Friday, April 06, 2007

Hari ini saya pulang..

Lemak manis ala amboi amboi

Santan kelapa ala amboi amboi

Kupandanglah manis ala amboi amboi

Anak siapa?





Pohonlah Sena, Pohon Meranti

Di tengah-tengah

Di tengah-tengah Buluh Perindu

Adik di sana, abang di sini

Di tengah-tengah

Di tengah-tengah menyapa rindu





Lemak manis ala amboi amboi

Santan kelapa ala amboi amboi

Kupandanglah manis ala amboi amboi

Anak siapa?





Hujan di hulu, tak reda-reda

Ribut menderu

Ribut menderu bertalu-talu

Abang di hulu, adik di kuala

Kukirim rindu

Kukirim rindu dalam perahu





Lemak manis ala amboi amboi

Santan kelapa ala amboi amboi

Kupandanglah manis ala amboi amboi

Anak siapa?





"Baba, baba beli apa?"

Itulah soalan yang sering diajukan oleh Siri Aufa kepada saya setiapkali saya tiba di kampung. Soalannya itu seperti menduga ingatan ayahnya terhadap dia. Bukanlah dia inginkan sangat buah tangan atau ole-ole, tetapi jika ada sebutir gula-gula pun, baginya sudah mencukupi sebagai tanda ayahnya sering mengingatinya.

Setiapkali hujung minggu, anak-anak saya bagaikan melepas rindu dendam mereka terhadap saya. Jika boleh, setiap benda atau perkara inginkan dari saya. Ini termasuklah mendukung, mendodoikan, memandikan serta membawa mereka berjalan-jalan. Di hujung minggu, bebanan Azah agak ringan sedikit dengan adanya saya yang dapat membantunya menjaga anak-anak. Dari Siri Aufa hingga ke Adil Rayyan, setiapkali ingin masuk ke buaian, pasti ingin saya mendodoikan mereka dengan Zikir Munajat. Setiapkali didodoikan dengan Zikir Munajat, tidur mereka akan lebih mudah dan nyenyak.

Setiap hujung minggu juga, Siri Aufa dan Adil Rayyan akan berpeluang bersiar-siar ke Lumut atau ke Manjung untuk bermain di taman permainan kanak-kanak yang terdapat di Pasaraya Giant Manjung atau jika punya lebih wang, dapat juga mereka menikmati makanan segera di restoran franchise yang terdapat di sana.

"Baba, Baba nyanyilah lagu Kak Long tu.." kata Siri Aufa

"Lagu Kak Long.. lagu Kak Long yang mana?" saya pura-pura tidak memahami.

"Haaa.. lagu Along di hulu tu...!!" katanya. Saya tertawa.

"Ok.."

Hujan di hulu tak reda-reda

Ribut menderu, ribut menderu bertalu-talu

Angah di hulu, Along di kuala

Kukirim rindu, kukirim rindu dalam perahu

"Salahlah Baba. Along di hulu!!"

"Ooohh... Baba silap!!"

Hujan di hulu, tak reda-reda

Ribut menderu, ribut menderu bertalu-talu

Along di hulu, Angah di kuala

Kukirim rindu, kukirim rindu dalam perahu

Lemak manis ala amboi amboi

Santan kelapa ala amboi amboi

Kupandanglah manis ala amboi amboi

Anak siapa?

"Anak Baba!!!" jerit Siri Aufa

"Wawa..." sambut Adil Rayyan meniru gaya kakaknya.

15 comments:

pB said...

Salam Indera ...

kak pB hilang arah sedikit hari ini...

anak anak di mana?

Indera di mana ?

Keliru ....

INDERA KENCANA said...

Kak pB,
Ooo.. mungkin Kak pB tak tahu lagi tentang saya, saya kira begitu.

Saya "weekend husband". Saya tinggal bujang di Rawang sementara Azah dan anak-anak saya di Perak. Maih belum ada rezeki untuk membawa mereka ke Lembah Kelang ini.

Jika diperkenankan doa saya, mungkin awal tahun 2008 mereka akan tinggal bersama-sama dengan saya di Rawang.

jadinya setiap Jumaat, saya akan memandu pulang ke Perak selepas waktu kerja dan pulang semula ke Rawang pada Ahad malam selepas waktu Maghrib. Begitulah rutin saya setiap minggu semenjak saya berkahwin dalam tahun 2001.

Iman Mawaddah said...

Hehe.. so cute

Masy said...

hehe kiutnye..

indera keje kerajaan kot ye? sekurang2nya anak2 masih dgn ibunya. berbanding kawan sy (perempuan), dia di KL, suami di Perak, anak di Melaka. kesian kan? bertebaran di seluruh semenanjung

nasib badan..huhu~

pB said...

ooo...gitu

dulu kak pB "weekend wife ..."

akak di Taiping
anak anak dan aBear di Puchong..

AKMA said...

Salam indera.

Pulanglah mendakap tersayang.

AKMA sebetulnya baru pulang dari Masjid Negara. Sayu terasa akhirnya dapat Jumaat di bumi sendiri. Alhamdulillah.

Ribut sudah mula reda. AKMA sudah mula dapat menyesuaikan diri dengan rentak kerja baru. Masa yang sesuai untuk kita ketemu! Nantikan saja sms AKMA.

areyoung said...

Teringin nak dengar macam mana lagunya.. tak pernah dengar ; )

izinni said...

sooo sweet

kingbinjai said...

anak aku skang dah pandai sebut "buuuuah!"

banggugar said...

salam indera,
salah jgak..
lgu btul.. a.l.o.n.g = along (",)

Sastri said...

mula2 sas pun tak faham, bila baca penerangan indera pada kak pb baru la faham... seronok ek aufa, babanya nyanyikan... :D

Unknown said...

lama 'puasa' awak ye, indera. tk pe..smakin rindu smakin sayang orang kata. kuatkn jiwa dn smangatkn usaha.

blackpurple @ jowopinter said...

Seminggu sekali baru dapat bersama keluarga rupanya Indera ini...tak mengapa, semakin jauh semakin akrab jadinya... :)


Bagaimana melodi lagu itu ek...?

KAMATO said...

saya pernah mengalamai seperti indera.. agak lama juga, sampai naik lali... tapi ada hikmah dia

INDERA KENCANA said...

Iman,
Hehehehe

Masy,
Saya keje swasta. Tapi masih belum ada rezeki lagi..

Kak pB,
Berapa lama akak di Taiping dulu?

AKMA,
Selamat bertugas dan selamat kembali ke alam sebelum AKMA bepergian. Saya menanti SMS dari AKMA.

Areyoung,
Kalau nak dengar lagu ni, tukar ke frekuensi 107.5 fm dan dengar Pahang fm. Lagu ni akan ke udara biasanya kalau tak jam 8.00 pagi selalunya jam 8.00 malam.

Izinni,
Hehehehe

King,
buuaahh? dia cakap nak Buah ke?

Bang gugar
A l o n g tu dia suka jugak..

Sas,
Hmmm memang dia suka sangatlah. Sekarang ni dia tengah mabuk bercerita lepas dia ikut mak dia ke pertandingan bercerita peringkat sekolah. Balik je, dia naik atas bantal, terus meniru gaya orang sedang bercerita (konon-kon dia naik atas pentas).

En Azzam,
Secara amnya 5 hari puasa. Itu belum masuk hari hari tertentu setiap bulan. Hehehehehe..

Bro BP,
Hmm.. susah nak terangkan melodinya. Ianya gabungan irama joget dengan cakleng pong. Memang happy mood la lagu dia. Hanya Radio Pahang yang putarkan lagu ni (107.5fm)

Saudara Kamato,
Wahh.. rupa-rupanya saudara lebih dulu makan garam rupanya!! Patutlah selama 10 hari di Jepun, segar bugar je. Hehehehee... Maaf, gurau je..