Tuesday, September 12, 2006

Bebola Ikan

Petang itu dia duduk di situ. Di tempat biasa. Masa yang sama. Selepas Asar. Boleh dikatakan hampir saban hari dia duduk di situ termenung, memandang jauh ke seberang sungai dan pulau di hadapan sana yang dipenuhi dengan semak samun dan binatang berbisa yang besar-besar. Kemudian termenung lagi sehinggalah matahari mulai merah di ufuk barat. Temannya hanyalah rokok-rokok daun yang jika kehabisan dia akan menggulungkan yang baru.

Pernah kami cuba menghampirinya, namun dibalas dengan tegahan kerasnya. "Pergi, pergi main jauh-jauh. Busuk di sini!!". Melihatkan wajahnya yang serius, kami tidak berani melangkah mendekatinya. Kemudian dia akan tenggelam semula di dalam dunianya. Di sekelilingnya longgokan beberapa plastik pelbagai warna yang dibawa bersama tatkala dia duduk termenung di tempat itu.

Lama kelamaan, kami sudah lali dan ambil tidak endah akan kehadirannya. Sesekali, dia tetap membantu mencampakkan kembali bola kami yang bergolek berhampiran dengannya. Apabila maghrib menjelang sahaja, dia akan angkat punggung beredar dari situ sambil menunjukkan ibu jarinya ke arah kami. "Main betul-betul. Nanti boleh jadi pemain kebangsaan" katanya. Kami akan bersorak riang kepadanya "Hooraayyy..terima kasih, bang. Esok jangan lupa datang lagi". Dia akan tersenyum lantas tertawa sebelum berlalu dengan motor tuanya.

Masa berlalu dan kami semakin membesar. Dia masih lagi setia di tempat itu. Datang dan pulangnya tetap pada waktu yang sama. Senjatanya juga masih seperti biasa. Joran SeaEagle warna hitam yang panjang lebih sedepa. Umpan yang ditabur masih tetap umpan busuk usus ayam yang diperolehinya dari pasar di pekan Bota Kanan. Umpan lain yang dibawa bersama termasuklah roti kepal yang diperam sehingga masam. Biasanya setiap petang dia duduk di situ, hasil yang diperolehi tidak menentu. Kadang-kadang kami lihat lumayan. Kadang-kadang langsung tidak mendapat apa-apa. Pernah beberapa kali kami melihat dia berjaya menaikkan ikan kaloi besar 3 kilo dan apabila pancingnya mengena, dia akan menjerit keriangan. "Dapat, dapat, dapat.." katanya dalam ketawa suka. Kami biasanya akan menghentikan permainan kami seketika seronok melihat dia menaikkan ikan besar. Apabila kami menghampirinya, dia akan memekik, "Pergi, pergi. Main jauh-jauh. Busuk di sini". Langkah kami terhenti lantas kembali semula ke padang menyambung permainan kami.

Hari itu seperti biasa dia mengambil tempatnya. Kami pula masih tidak jemu-jemu menendang bola di padang sekolah itu. Selepas beberapa lama memancing, tidak seekor ikan diperolehinya hari itu. Kami masih bersorak, mengerah peluh menyumbat bola ke dalam gawang gol. Hari semakin merangkak senja. Sedang kami asyik bermain, tiba-tiba dia menjerit, "Dapat, dapat, dapat..". Kami berhenti bermain untuk melihat ikan apakah yang berjaya dipancingnya. Ikan kaloikah? Ikan Patinkah? Ikan Baungkah?...

Melihat sahaja ikan yang dinaikkan, dia dan kami serentak melepaskan keluhan. Ikan Buntal. Kami meneruskan permainan. Dia sudah berkemas untuk pulang. Sebelum menghidupkan enjin motorsikal itu dia memanggil kami. "Ada sesiapa yang hendak Ikan Buntal?" tanyanya sambil tertawa. Melihatkan kami hanya tercegat seperti batang kayu itu, dia membaling Ikan Buntal itu ke tengah padang. Ikan Buntal itu mengelepar di atas rumput. Budin datang memcucuk-cucuk badan Ikan Buntal itu. Wah, Ikan Buntal itu mengelembung seperti bola. Sham Guni menggenggamnya sambil mengocak. Terdengar bunyi air di dalam perutnya. "kecciikkk..keecciikk..keecciikk..".

"Hoorraayy"...kami menjerit kesukaan di tengah padang. Ikan Buntal itu sudah menjadi bola ditendang ke sana-sini untuk dimasukkan ke gawang gol!!.


Indera : Sejak hari itu Abang itu tidak lagi kelihatan. Menurut kata seorang kawan dia sesudah itu memancing di Loji Penapisan Air beberapa kilometer dari situ.

4 comments:

kingbinjai said...

alahai, kesian ikan buntal tu

INDERA KENCANA said...

Haa..King. Brutal tak brutalnya geng-geng aku dulu. hehehehe...

hakim dirani said...

Tolonglah jangan bebolakan lagi ikan tu. senak perut dia disepak.

INDERA KENCANA said...

Hakim, saya sekarang sudah insaf. Tidak mahu lagi menganiaya manusia, binatang, ikan, burung dan sebagainya lagi. Hehehe..