Wednesday, July 25, 2007

Sekeping Hati Milik Seorang Lelaki (Bhgn 2)

Kemudian dia mendengar bunyi geseran tayar dengan muka aspal. Dia terjatuh di atas jalanraya itu. Amri memejamkan matanya menanti maut datang menjemput. Seketika dia terkalap. Kemudian membuka matanya. Kelihatan seorang pemuda keluar dari kereta Iswara berwarna hijau.
"Ya Allah bang!!!! nyaris saya tak langgar abang tadi. Abang tak apa-apa?" tanya pemuda itu.

Amri hanya mampu menggeleng-gelengkan kepalanya tanda dia tidak mengalami kecederaan. Dia masih belum pulih dari kejutan yang dahsyat. Langsung dia tidak mampu bersuara. Pemuda itu kemudiannya menarik tangan Amri dan mengibaskan debu yang melekat di pakaiannya.
"Abang nak ke mana? Biar saya hantarkan.." kata pemuda itu.


Amri memandang tepat ke wajah pemuda itu. Kemudian dia merasakan bahawa dia selalu melihat pemuda itu. Tapi di mana? Ya, ya. Pemuda itulah yang sering melambai ke arahnya sewaktu dia menunggu budak Keon untuk menumpang balik ke rumah setelah dia mengunjungi Amira di rumah mertuanya. Pemuda itu selalu sahaja tersenyum apabila mata mereka bertaut. Dia tahu. Pemuda itu menantu Makcik Rahmah yang tinggal berhampiran dengan rumah bekas mertuanya.


Tanpa kata, pemuda itu menuntunnya masuk ke perut kereta dan langsung melarikannya ke arah rumah ibunya dengan kadar pecutan yang laju.
"Errr.. encik ni nak ke mana?" tanya Amri.
Pemuda itu tersenyum.
"Panggil saya Indera. Tak payah berencik-encik. Saya ni nak hantar abang balik ke rumah abang.."
Amri tersenyum. Ganjil nama pemuda ini.
"Errr... Indera selepas tu nak ke mana?" tanya Amri.
"Saya nak ke Pekan Ayer Tawar. Nak beli spare-part kereta" jawab pemuda itu. Masih tersenyum.


Amri terdiam buat beberapa saat. Seketika kemudian dia bersuara.
"Boleh tak kalau abang ikut Indera?. Abang dah lama tak berjalan-jalan tengok dunia luar. Yelah, sejak abang kena stroke.." kata Amri separuh mengharap. Pemuda itu kemudian melepaskan pandangan hadapannya dan menoleh ke arahnya. Ada simpati di mata pemuda itu. Pemuda itu kemudian mengangguk perlahan-lahan.


Setelah selesai urusan pemuda itu, pemuda itu kemudian menarik Amri masuk ke Restoran India Muslim yang selalu penuh di pekan itu. Mereka menjamu selera dengan Roti Canai dan Teh Tarik. Itulah kegemaran Amri suatu ketika dahulu sebelum dia jatuh sakit.
"Saya selalu nampak abang menunggu di tepi jalan depan rumah mertua saya tu. Abang tunggu sapa..?" tanya pemuda itu.
"Tak tunggu siapa-siapa. Cuma mengharapkan ada yang simpati menumpangkan saya balik ke rumah" katanya sambil tersenyum.
"Kak Hani tu isteri abang?" tanya pemuda itu.
"Bekas isteri..."


Pemuda itu mengerutkan dahinya cuba memahami perkara sebenarnya. Namun dia tidak cuba bertanya. Amri dengan rela hati membuka kisah silamnya buat sempadan.


"Saya ini bukanlah tua sangat. Tetapi penanggungan yang saya alami itu yang membuatkan saya kelihatan tua. Di usia remaja saya, saya seorang yang sangat manja dengan orang tua saya. Maklum sahaja saya ini anak tunggal. Segala keinginan saya sentiasa dipenuhi oleh kedua orang tua saya. Saya malas belajar. Akhirnya terkandas di dalam peperiksaan. Maksud saya keputusan yang perolehi itu tidak mampu membawa saya ke mana-mana. Saya bergelandangan di kampung, merayau tanpa tujuan. Tiada matlamat hidup. Tidak lama kemudian, bapa yang saya kasihi meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya".


"Sebahagian daripada duit pampasan yang diberikan oleh orang yang melanggar bapa saya itu, Mak membelikan saya sebuah motosikal. Tidak lama sesudah itu saya mendapat pekerjaan sebagai kerani penghantar surat di Ipoh. Saya leka dengan hidup saya. Saya melakukan pelbagai maksiat tanpa pernah terfikir akan dosa dan juga pahala. Duit gaji habis begitu sahaja. Tidak pernah terdetik di hati saya untuk menghulurkan kepada ibu saya walau sesen pun. Saya bebas sebebas-bebasnya. Hidup umpama burung. Apabila penat pulang ke rumah sebagaimana pulangnya burung ke sarang. Kemudian terbang lagi. Begitulah saban hari".


"Sewaktu mengunjungi ibu di kampung pada suatu hari, telah menemukan saya dengan Hani. Hani dara jelita yang sentiasa menjadi perhatian ramai. Dia lincah lagi keletah. Dengan pakaian yang sedikit berani sehingga menampakkan sebahagian anggota tubuh, liuk tubuh Hani menjadikan saya gila. Gilakan Hani. Sentiasa mengingatinya siang dan malam. Saya harus miliki Hani walau apa cara pun".


"Satu hari, Hani terkandas di pekan. Tiada kenderaan untuk pulang ke rumah. Saya menawarkan untuk menghantarkan Hani pulang dengan menaiki motorsikal saya. Itulah detik perkenalan kami. Semenjak itu kami sering bertemu. Di kampung dan kadang-kadang di bandar. Sikap Hani yang serba tidak kisah diusung ke hulu ke hilir semakin menyebabkan kami berani lakukan apa sahaja. Ibunya pula langsung tidak ambil peduli apa yang Hani lakukan. Akhirnya kami terlanjur".


"Hani mengandung. Tiada jalan lain untuk menutup malu selain daripada diijabkabulkan. Tetapi ibu saya menentang. Dia tidak sudi menerima perempuan jalanan sebagai menantunya. Tetapi saya berkeras juga. Akhirnya kami bernikah di Thailand dan langsung menetap di Kelantan buat beberapa tahun. Di sanalah Amira dilahirkan. Hidup kami ketika itu umpama kais pagi makan pagi. Kais petang makan petang. Kami selalu bertengkar. Hani menyalahkan saya menyeretkan ke kancah kehidupan yang susah. Sekiranya saya tidak dapat memberinya kesenangan, dia mahu saya menceraikannya".


"Surat dari ibu saya yang kerinduan kemudian membawa kami pulang semula ke Perak. Saya tidak punya kerja tetap selain mengusahakan tanah milik arwah bapa saya yang sekangkang kera itu. Alhamdulillah, hasil kebun itu mampu saya keluarkan. Pendapatan pun bertambah. Amira pun semakin besar. Hani sudah tidak menyebut lagi hal perceraian".


"Namun sinar mentari itu selalu tidak kekal lama. Tiba masanya, kegelapan pasti menyelubungi alam. Satu pagi, sebaik sahaja saya masuk ke kamar mandi, saya merasakan kesakitan yang teramat sangat di bahagian kepala. Pandangan saya gelap. Saya tidak tahu apa-apa. Sedari dari koma yang panjang, doktor mengesahkan saya menghidap angin ahmar yang serius. Separuh badan saya lesu. Tidak bermaya. Malah untuk mengangkat seurat jari pun saya tidak mampu.."


"Sepanjang saya dirawat di hospital, kelibat Hani langsung tidak kelihatan. Setelah saya pulang ke rumah, ibu memberitahu saya bahawa Hani sudah meninggalkan rumah ibu saya dan pulang ke rumah ibunya dengan membawa Amira bersama. Hani seperti burung yang terlepas dari sangkarnya. Terbang jauh dan jauh. Hahahahahahaha.... mungkin dia tidak ingin hidup di sisi suami yang cacat. Apalah yang orang cacat mampu berikan". (Kali ini pemuda itu menggenggam erat tangannya sambil menepuk bahunya).


"Akhirnya dia menuntut fasakh dari Pejabat Agama. Alasannya saya sudah tidak mampu menjalankan tanggungjawab saya sebagai suami. Saya tahu jika saya sihat, pasti saya menang perbicaraan. Tetapi saya bukan orang yang melukut di tepi gantang. Mengharapkan kasih jika orang sudah tidak sudi. Cuma saya sering rindukan Amira".


"Setelah dirawat dengan kaedah tradisional, saya mampu menggerakkan sedikit anggota yang lesu. Tetapi Indera tengok sahajalah, langkah saya pun terhencot-hencot. Hani benar-benar sudah berpatah arang dengan saya. Dia bebas ke sana dan ke mari dengan Zainuddin, teman barunya".
"Saya kenal Zainuddin itu. Dia sepupu Azah, isteri saya"


"Setelah cacat begini, saya rasakan bahawa saya hanyalah beban bagi hidup orang lain. Anak saya sendiri membenci saya. Apa daya saya. Saya serahkan segala-galanya pada Allah. Hanya itu sahaja yang mampu saya lakukan".




Senja berlabuh menebarkan warna merah jingga di saat Indera menghidupkan enjin kereta untuk pulang. Sepanjang jalan mereka berdua diam terpaku seolah-olah kehilangan kata-kata sehinggalah kereta itu menghampiri halaman rumah ibu Amri.
"Terima kasih Indera. Abang terharu bila Indera sanggup berkawan dengan abang yang cacat ni. Budi Indera akan abang ingat sampai mati.." katanya sebelum ketawa memanjang.
"Apa sangatlah budi saya tu abang.."
Amri ketawa memanjang. Indera tidak pasti apakah maksud ketawa itu. Ketawa itu masih dapat didengarinya tatkala Amri dilihat menongkah anak tangga.


*********


Setelah dua tahun, Hani berkahwin dengan Zainuddin. Satu petang, sewaktu saya dalam perjalanan pulang ke rumah mertua saya, saya berpapasan dengan seseorang. Jalannya terhencot-hencot.
"Eh.. itu bukan Amri ke..??" tanya saya pada Azah.
"Eh, abang ni biar betul...!! Amri tu dah meninggallah.."
"Hah..?? Dah meninggal?? Sakit apa..??"
"Entah. Tak tahu. Meninggal mengejut je, kata orang. Meninggal dengan membawa hatinya yang lara.." kata Azah cuba berlucu.

Kasihan....


Budi Indera akan abang ingat sampai mati...



Tamat



10 comments:

kingbinjai said...

semoga rohnya dicucuri rahmat

khairyn said...

semoga Allah beri pengampunan pada dia dan kita semua... amiin.

pB said...

Semoga Allah membalas budi Indera itu ...

Moga rohnya ditempatkan dikalangan orang orang yang mendapat pengampunan dari Allah ...

-sedih-

Ghaz said...

Indera;

Nasib seseorang tak sama ....

Sedih jugak baca kisah tuh ....

Sastri said...

semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang mendapat pengampunan Allah...

achik said...

aduhai.. sedihnya..
semoga rohnya dicucuri rahmat..

blackpurple @ jowopinter said...

Tersentuh. Berapa agaknya umur almarhum Amir itu ekk?

Semoga rohnya aman di sana.


[Illustrasi yang comel! :D]

Iman Mawaddah said...

Satu pengajaran berguna bagi yang masih hidup dan berpeluang untuk berubah ke arah yang lebih baik.

Masy said...

ermmm...

kesilapan dibalas dgn cara yg berbeza. moga anaknya Amira tidak meneruskan tradisi perangai maknye tuh.. ~

Unknown said...

semoga Allah beri pengampunan pada dia dan kita semua... amiin.

p/s:khairyn sy copy awak punya..:)