Tuesday, September 05, 2006

Jarak Waktu

Jarak waktu itu mengubati kelukaan. Jarak waktu menukarkan hati seseorang. Jarak waktu itu mendewasakan seseorang. Jarak waktu jugalah yang mengubah segala-galanya. Sesiapa pun tidak dapat mengagak apa yang bakal terjadi di masa hadapan kerana dalam jarak waktu itu segala-galanya boleh bertukar atas qada' dan qadar yang telah ditetapkan di LauhilMahfudz.
Baru beberapa bulan yang lepas, saya bertanya kepada rakan sekelas saya sewaktu di bangku sekolah menengah dahulu, samada mereka masih mengingati, mengenali dan juga mengetahui alamat dan tempat tinggal salah seorang sahabat kami yang bernama Shahrul Azidi. Shahrul Azidi menjadi rakan sekelas kami selama 6 bulan sahaja sebelum dia mendapat tawaran belajar di MRSM Mini di Kelantan. Tetapi masing-masing geleng kepala.
Seingat saya, Shahrul Azidi dahulu seorang yang pendiam. Dia tidak banyak bercakap dan lebih suka melakukan halnya sendiri. Malangnya pula, ada masa-masanya Shahrul Azidi ini menjadi seorang yang panas baran dan suka mencari sebab untuk bertengkar dan berkelahi dengan sesiapa sahaja termasuklah dengan saya sendiri. Pasti ada sahaja yang menaikkan kemarahannya sehinggakan kami bersembang di sebelahnya sahaja sudah cukup untuk menjadi alasan mencari gaduh. Marah dan kecewa dengan sikapnya, ramai di antara kawan-kawan kami yang memulaukannya. Jika bertumbuk itu, sudah menjadi kebiasaan sehingga saya yang tidak bersalah, pada suatu malam selepas kami menghadiri kelas prep (preparation) turut ditumbuk di perut dengan tidak semena-mena. Demi menjaga keharmonian asrama, saya tidak membalas tindakannya, tetapi perasaan marah itu tetap ada.
Saya langsung tidak mengenali latar belakang. Ada tidaknya hanyalah perkara yang perlu sahaja. Shahrul Azidi ini berasal dari Taiping dan anak kepada seorang pegawai tinggi kerajaan. Bagi kami yang rata-ratanya sebagai anak-anak guru dan petani, status yang dimiliki oleh Shahrul Azidi itu merupakan sesuatu yang amat dikagumi.
Setelah 6 bulan, pada suatu hari kelihatan Shahrul Azidi terlompat-lompat kegembiraan berhampiran dengan telefon awam sekolah. Rupa-rupanya dia diterima masuk ke MRSM. Bagi kami rakan sekelas pula, pemergiannya bukanlah satu kehilangan malah satu rahmat. Tiada lagi pertengkaran dan pergaduhan di dalam kelas. Bilik Darjah itu sekarang sudah aman. Sewaktu bapa Shahrul Azidi datang menjemputnya di asrama, berhimpun rakan-rakan kami melihat pemergiannya. Bukan Shahrul Azidi yang dilihat tetapi masing-masing kagum melihat Proton Saga 1.5 berwarna Perak Metallic kepunyaan ayahnya. Hanya orang yang berada sahaja yang mampu memilikinya.
Shahrul Azidi kian luput dari ingatan rakan-rakan tetapi tidak pernah sekali-kali dari hati saya. Ini kerana saya masih terhutang dengannya sebanyak RM5.00 yuran tahunan kelas. Sewaktu di tingkatan satu itu saya bendahari. Saya berazam bahawa suatu hari nanti, wang miliknya akan pulang semula kepada pemilik sebenarnya. Itu janji saya. Wajahnya tidak pernah saya padamkan dari ingatan saya.
Semalam sewaktu pulang dari pejabat, saya sudah terlewat untuk menunaikan solat Maghrib. Akhirnya pilihan yang saya ada ialah singgah di Perhentian Jejantas Sungai Buloh. Selesai sahaja bersolat maghrib itu seorang lelaki lalu di hadapan saya untuk menyimpan kasutnya. Itulah dia. Wajahnya persis sewaktu kami di tingkatan satu dulu. Saya masih mengenalinya sekalipun dalam jarak waktu 20 tahun.
Saya menegurnya. Dia terlunga. Tidak mengingati saya. Saya menerangkan kepadanya siapa saya dan dia tersenyum. Kami berbicara dalam kenangan silam yang kabur. Tiba-tiba saya merasakan sesuatu yang aneh. Dia bukan Shahrul Azidi yang saya kenal dulu. Shahrul Azidi ini berbeza sama sekali. Shahrul Azidi ini seorang yang merendah diri, sopan tutur bicara dengan senyuman manis menghiasi bibir. Persamaan Shahrul Azidi dahulu dan sekarang ialah tidak banyak bercakap. Saya terpukul dengan kehebatan hemahnya dalam pertemuan singkat kami itu.
Begitulah manusia berubah di dalam jarak waktu. Segalanya mungkin.

2 comments:

Bunga Rampai said...

Lain dulu, lain sekarang.
Yang tidak berubah...kejujuran.

Salam.

INDERA KENCANA said...

Betul..di dalam sebuah buku yang saya baca ada menulis, "Tiada perkara yang lebih berharga dalam diri seorang lelaki yang kesepian (sepi?) melainkan sebuah persahabatan.