Thursday, September 14, 2006

Cuti-cuti Malaysia

Teringin rasanya membawa keluarga saya berjalan-jalan makan angin ke mana-mana destinasi di Malaysia. Semenjak berkahwin, tidak pernah sekalipun saya berkesempatan berbuat demikian. Pasti ada sahaja halangan yang mendatang dari segi masa dan kewangan. Ada masa-masanya kewangan saya sudah mengizinkan tetapi masa pula menjadi halangan. Sekiranya mempunyai masa, kewangan pula tidak memberi lampu hijau.

Ada tidaknya kami sekeluarga berjalan-jalan ke destinasi yang jauh ialah ketika mengisi acara keluarga seperti menghadiri majlis perkahwinan ataupun sewaktu melawat saudara mara yang jauh yang sudah lama tidak pulang ke kampung halaman.

Setahun selepas saya dan isteri mendirikan rumahtangga, kami ke Kuala Terengganu kerana Mak Mertua saya ingin menemui ipar saya yang sudah lama tidak pulang ke kampung. Kesempatan itu saya ambil dengan membawa isteri dan anak buah isteri saya meronda di sekitar bandar Kuala Terengganu sambil mencuci mata di sekitar destinasi popular seperti Pasar Payang dan juga Pantai Batu Buruk. Di akhir lawatan, tetap tidak membeli apa-apa pun kerana kami sering kekurangan wang tunai untuk berbuat demikian. Yang lebih diberi keutamaan adalah makan. Makan, makan dan makan. Yang menjadi keseronokan bagi saya sewaktu di Kuala Terengganu ialah lokasi rumah ipar saya yang terletak di Losong Cik Su yang terkenal dengan Keropok Losongnya. Juga tidak ketinggalan pasar paginya yang menawarkan barangan basah yang segar-segar.

Dua tahun selepas itu, adik ipar saya berkahwin dengan orang Baling, Kedah. Sewaktu Siri Aufa baru berusia 8 bulan. Kami ke Baling dengan menyusuri jalan Klian Intan ke Pengkalan Hulu. Cuaca panas terik tidak seperti di Perak atau Kuala Lumpur. Cuaca dan topografinya sudah menyamai cuaca dan topografi yang terdapat di Thailand. Menyusuri jalan di sana terasa seperti melancong ke Negara Gajah Putih dengan rumah bersenibina Ayutthyya dan wat-wat yang besar-besar mengisi pandangan di kiri dan kanan jalan. Namun begitu, tidak banyak agenda yang dapat diisi. Habis sahaja majlis, kami berangkat pulang. Saya memilih untuk mengikut arah lain untuk pulang. Kami melalui Lebuhraya Kupang. Singgah sebentar menziarahi Azmi di Kulim sebelum bergerak pulang menyusuri jalan ke Serdang hingga ke Bandar Baru Kedah.

Percutian yang saya idamkan ialah apabila saya berkesempatan untuk membawa isteri dan anak-anak saya bagi tujuan sekadar berjalan makan angin. Menginap di hotel murah tetapi menawarkan tempat menjamu selera (makan lagi??) yang menakjubkan. Saya dan isteri sedang berkira-kira untuk berjalan makan angin ke Perlis, destinasi impian kami. Saya mempunyai hubungan intim dengan Perlis sejak dulu lagi. Jadi saya ingin sekali berkongsi kecintaan saya terhadap negeri kecil itu dengan isteri saya.

Saya bercadang untuk memperkenalkan isteri saya kepada Opah Chu Zon (Opah Chu adik Opah yang bongsu, berkahwin dengan orang Perlis dan menetap di sana). Saya ingin sekali membawa isteri dan anak-anak menjamu laksa dan makanan laut (tetap ingat makan!!) di Jeti Kuala Perlis, menyusuri pantai di Kuala Sanglang lewat pagi-pagi yang menyegarkan, menghirup udara di Tasik Melati dan tidak lupa membeli barang kemas celup yang mempunyai hasil tukangan Siam yang sangat halus di Padang Besar. Jika kena musimnya, Perlis akan menjadi syurga bagi durian dan juga mempelam (Hey, kalau tidak makan, bukan bercutilah namanya!!). Memang menarik.

Kami berkira-kira untuk ke sana penghujung tahun ini. Buat masa ini, kumpul duit banyak-banyak terlebih dahulu. Bila kewangan mencukupi segalanya jadi. Tidak sabar rasanya hendak menyusuri jalan lama dari Alor Setar ke Kangar melalui pekan Simpang Empat dengan bendang selaut mata memandang. Jalan yang membangkit nostalgia. Jalan yang dihiasi dengan panorama yang terlalu mengasyikan.
Ala..canggung
Makciklah makcik canggung..
Canggung, canggung la li la li la ley..

5 comments:

kingbinjai said...

kirim!?

teo ais limau!

INDERA KENCANA said...

Ko nak apa King? Aku belikan untuk ko. Free. Asalkan jangan Teh O Ais dah la.. Kalu setakat nak Teh O Ais, kat Pandan pun berlambak..

INDERA KENCANA said...

Eh..?? Aku tak perasan ada ayat bawah tu.....

Aku dah agak dah, mesti ko kirim Teh O Ais punya..sebab masa Bro Naga pegi Jepun dulu pun, ko kirim Teh O Ais gaks.. Ahaks..!!

hakim dirani said...

bercuti bersama keluarga tentu amat seronok.

saya tinggal di utara juga, tapi tak sempat nak jalan-jalan.

INDERA KENCANA said...

Nanti Hakim balik bercuti, inform saya. Nanti saya datang melawat Hakim di.. di mana ye..?? Penang kan..??