Monday, August 28, 2006

Kisah Yang Bersatu dan Yang Terputus

Dari corong radio pagi ini, seorang deejay bertanyakan pendapat khalayak tentang rancangan mana yang bakal menarik perhatian ramai malam ini, persandingan Siti Nurhalizakah atau Sesi perdebatan antara Mawi dengan Nordiana Naim..??
Bagi saya kedua-dua rancangan itu langsung tidak mendapat tempat di hati saya. Bak kata adik kita Cempaka Biru, mereka itu tidak mempunyai apa-apa pertalian dengan kita. Kita mungkin kenal mereka namun mereka tidak mengenali kita. Apa perlunya kita sibuk-sibuk?
Menyentuh persandingan Siti Nurhaliza dengan Dato' Khalid, sebesar mana atau sekecil mana majlis persandingan itu ingin diadakan, itu semua hak Siti. Siti dan Dato' Khalid juga manusia, mereka punya hati dan perasaan sama seperti kita inginkan yang terbaik dalam hidup kita. mereka tetap individu yang kita harus hormati hak dan keputusan mereka. Baru-baru ini saya terdengar kaum kerabat saya bergossip membicarakan tentang hal-hal remeh perkahwinan Siti, tentang beza usia Siti dengan Dato' Khalid, tentang cincin yang ditempah khas, tentang gown, tentang macam-macam lagi. Yang membuatkan saya berasa tidak selesa kerana isteri saya turut ikut dalam perbincangan itu. Saya membiarkan mereka berbicara semau mereka. Sepulang sahaja mereka, saya menegur (tegur-tegur sayang) isteri saya. Saya menerangkan bahawa perbincangan itu tidak membawa apa-apa faedah. Biarlah Siti berkahwin dengan pilihannya, biarlah apa yang Siti ingin kenakan pada hari besarnya dan bagaimana pun perancangan perkahwinan yang telah diaturkan. Kita ini tidak ada kena mengena dengan Siti. Perbincangan tadi hany boleh membuatkan kita secara tidak sengaja termasuk di kalangan mereka yang ghibah (mengumpat). Saya bukan peminat Siti jauh sekali memusuhi Siti. Tetapi saya agak sensitif apabila insan lain yang tiada kena mengena dengan hidup saya diumpat dan dikeji. Sementelahan pula orang itu tidak pernah menimbulkan kesulitan dalam hidup kita. Apa perlunya kita memperkatakan tentangnya. Kita juga tentu tidak suka sekiranya apa yang kita rancangkan mendapat pecat dari orang lain.
Kisah putus tunang Mawi dan Diana. Keseluruhannya apa yang boleh dikatakan, itulah harga yang patut kita bayar setelah menjadi public figure. Sepatutnya kisah seumpama ini tidak perlu dibukakan di khalayak. Yang berlalu biarkan berlalu. Anggap tiada jodoh. Habis cerita. Mengadakan sesi soal jawab seumpama itu sama seperti menjaja kisah rumahtangga kepada umum. Sedang sepatutnya kisah rumahtangga itu suatu rahsia sekali di hadapan ibubapa dan mertua. Kisah seumpama ini juga tidak membawa sebarang faedah.
Hairan saya kenapa orang kita (bukan orang kita sahaja malah masyarakat barat seperti di Britain lebih dahsyat) terlalu suka memperkatakan tentang rumahtangga orang lain sedang rumahtangga mereka itu seperti menunggu retak dan belah. Atau kisah kahwin dan cerai. Apakah tiada isu yang lebih global daripada itu..??

No comments: