Budak ni.., Ketawa lagi dia. Aku sumbat dengan seluar busuk aku ni kang, tak pasal je". Gerutunya.

3 comments:

hakim dirani said...

Apa reaksi Bintik apabila tahu ada orang skodeng dia?

Siti Norhanirah Natasha, nama yang canggih untuk orang dulu dulu.

Bunga Rampai said...

Anggunnya nama, tapi kenapa jadi Bintik? Ada cerita rakyat tentang ini? :)

InderaKencana tak nakal ;)

p/s remaja, tiang negara ... rapuh remaja rapuhlah masa depan negara.

Salam Ramadhan.

INDERA KENCANA said...

Hakim, Bintik tak tahu pun yang dia tu kena skodeng. Lagipun tak sempat pasal masa dorang dok cari pot tu, Kamil Benjol terseradung kayu..

Nama dia tu Hani. Norhanirah Natasha tu, saya agak-agak je.. hehehe..


Bunga Rampai, Bagaimana boleh timbul Bintik itu saya kurang pasti. Tetapi jika dipanggil Bintik pasti Hani tarik muka 14.

Indera pemuda skima..