Friday, August 25, 2006

Ummati, ummati, ummati

Subuh Isnin 12 Rabiulawal Tahun 10 Hijriah. Di masjid, para sahabat sedang berkumpul menanti-nanti kedatangan Rasullullah seperti biasa untuk mengimamkan solat. Nampaknya Subuh pagi itu agak kelewatan. Bilal Bin Rabah telah lama mengalunkan laungan azan subuh namun kelibat Rasullullah belum lagi kelihatan.
Saidatina Aishah memanggil bapanya Saidina Abu Bakr As Siddiq R.A memaklumkan bahawa Rasullulah subuh itu gering akibat sakit kepala yang keterlaluan. Rasullullah berpesan supaya Saidina Abu Bakr mengambil tempatnya sebagai imam solat pagi itu. Saidina Abu Bakr agak keberatan untuk memikul tanggungjawab tersebut kerana selagi Rasullullah masih hidup, selagi itu dia tidak akan mendahului Rasullullah.
Rasullullah membuka jendelanya sambil tersenyum kepada para sahabat. Para Sahabat merasa lega melihat keadaan Rasullullah kerana mereka menyangkakan bahawa Rasullullah berada di dalam keadaan sejahtera. Rasullullah memberi isyarat kepada Para Sahabat supaya solat Subuh pagi itu diimamkan oleh Saidina Abu Bakr R.A sahaja.
Selesai sahaja bersolat Subuh, keadaan Rasullullah semakin membimbangkan. Saidatina Aishah dan puteri Rasullullah Fatimah Az-Zahra R.H bersama-sama merawati Rasullullah. Tiba-tiba di luar kedengaran orang memberi salam. "Izinkan saya masuk" kata tetamu itu. "Tidak boleh, kerana ayahku sedang sakit pada ketika ini"jawab Saidatina Fatimah sambil jiwanya bergetar tidak keruan, gerun terhadap tetamu itu. Dari dalam kedengaran Rasullullah bertanya kepada Saidatina Fatimah siapakah tetamu yang hadir itu. "Seorang lelaki ya Rasullullah. Belum pernahku lihat ianya sebelum ini. Setiap kali aku memandangnya, akan bergetar tubuhku kegerunan kepadanya"jawab Saidatina Fatimah.
"Anakku, tahukah engkau tetamu itulah yang memisahkan kenikmatan sementara, dan dialah yang memisahkan pertemuan sementara. Dia itulah Malaikat Maut. Anakku, ketahuilah olehmu bahawa engkaulah yang pertama di kalangan kerabatku yang akan menuruti jejakku (ke alam baqa). Benarkan tetamu itu masuk" sabda Rasullullah S.A.W.
Sebaik sahaja tetamu itu masuk dan merapati Rasullullah, tetamu itu memberi salam. Rasullullah bertanya kepada tetamu itu "Ya Izrail, kenapakah aku tidak melihat Jibrail, di manakah dia sekarang?". Izrail menjawab, "Jibrail sedang menunggu Tuan di langit dunia". "Panggillah dia. Suruhlah dia datang kepadaku" kata Rasullullah. Ketika, Jibrail hadir memberi salam dan duduk di sisi Rasullullah S.A.W.
"Ya Rasullullah, sudah sampai masa dan ketikanya Tuan dijemput ke hadrat illahi" kata tetamu itu. "Aku tahu. Jalankanlah tugasmu" Kata Rasullullah S.A.W. Izrail A.S mula mengambil Roh Rasullullah S.A.W. Tubuh dan wajah Rasullullah mula dibasahi keringat. "Ya Izrail, alangkah sakitnya sakaratulmaut ini"kata Rasullullah. Jawab Izrail, "Ya Rasullullah, saya menarik Roh Tuan di dalam keadaan yang paling lemah lembut.
Kesakitan sakaratulmaut itu membuatkan dahi dan kening Rasullullah berkerut. Melihatkan keadaan itu, Jibrail A.S segera membuang pandang ke arah lain. Tanya Rasullullah, "Wahai Jibrail, hina sangatkah wajahku di saat ini sehinggakan engkau berpaling ke arah lain?. "Siapakah yang tega hati melihat kekasih Allah berada di dalam kesakitan seperti ini" jawab Jibrail A.S dengan suara yang lirih.
"Wahai Jibrail, beritahuku apakah hakku di hadapan Allah?" tanya Rasullullah. Jibrail menjawab, "Ketahuilah olehmu wahai Rasullullah, di saat ini Malaikat-malaikat, nabi-nabi dan rasul-rasul sedang berbaris menyambut ketibaanmu. Bidadari-bidadari sedang berdandan dan ketujuh-tujuh pintu syurga sedang dibuka seluas-luasnya". Namun jawapan itu masih belum meredakan cemas di dada Rasullullah. "Ya Jibrail, apakah hak ummatku di hadapan Allah?. Jibrail lalu berkata, "Sesungguhnya Allah telah berfirman Ku haramkan syurga kepada sesiapa sahaja kecuali setelah ummat Muhammad terlebih dahulu memasukinya".
Mendengarkan itu Rasullullah menjadi lega. Ketika Roh Rasullullah sampai ke pinggang, Rasullullah berdoa, "Ya Allah, sesungguhnya sakaratul maut ini amat menyakitkan. Oleh itu janganlah engkau timpakan kesakitan ini pada ummatku. Biarlah aku sahaja menanggung semua kesakitan itu".
Tubuh Rasullullah semakin lemah. Ketika itu Saidina Ali Bin Abi Talib k.w.j merapatkan telinganya ke bibir Rasullullah. Rasullullah berbisik, "ummati, ummati, ummati (ummatku, ummatku, ummatku) sehingga akhirnya roh Rasullullah berangkat ke hadrat illahi ditemani oleh Malaikat Izrail dan juga Jibrail A.S.
Seluruh alam menangisi pemergian Rasullullah di dalam sendu pagi Isnin 12 Rabiulawal tahun 10 Hijrah. Bertepatan pada hari kelahiran Rasullullah yang ke 63.

No comments: