Tuesday, January 30, 2007

Ke Puncak Cita

Saya masih teringat lagi hari pertama perjalanan hidup saya meniti kemanisan tinggal di kampus. Pagi itu awal-awal lagi saya sudah bangun. Bangun dengan hati yang riang gembira. Betapa sesudah ini saya akan bergelar seorang mahasiswa yang menghuni hutan batu Shah Alam. Sudah lama saya tidak ke Shah Alam. Kali terakhir saya ke Shah Alam sewaktu usia saya 9 tahun ketika menghantar Opah dan Arwah Atuk menunaikan fardhu haji di Mekah. Bayangan Shah Alam hanya kabur dari ingatan. Sungguh tidak saya duga bahawa sesudah hari itu saya akan menghuni bandar perumahan itu selama hampir 10 tahun.

Apak tidak arif akan jalan-jalan di Lembah Kelang. Yang sebenarnya Apak takut tersesat. Apak mengajak Tok Leman bersama kerana Tok Leman sering berulang alik dari Perak ke Lembah Kelang hampir setiap bulan.

Selesai bersolat subuh, saya melangkah ke rumah Cikgu Hamid, tempat di mana saya dan rakan-rakan iaitu Alang, Duwan dan Lan sering berkunjung menemani Cikgu Hamid. Selepas beberapa kali mengetuk pintu, Alang menjenguk keluar. Seperti yang saya duga, dia bermalam di rumah Cikgu Hamid dengan ditemani oleh Duwan, Lan dan juga Din.
"Selamat jalan, Indera. Jangan lupakan kami di sini... Lagi satu, kirimkan salam aku pada anak dara-anak dara yang cantik manis di sana nanti, ye!!" kata Alang. Sesekali dia menggaru-garu kepala dan punggungnya. Rambutnya tidak terurus tanda baru bangun tidur. Sesekali pula lagi dia menguap panjang. Nampak hodoh berselubung dengan kain pelikat kusamnya.

Kami terus berbual di atas bangku panjang di hadapan rumah Cikgu Hamid sambil memandang kosong ke arah padang sekolah yang suram diselimuti kabus pagi yang tebal. Matahari masih belum menampakkan dirinya. Kokokan ayam sahut menyahut dari rumah penduduk kampung yang tinggal berhampiran.

Mendengar kami berbual, Duwan dan Lan keluar menyertai perbualan kami. Wajah Duwan dan Roslan nampak sayu. Saya tidak merasakan bahawa mereka sayu kerana berpisah dengan saya. Mereka itu bersedih kerana mereka masih menjadi penunggu setia Tingkatan 6 yang jumlah pelajarnya kian hari kian merosot.
"Din ada di dalam. Dia tak mahu bangun berjumpa dengan kamu. Puas aku kejutkan..." bisik Duwan.
"Semalam aku tengok dia menangis di tepi pagar sekolah. Malam ni dia tidur di rumah Cikgu Hamid sebab dia tak betah keseorangan di rumahnya. Dia perlu kawan di saat sebegini.." tambah Lan pula.

Keputusan SPM Din sangat baik. Namun di mana silapnya, dia tidak berjaya ke universiti. Ketika itu tempat belajar sangat terhad kepada 7 buah IPTA sahaja di seluruh Malaysia. Maka saingannya sangat sengit. Bukan Din sahaja, bahkan juga saya menerima nasib yang sama. Mujur keputusan kertas Bahasa Inggeris saya mendapat kepujian, maka ianya membolehkan saya memohon masuk ke ITM. Keputusan Bahasa Inggeris Alang, Din, Duwan dan Roslan hanya setakat lulus. Oleh yang demikian secara sendirinya mereka tidak layak ke ITM untuk kemasukan sesi Januari itu.
"Din sekarang selalu marah-marah. Pantang silap sikit, asyik nak naik angin. Kamu tolonglah nasihatkan dia..." kata Mak Yong Mah, ibu Din di dalam perbualan kami beberapa hari sebelum pemergian saya.

Saya masuk ke dalam rumah Cikgu Hamid. Din sedang mengerekot di dalam selimut. Saya tahu dia berpura-pura tidur.
"Din... aku datang nak ucap selamat tinggal..."
"Din... bangunlah..."

Din bungkam. Cikgu Hamid keluar dari bilik lengkap bersongkok dengan baju melayu dan kain pelikat. Tampan sekali. Langkahnya terhenti melihat saya dan Din. Cikgu Hamid sekadar menggelengkan kepalanya. Kemudian dia mengangkat tangannya memberi isyarat agar saya berhenti menggoncang tubuh Din.
"Selamat jalan, Indera. Belajar sungguh-sungguh. Jangan malas dan banyak bermain. Ingat harapan Mak Ayah awak.." nasihat Cikgu Hamid.
"Terima kasih, cikgu.."
"Kalau ada masa lapang dan cuti, datanglah menjenguk kami.." kata Cikgu Hamid.
"Cikgu pun jangan lupa hantar kad Walimatul Urus pada saya jika saya masih berada di Shah Alam.." usik saya sambil mencium tangannya.

Saya melangkah pulang setelah bersalaman dengan teman-teman yang setia. Saya menoleh ke belakang jika ada kelibat Din menghulurkan lambaian. Namun saya hampa.

Di saat saya memasukkan barang ke dalam kereta, adik saya mencuit bahu saya. Ada orang ingin berjumpa, katanya.

Nun di bawah pokok jambu air di dalam pagi yang mendung itu, Din duduk di atas motosikal memandang sayu ke arah saya.
"Berbahagia kamu Indera, kerana berupaya menjejakkan kaki ke kampus..." kata Din.
"Heyyy.. semua orang boleh lakukan. Engkau pun bakal menempuh saat ini, Insya-Allah.." kata saya.

Din tersenyum. Dari dalam kereta Apak, saya melambainya. Kereta Apak semakin laju dipandu oleh Tok Leman. Apak tersandar kemas di sebelah Tok Leman. Sementara Mak, saya dan adik bongsu saya, Andika duduk di belakang. Din semakin jauh dan mengecil. Sebelum kereta Apak membelok ke simpang, saya sempat melihat Din mengesat hujung matanya. Saya tidak pasti samada dia mengesat airmatanya ataupun mengesat titis hujan yang turun merintik...

(Bersambung...)

7 comments:

zwitterion said...

sgt menyentuh perasaan..teringat kat mak sy masa hantar kat U dl,mak menangis sbb nak berpisah jauh...padahal sy bkn anak manja pun.

cepat sambung ye..

blackpurple @ jowopinter said...

Nostalgia lama ekk.

Teringat-ingat juga masa di kampus dulu. Juga hari pertama dihantar abah mendaftar di kampus dulu. Juga keluarga yang ditinggalkan.

Menunggu kesudahannya...

Anonymous said...

aku tunggu

achik said...

mmm saya xde nostalgia camni... hari2 ulang alik hehe..

menunggu sambungannya :)

Anonymous said...

Tersentuh jua, dan ingin sekali mengetahui kisah selanjutnya.

Salam dilayang buat Indera :)

INDERA KENCANA said...

Zwit,
Menyentuh perasaan ke..??

Bro BP,
Nostalgia lama.

King,
Orait!!

Achik,
Dulu berulang ke dari Puchung..??

Salam harum mewangi buat Bunga Rampai,

Tunggu ye!!

achik said...

a'ah berulang dr puchong ke jln semarak... naik motor ;p