Thursday, September 07, 2006

Nisfu Syaaban

Malam ini malam Nisfu Syaaban. Ertinya dalam tempoh dua minggu lagi kita akan menyambut kedatangan Ramadhan Al-Mubarak. Jika di kampung, malam ini akan disambut dengan bacaan Yasin dan juga ceramah agama. Di kota ini pula saya tidak begitu pasti kerana sering sahaja saya tidak berkesempatan ke masjid berjemaah Maghrib dan Isyak lantaran bebanan kerja di pejabat yang sering memanjangkan waktu bekerja hingga ke senja hari.

Mak sering berpesan agar menyambut Nisfu Syaaban dengan amalan dan penghayatan seperti yang ditetapkan oleh para fuqaha' tetapi hanya saya yang sering ambil mudah dan culas di dalam peribadatan. Namun yang jelasnya bagi diri saya, pada malam Nisfu Syaaban ini Ramadhan pasti akan memperlihatkan dirinya kepada saya sepintas lalu sekalipun 14 hari lagi dia akan sebenar-benarnya bertamu di hadapan saya. Dapat saya merasakan hangat nafasnya. Kehebatan pertemuannya dan keberkatannya. Tetapi ada masa-masanya sahaja. Ianya datang tidak mengira waktu samada ketika saya sedang sujud, ketika makan, ketika mandi atau kadang-kadang ketika memejamkan mata untuk tidur.

Nisfu Syaaban sebenarnya masa di mana kita mempersiapkan diri untuk pertemuan dengan Ramadhan. Segala amalan yang dianjurkan di malam Nisfu Syaaban ini adalah amalan yang sama dianjurkan bagi pengisian Ramadhan.

Carilah diri kita di malam ini...malam di mana diangkatnya buku catatan amalan kita naik ke langit..

6 comments:

hakim dirani said...
This comment has been removed by a blog administrator.
hakim dirani said...

Assalamualaikum,

Anda memperingati orang tentang malam Nisfu Syaaban satu ibadah bukan?

Salam ukhuwwah dan ziarah

kingbinjai said...

ya betul

INDERA KENCANA said...

hakim : Mengingati diri saya dan juga saudara seagama saya jika mereka sudi..

king : 2 hari ko tak de, pegi mana..?? Banyak keja sekarang..??

Bunga Rampai said...

Salam,
Menjelang Ramadhan, siap siaga untuk memperkemaskan diri.

INDERA KENCANA said...

Bunga Rampai, Semoga Ramadhan tahun ini melimpahkan keberkatannya dalam hidup kita semua. InsyaAllah.