Monday, September 04, 2006

Istana Barbie

Siri Aufa merajuk lagi. Pagi ini sahaja tidak salah pengiraan saya, sudah 4 kali dia bungkam. Entah apa yang tidak kena di hatinya. Seperti kebiasaannya, dia akan masuk ke bilik melayan rajuknya di atas katil. Saya mengekorinya. Saya lihat dia sudah terbaring di atas katil sambil menutupi wajahnya dengan bantal kecil milik adiknya.

Saya menghampirinya senyap-senyap dan kemudian saya menyergah sambil menggeletek perutnya. Dia terkekeh-kekeh ketawa. Kemudian turun dari katil dan berlari masuk ke dapur bersembunyi di sebalik peti sejuk sambil melaung memanggil saya. Hilang entah ke mana rajuknya. Dia sebenarnya ingin bermanja dengan saya kerana dalam seminggu, hanya dua hari sahaja saya dapat bersama-sama melapangkan masa sepanjang hari bermain dengannya. Dia keletah, manja dan sensitif. "Baba, Baba..Baba ceritalah tentang istana Barbie..".

"Ok, istana Barbie tu jauh. Di atas awan. Kalau Kak Long nak ke istana Barbie, Kak Long kena buat baik. Tak boleh usik adik, tak boleh pukul Umi, Baba dan Opah. Kalau Kak Long nak pergi ke istana Barbie tu, Kak Long kena cakap dengan Moon, "Moon, turunkanlah tangga rainbow. Kak Long nak pergi ke istana Barbie".
"Istana Barbie tu besar tak, Baba..??"
"Besarlah. Kemudian Kak Long naik tangga rainbow. Tangga rainbow bergerak sendiri. Ada awan kecil datang cium Kak Long, sehinggalah Kak Long sampai ke awan besar. Dekat atas awan besar tu lah istana Barbie..Istana Barbie warna apa..??"
"Pink.." katanya.
"Ok, sampai saja Kak Long di istana Barbie tu, Kak Long tengok raaamai orang. Semua cakap..haaii kat Kak Long. Kak Long pun ketuk pintu istana. Sekali tu, tengok siapa yang buka pintu..??"
"Barney. Aah, aah..ada Baby Bop dengan BJ.." pantas jawabnya.

"Lepas tu kan, Barney pimpin tangan Kak Long pegi satu tempat. Kat situ Kak Long tengok banyak meja, kerusi dan makanan. Ada McDonald, ada KFC, ada Nata De Coco, ada Mentos (semua itu kegemaran puteri kesayanganku itu). Sekali tu masa Barney duduk, kerusi dia patah. Dia gigit kerusi patah tu, rupa-rupa kerusi tu buat dari coklat".
"Hehehehe...Kak Long pun nak makan kerusi jugalah Baba..." katanya.
"Ha'ah. Kak Long makan kerusi. Baby Bop makan meja. Meja tu dibuat dari kek. BJ makan apa..??
"BJ makan pinggan" jawabnya.
"Baba..??" saya menduga.
"Baba makan sudu.." katanya.
"Baba pun makan sudu tu. Lepas makan, Barney bagi Kak Long satu kotak. Kak Long pun buka kotak tu. Dalam kotak tu ada baju cantik. Kak Long pun pakai. Kak Longlah yang paling cantik kat situ..Lepas tu, Barney pimpin tangan Kak Long pegi satu tempat lagi. Kak Long tengok kat situ ada banyak permainan. Besar. Ada banyak jongkang-jongket, buaian, ada gelongsor. Barney pun nak makan buaian tu..
"Tak boleh makan permainan!!" protesnya.
"Ok, ok. Mainan tak boleh makan. Kak Long pun main buaian kat situ. Buaian Kak Long cantik. Kak Long ada ramai kawan. Tiba-tiba datang kuda kecil warna putih dekat Kak Long. Kuda putih bawa Kak Long jalan-jalan dalam istana Barbie.."

"Kalau Kak Long nak balik rumah Opah, macam mana, Baba..?" tanyanya.
"Kak Long cakaplah dengan Moon, suruh Moon turunkan tangga rainbow..Kak Long pijak tangga rainbow tu, tangga rainbow tu bergerak sendiri ke bawah sampailah Kak Long kat depan rumah Opah "
"Bergerak sendiri macam kat Jaya Jusco tu, ye Baba..?"
"Yalah"
"Baba, Kak Long rindu Baba. Baba tak usahlah balik ke Rawang.."
"Baba kena kerja, sayang. Baba kena cari duit. Kak Long kata nak mainan, buku, pensil, gula-gula sugus, vitagen, baju yang macam Kak Long nak tu. Kalau Baba tak ada duit, macam mana Baba nak belikan semua tu.."
Dia angguk tanda mengerti. Saya memberikan jalan penyelesaian menurut kaedah kanak-kanak..
"Kalau Kak Long rindu kat Baba, Kak Long cakap dengan Moon. "Moon, Kak Long rindu Baba". Nanti Moon tu akan cakap dengan Baba, yang Kak Long rindukan Baba".
"Macam mana, Baba..??"
"Kalau Kak Long tengok Moon tu, Baba di Rawang pun tengok Moon yang sama. Moon cuma ada satu saja, kan..??
Siri Aufa tersenyum lantas memeluk saya dengan erat. Saya menyatakan kepadanya bahawa saya menyayanginya seluruh jiwa raga saya dengan sebuah ciuman di pipi mungilnya.

6 comments:

dugongsenyum said...

macam skrip filem hindi hehhehe

INDERA KENCANA said...

Dug, ada macam filem hindustan ke..?? hehehehe...

kingbinjai said...

pandai la ko, psiko hahaha

INDERA KENCANA said...

King, hidup kena pandai psiko sikit-sikit..hahahaha..

Bunga Rampai said...

Salam.

Comelnya cerita :)

INDERA KENCANA said...

Salam juga untuk bunga rampai;

Terima kasih :)