Monday, September 25, 2006

Strategi di Bulan Puasa

Saya tidak mengingati bila saya mula berpuasa penuh. Apa yang pasti, ianya di sekitar usia 7 ataupun 8 tahun. Saya punya seorang abang yang berbeza usia hanya 2 tahun dengan saya. Jarak usia yang dekat ini membuatkan kami sering bersaing untuk merekodkan jumlah hari puasa tertinggi antara satu sama lain. Untuk makluman, puasa setengah hari turut diambil kira.

Saya tidak mengakui diri saya bijak tetapi jika saya merasakan kedudukan saya terancam, maka saya akan merangka pelan strategi untuk melemahkan pihak musuh. Ketika saya sedang mengelepar kehausan akibat puasa dan merasakan tidak mampu lagi untuk meneruskannya, saya akan meminta izin dari Mak untuk berbuka puasa. Mak dengan belasnya akan mengizinkan. Tetapi masalah akan timbul apabila abang saya masih gagah bertenaga meneruskan puasa. Jika dia mampu menghabiskannya sehingga matahari terbenam, pasti saya akan tertewas dari segi jumlah hari.

Saya sering menggunakan tektik kotor untuk menang. Setelah Mak memberi keizinan saya untuk berbuka, saya akan senyap-senyap mengorek tabung gajah saya. Ya, dengan modal 30 sen ini mampu sahaja memusnahkan puasa abang saya...

Di kedai Pak Sudin, saya membeli sebungkus mee segera berperasa kari. Jam 2.00 petang itu terlalu awal untuk Mak memasak. Yang ada di dapur hanya air masak sejuk dan biskut Meri. Dua menu yang belum cukup gagah untuk mencairkan keimanan abang saya.

Aroma kari mee segera naik ke ruang udara membakar nafsu sesiapa sahaja menghelanya. Dari arah ruang anjung terdengar bunyi orang berlari ke dapur. Saya tersenyum menang. Abang saya terhenti sebentar apabila melihat saya sedang merebus mee segera. Saya menoleh lalu tersenyum sumbing kepadanya. "Puasa hari ini? Orang tak puasa (saya membahasakan diri, orang).. kalau nak, marilah.." pelawa saya. Saya tersenyum memikirkan tidak sampai dua minit lagi, puasanya akan melayang..

Abang saya seperti enggan melangkah lagi ke hadapan. Kemungkinan imannya sedang berperang dengan nafsunya. SSSLLLUUUPPRRR... bunyi mee segera disedut masuk ke mulut menghancur-musnahkan iman abang saya. Dia rapat ke sebelah saya dan dengan enaknya turut sama menikmati mee segera itu bersama saya. "Hooorrrayy, aku menang!!!". Hati saya bersorak keriangan. Jika Allah mengangkat hijabnya pada ketika itu pasti kesemua orang melihat di kepala saya sewaktu itu sudah ditumbuhi tanduk panjang-panjang laksana kerbau.

Selesai sahaja menikmati makanan itu, saya sudah tersandar di dinding sambil mengusap-mengusap perut seperti wanita sarat mengandung tanda kekenyangan. Abang saya turut sama duduk di sebelah saya sambil tersengih seperti kerang busuk. Tiba-tiba, wajahnya menjadi serius dan dengan tidak semena-mena saya ditendangnya. Saya terkejut, tetapi pura-pura tidak mengetahui puncanya.
"Eh, apa hal pulak ni..??".
"Engkau sengaja nak batalkan puasa aku, kan" tanyanya.
"Mana ada. Orang memang tak puasa hari ini" saya cuba berdalih.
"Aku tahu. Aku tahu.. Nanti aku cakap kat Apak" Dia cuba mengugut saya. Mentang-mentanglah anak kesayangan ayah saya.
"Pergilah cakap. Tak takuuuutt" kata saya sambil menjelirkan lidah ke arahnya.

Dia berlalu sambil meraung mendapatkan ayah saya yang sedang tidur di bilik. Selepas Zohor, Apak akan tertidur selama 1 jam sebelum bangun pada jam 3.00 petang. Dari dalam bilik terdengar dia mengadu kepada ayah saya.
"Apak. Bangunlah. Tengok Indera tu.."
"Apa..??" Ayah saya menyinga kerana tidurnya terganggu.
"Dia batalkan puasa orang" adu abang saya.

Saya yang masih bersandar di dinding mula mengelabah mendengar bunyi kaki ayah saya masuk ke dapur.
"Ni apa hal, ni" jerkah ayah saya.
Saya mula mencari alasan. "Mana orang tahu, Apak. Orang tak puasa hari ini. Orang masak mee segera. Tiba-tiba dia datang makan sekali. Mana orang tahu" kata saya dalam ketakutan. Bab mempelawa itu sengaja saya tidak timbulkan. Kelak menjadi masalah kepada saya pula.
"Betul engkau makan sekali dengan dia?" tanya Apak kepada abang saya.
"Betul".
"Betul dia tak ada paksa kamu makan?" tanya ayah saya lagi kepada abang saya.
"Betul"
"Jadi, kalau begitu, kamulah salah. Dah kamu tahu dia tak puasa, yang kamu dekat dia buat apa?" ayah saya menengking abang saya.

Saya menang perbicaraan hari itu. Ayah saya menyambung tidurnya selepas itu. Abang saya sudah masuk ke bilik menangisi puasanya sudah punah berkecai. Mak akan memberi ganjaran 10 sen bagi setiap hari berpuasa. Jika tahun ini saya hanya berjaya berpuasa 15 hari sedangkan abang saya mendapat 20 hari, tentu ganjaran yang saya berperolehi terkurang 50 sen dari abang saya. Satu perbezaan yang besar!!

Hmmm.. selepas ini, apa rancangan yang paling baik untuk diatur supaya puasa abang saya batal lagi.. Apa ye??

4 comments:

BooK said...

hahaha.
dah takde keje la tu wei!

INDERA KENCANA said...

Hehehehe... puasa sebab nak dapat duit, book. Camtulah.. Weeiii, meriah tak Ramadhan di Adelaide..??

Bunga Rampai said...

Eh, eh,... mana pulak Indera ni skima? Nakalnya!

Salam.

INDERA KENCANA said...

Salam, Bunga Rampai,
Seorang bapa saudara saya pernah berkata, "Indera dan Fuad itu nakalnya BERHANTU.."
Dulu nakal. Tetapi sekarang skima. Hehehehe..