Tuesday, October 28, 2008

Hikayat Badrun Basim

Adapun, tersebut di dalam kisah, terdapat sebuah kerajaan yang besar lagi agung yang memerintah negeri di bawah samudera. Bahr el-Alam nama kerajaan tersebut. Diperintah oleh seorang maharajah yang bernama Shah Akbar. Besarnya kerajaan laut ini meliputi dari terbit matahari hingga ke santak senja jika diukur dengan saujana mata yang memandang. Rakyatnya sebagaimana jua rakyat yang mendiami kerajaan di atas bumi, masing-masing terdiri daripada peniaga-peniaga, petani, penternak, cendiakiawan, laskar-laskar dan juga hamba sahaya.

Ada pula Shah Akbar itu berputerakan tujuh orang putera dan puteri. Enam orang puteri dan seorang putera yang telah dinobatkan sebagai putera mahkota kerajaan negeri yang bakalan menggantikan Shah Akbar sekiranya Shah Akbar tidak lagi memegang tampuk pemerintahan negara. Shahrul Arifin si putera bongsu. Demikianlah nama putera mahkota tersebut. Sungguh tampan dan kacak ibarat bulan purnama airmukanya. Bijak dalam ilmu dunia dan akhirat serta pandai juga bermain senjata.

Manakala puteri-puteri baginda yang berenam itu sangat cantik lagi jelita sehingga tiada tolok bandingnya di zaman itu. Masyhur nama puteri-puteri ini sehingga menjadi idaman sekelian teruna yang menduduki alam ini. Adapun yang paling cantik antara sekelian puteri berenam itu adalah puteri yang paling muda. Jalnar Al-Bahriyyah nama diberi. Kecantikan Jalnar Al-Bahriyyah ini dikatakan mampu memadamkan cahaya batu permata dan sekelian perhiasan di dunia ini dek kecantikan yang dimiliki oleh baginda.

Diriwayatkan putera puteri ini saling sayang menyayangi antara satu sama lain. Jika satu ditimpa malang, tiadalah senang akan yang lainnya.

Setelah beberapa lama memerintah, pada suatu masa yang ditetapkan oleh Allah SWT, Shah Akbar telah jatuh gering. Oleh kerana terlalu beratnya gering baginda itu, baginda sultan merasakan bahawa hayatnya tidak hanya beberapa lama. Lalu baginda sultan memerintahkan agar sekelian putera dan puteri baginda beserta permaisuri datang mengadap supaya dapat baginda menyampaikan amanat terakhir baginda buat panduan ahlil keluarga baginda yang masih hidup.

Baginda berpesan kepada permaisuri, putera Shahrul Arifin dan puteri-puteri baginda agar hidup rukun dan damai serta saling hormat menghormati sesama mereka. Tidak lupa dipesankan agar ahlil keluarga baginda senantiasa menuruti segala suruhan Allah dan Rasul serta menjauhi segala yang ditegah oleh agama. Tidak berapa lama sesudah itu, Shah Akbar pun menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Setelah berakhir urusan pengkebumian dan tempoh berkabung, Shahrul Arifin kemudiannya dimahkotakan menjadi sultan di negara Bahr El-Alam yang baru. Pertabalan itu dibuat secara besar-besaran sesuai dengan kehebatan negara yang besar. Setelah majlis pertabalan berlangsung, maka Shahrul Arifin melaksanakan segala urusan yang telah dirancanakan oleh ayahanda baginda. Adapun Shahrul Arifin itu terlalu pemurah dan adil sebagaimana ayahanda baginda jua adanya.

Bak kata pepatah, lidah lagi tergigit. Inikan pula adik beradik sekandung. Entah di mana silapnya, pecah perselisihan faham antara Shahrul Arifin dan kekandanya Jalnar Al-Bahriyyah. Masing-masing terlupa akan pesanan serta wasiat ayahanda maka ribut perselisihan itu menyebabkan Jalnar Al-Bahriyyah merajuk jauh hati lantas naik ke daratan menyerahkan dirinya kepada orang di darat.

Naiklah Jalnar Al-Bahriyyah ke daratan sehingga dia sampai ke jaluran pantai yang panjang, bersih memutih. Di bawah cahaya rembulan, Jalnar Al-Bahriyyah duduk di pasiran pantai itu sambil menangisi mengenangkan untung nasibnya.

Di saat dia duduk di pantai itu, tiba-tiba lalulah seorang pemuda yang tampan mendekatinya. Akan tetapi, rupanya pemuda itu berniat serong. Dia mahu melakukan kemasuman terhadap Jalnar Al-Bahriyyah namun Jalnar Al-Bahriyyah sempat melontarkan seketul batu yang besar ke kepala pemuda itu sehingga menyebabkan pemuda itu akhirnya luka parah.

Setelah itu Jalnar Al-Bahriyyah jatuh ke tangan seorang darwish. Darwish itu seorang yang baik budi. Dia tidak berniat itu memperisterikan Jalnar Al-Bahriyyah yang cantik jelita itu akan tetapi darwish itu berkira-kira untuk mendapatkan kurniaan sultan yang memerintah negeri itu.

Adapun negeri itu bernama Nur El-Huda yang diperintah oleh seorang sultan yang agung yang bernama Sultan Badruzzaman. Dikatakan pada ketika itu, tiada kerajaan di muka bumi ini yang dapat menandingi kehebatan Kerajaan Nur El-Huda ini. Sultan Badruzzaman itu sultan yang masyhur, kaya raya dan ternama tetapi sayang tidak berputera.

Darwish itu kemudiannya membawa Jalnar Al-Bahriyyah dan mempersembahkan puteri itu kepada Sultan Badruzzaman. Tatkala melihatkan kecantikan Jalnar Al-Bahriyyah yang sungguh luar biasa itu, Sultan Badruzzaman setuju memperisterikan Jalnar Al-Bahriyyah itu dengan memberikan darwish itu sekarung wang emas.

Untuk Jalnar Al-Bahriyyah, Sultan Badruzzaman telah membina sebuah istana yang indah mengadap arah Laut Arab yang terbentang luas itu. Tinggallah Jalnar A-Bahriyyah di dalam istana itu bersama suaminya Sultan Badruzzaman itu. Namun setelah beberapa lama menjadi isteri baginda, Sultan Badruzzaman mendapati isterinya tidak pernah mengeluarkan sepatah perkataan pun. Lagaknya seperti orang bisu. Hanya bahasa dan lenggok tubuhnya sahaja yang menjadi bahasa perhubungan antara mereka berdua. Saban hari Jalnar Al-Bahriyyah akan duduk memandang luar jendela melihat jauh ke arah Lautan Arab yang bergelora. Tiada dia pedulikan akan suaminya dan lain-lain hal di istana itu.

Semakin hari semakin Jalnar Al-Bahriyyah yakin bahawa dia kini sudah berbadan dua dengan putera Sultan Badruzzaman. Dia terus memandang ke luar jendela tanpa rasa jemu.

Melihatkan keadaan isteri baginda yang kelihatannya tidak bahagia membuatkan jiwa Sultan Badruzzaman semakin hiba. Di suatu petang, Sultan Badruzzaman membawa Jalnar Al-Bahriyyah bersiar-siar di taman istana yang berhadapan dengan laut itu untuk menghiburkan hati keduanya.
“Adinda, ketahuilah wahai adinda, sesungguhnya kanda amat menyintai adinda. Terlalu besar cinta kanda sehingga jika boleh, nyawa pun ingin kanda serahkan pada adinda. Kanda ingin membahagiakan jiwa adinda. Akan tetapi kanda tidak tahu samada adinda bahagia atau tidak hidup adinda di samping kanda. Apalah gunanya harta yang melimpah ruah jika kanda kanda tidak berupaya untuk membahagiakan adinda, untuk beroleh seorang putera” kata Sultan Badruzzaman.

Mendengarkan rintihan Sultan Badruzzaman itu, timbullah rasa belas di hati Jalnar Al-Bahriyyah. Tambahan pula layanan Sultan Badruzzaman yang mesra itu membuatkan Jalnar Al-Bahriyyah sudah jatuh cinta kepada Sultan Badruzzaman.

“Ampun Tuanku beribu ampun, patik mendatangkan sembah..”

Sultan Badruzzaman seakan tidak percaya mendengar lontaran suara merdu itu. Baginda terperanjat bercampur bahagia.


Bersambung

7 comments:

kingbinjai said...

fuhh bess

vandaa said...

terima kasih atas kunjungan ke blog saya....

busy dgn pelbagai urusan kerja(almaklum sudah sampai akhir tahun)

Insyallah ada kelapangan nanti dapatlah saya update catatan saya.

saya sgt mengemari cerita2 klasik dan hikayat lama yg ditulis tahniah saya ucapkan pd abg... ada tak idea nak dibukukan kisah2 tersebut atau mungkin blog khusus untuknya...

sambungannya nanti jgn lama sangat tak sabar nak baca...
assalamualaikum...

Masy said...

nak tunggu puteri nur al-masyita pulaklah hehehe

sambung sambung~

asr said...

Tu dia... hikayat bersiri datang lagi.

Ramai yg tak kelip2 mintak sambung tu. Ahak.

KALAM JAUHARI said...

Salam, fuh bro, i think u're in wrong profession, u should writing ur novel oledi!

Anyway nice one.

indera kencana said...

King,
Besh ke?

Vandaa,
Sebenarnya Hikayat ni memang dah dibukukan cuma tidak terdapat di pasaran sahaja. Kalau rujuk pada DBP, saya rasa Vandaa boleh dapat salinan yang asal.

Masy,
Nak sambung le nih (bila? bila?)

Zam,
Jadi ke ko nak balik bulan 11 ni? ni pon dah bulan 11 dah...

KJ,
KJ as in Khairy Jamaluddin? Just kidding... Btw, thanks for spend your precious time visiting my blog. Remember the letters I had sent out to you in 1999? Alaa.. the story about nail and sparrow. I've already had that talent during the time or else you hadnt noticed. Kalau tak, takkan KJ merah-merah muka baca... (hehehehehe... suka-suka hati je hantar surat layang).

Bunga Rampai said...

WOW, sukanya saya cerita ni!!

Saya tunggu sambungan.

Salam manis buat Indera Kencana :)