Thursday, February 14, 2008

Arca - Dua

Pesawat CX725 Boeing 777-200 milik Syarikat Penerbangan Cathay Pacific daripada Hong Kong itu mendarat dengan selamatnya di landasan KLIA pada jam 8.15 pagi. Sebaik keluar dari perut pesawat, Bakri merasakan dirinya bagai terapung-apung seketika. Kesan penerbangan yang memakan masa 7 jam dengan ditambah masa transit di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong, Chek Lap Kok yang menghabiskan masa hampir 3 jam. Letihnya usah diperkatakan lagi.

Setelah selesai urusan yang melibatkan Jabatan Immigresen, Bakri melangkah keluar daripada Balai Ketibaan sambil matanya liar memandang ke sana ke mari. Mungkinkah Karmila terselit di celah-celah orang ramai yang mundar-mandir itu?

Setelah yakin Karmila tidak datang menjemputnya, Bakri mendail nombor Karmila. Ingin memberitahu Karmila bahawa dia sudah tiba di KLIA, dan dalam masa selewat-lewatnya sejam lagi dia akan tiba di rumah. Namun Bakri agak kehairanan kerana setelah didail beberapa kali, hasilnya masih hampa. Talian gagal ditembusi. Yang ada hanya suara rakaman komputer dari Pelayan Perkhidmatan.
“Nombor yang anda dail tidak aktif atau berada di luar liputan perkhidmatan. Terima kasih”.

Ke mana Karmila pergi agaknya? Hati Bakri tertanya-tanya. Barangkali Karmila pulang bermalam di rumah ibunya. Bakri cuba meneka lantas terus menghubungi talian tetap di rumah mertuanya itu. Tetapi malangnya talian itu juga tidak berjawab. Bakri garu kepala. Setelah gagal mencari jawapan ke mana halanya Karmila dan keluarga mertuanya, Bakri memutuskan untuk pulang ke rumah. Sebelum itu dia harus mengambil keretanya yang dipakirkan di pejabatnya.
“Pergi ke Jalan Pinang, ya Bang….” Kata Bakri memberi arahan kepada pemandu limousine KLIA sebelum kereta itu memecut ke arah Kuala Lumpur.

Sewaktu limousine itu memasuki lebuhraya, telefon bimbit Bakri bergetar keras. Hmmm… pastinya ini Karmila, fikir Bakri. Namun Bakri sedikit hampa apabila nombor yang tertera di skrin telefon itu nampak asing baginya. Dengan segera Bakri menjawab.
“Maafkan saya ya, encik. Saya Koperal Abdul Wahab dari Bahagian Siasatan, Polis Diraja Malaysia. Saya dapat nombor dari telefon bimbit Puan Karmila Binti Mazlan. Boleh saya tahu dengan siapa saya bercakap ni..?”

Darah terasa menyimbah naik ke muka Bakri. Polis? Apa halnya ini? Hati Bakri berdebar kencang.
“Saya Bakri. Suami Karmila. Kenapa dengan isteri saya, encik?” tanya Bakri tidak keruan.
“Isteri encik telah ditemui meninggal dunia di rumahnya pagi tadi. Kami sedang menjalankan siasatan berhubung dengan kematiannya. Jenazah Puan Karmila sekarang ada General Hospital sedang dibedah siasat..”

Meninggal? Meninggal? Apakah meninggal itu adalah kematian? Karmila sudah mati? Karmila sudah tiada dalam dunia ini lagi? Karmila sudah meninggalkannya…? Tidak. Tidak. Aku tidak percaya. Karmila tidak meninggal. Aku menyintainya dan dia menyintai aku. Tidak mungkin Karmila tergamak meninggalkan aku. Ini semua hanya mimpi. Lelaki ini mesti lelaki gila yang cuba mempermainkan aku. Tidak. Aku tidak ingin mempercayainya..!!!

“Boleh saya tahu Encik Bakri sekarang berada di mana?” Koperal Abdul Wahab bertanya.

Sepi.

“Hello… Encik Bakri masih di talian ke?” suara lelaki ini mengejutkan Bakri dari kebingungannya.
“Errrr… ya. Encik bertanya apa?” suara Bakri bagaikan tidak terkeluar dari kerongkong.
“Encik Bakri ada di mana sekarang?”
“Di atas lebuhraya. Kuala Lumpur-Putrajaya Expressway”

Tidak. Aku tidak ingin percaya berita ini. Tidak!!
Bakri mengalihkan pandangannya kepada lalulintas yang semakin sesak yang sama naik dengan kehangatan matahari pagi itu. Bakri bagaikan tidak melihat apa-apa. Pandangannya kosong!! Sekosong hatinya. Di saat itu hatinya masih belum mempercayai apa yang telah didengari sebentar tadi di talian telefon. Bakri tidak tahu apa yang sedang bergolak di hatinya. Tiada suka. Tiada sedih. Tiada sendu. Tiada senda. Semuanya kosong. Tiada setitis airmata yang mengalir, namun di ketika itu Bakri bagaikan ingin meneriak sekuat hatinya memanggil nama Karmila.


Telefon bergetar lagi mengalunkan irama yang menyakitkan telinga. Pemandu limousine itu sedikit terperanjat lantas mengerling Bakri dari cermin pandang belakang.
“Encik…!!” suara pemandu limousine itu pula mengejutkannya.
“Maaf. Telefon encik berbunyi. Dah tiga kali. Encik tak mahu jawab ke?” tanya pemandu limousine itu tanpa mengetahui hal sebenar. Tergesa-gesa Bakri menjawab. Panggilan dari Harmiza, adik Karmila.

“Abang Bakri…. Kak Mila, Kak Mila..dah..” suara Harmiza pecah dalam esak tangisnya.
“Tak payah cakap. Abang dah tau..” suara Bakri bergetar.

Baru ketika itu hati Bakri pecah. Airmata bagaikan berlumba-lumba ingin turun dari empangannya. Bakri menelungkup wajahnya ke lutut. Badannya yang besar itu bergerak-gerak turun naik. Tenggelam dalam tangisan yang tidak beresak. Pemandu limousine itu terkejut dengan tindakan Bakri namun membiarkannya sahaja. Sudah lima tahun dia memandu limousine itu. Sudah pelbagai kerenah penumpang.
“Bang, tak payah ke Jalan Pinang. Terus ke General Hospital, ye!!”
“Baik”

6 comments:

Masy said...

aduihhhh saketnye.. huhuhuuh

Unknown said...

isk sedihnya.. sambungan..

pB said...

hargailah pasangan sebelum pasangan itu hilang

HAPPYIRFA said...

salam..
x sabar tunggu next episod

asr said...

Salam, sihat ka? Lama dah dah tertangguh sambungan cerita ARCA ni...

:)

INDERA KENCANA said...

Masy,
Huhuhuhu jugek...

Linda,
nak kasi la ni..

Kak pB,
ya, betul tu kak..

irfa,
Kalau tunggu... (kalau betul-betul la) rasanya tahun depan pun belum abis lagi.

Zam,
Aku sihat je Zam. Cuma aku masih tak menang2 Petronas Car Craze la... Uwaaaa..hak...hak...hak.. Teh O Ais Istanbul agak-agak sedap tak?